ullberg
IngMatt skrev:
Det ser ut som glesbygd då dom tar betalt för montörstid.
Österåker, så ja - längre ut än Huddinge men knappast glesbygd (och i realiteten precis samma uppgift som om det hade varit i Huddinge). Om du tycker det är rimligt att det kan bli 30K om man tar betalt för faktisk kostnad (montörstid), ska du i så fall inte var väldigt nöjd med att bara betala 2/3 av det för din fiber?

Och som vi redan konstaterat: Telia öppen fiber tar enhetstaxa (åtminstone i Stockholm, och jag gissar hela Sverige), vilket sannolikt betyder att mer centrala delar subventionerar mer avlägsna. (och som, från stockholm lika avlägsen, referens så kostade det en bit över 20K när en god vän i Täby fick fiber, ej Telia ÖF, för något år sedan)

Personligen tycker jag inte 19900 är ocker, även om jag givetvis är glad att jag råkade hamna på "rätt sida" om prisändringen, men alla får ju ha olika åsikter och då är det väl bara att skippa fiber.

/U
 
IngMatt
ullberg skrev:
Österåker, så ja - längre ut än Huddinge men knappast glesbygd (och i realiteten precis samma uppgift som om det hade varit i Huddinge). Om du tycker det är rimligt att det kan bli 30K om man tar betalt för faktisk kostnad (montörstid), ska du i så fall inte var väldigt nöjd med att bara betala 2/3 av det för din fiber?

Och som vi redan konstaterat: Telia öppen fiber tar enhetstaxa (åtminstone i Stockholm, och jag gissar hela Sverige), vilket sannolikt betyder att mer centrala delar subventionerar mer avlägsna. (och som, från stockholm lika avlägsen, referens så kostade det en bit över 20K när en god vän i Täby fick fiber, ej Telia ÖF, för något år sedan)

Personligen tycker jag inte 19900 är ocker, även om jag givetvis är glad att jag råkade hamna på "rätt sida" om prisändringen, men alla får ju ha olika åsikter och då är det väl bara att skippa fiber.

/U
Jag hörde just om prisbildning:
Dan före dopparedan betalar vi dyrt för julgransfoten men på juldagen hamnar den i reahörnan. Vad är en julgransfot egentligen värd? Jacob Östberg, professor i reklam och PR på Stockholms universitet.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/294894?programid=2778
Han påminde att en del tar betalt för kostnader plus marginal och andra tar allt vad det går, så jag jämförde med telefon från samma stolpe.
Och vi tar in fiber bara för att vi har pengar och vill ha snabbare nät. Ska man tjäna in fiber verkar det ta tid som en värmepump.
Österåker kan vara gammalt sommarstugeområde där dom tar bra betalt numera.
Ska vi subventionera glesbygd ser det mer ut som politik och om någon annan fick använda Telias stolpar skulle det kanske bli billigare.
Men snabb fiber är dyrt per månad, annars blir det som vanligt.
 
Redigerat:
IngMatt skrev:
Ska man tjäna in fiber verkar det ta tid som en värmepump.
Det beror nog på varifrån man skaffar den.

Vi fick som sagt var fiber via Svensk Infrastruktur. Kostade drygt 21 000. Eller 599 spänn i månaden i 36 månader. I det priset ingår 100/10 bredband i dessa 36 månader. Hade vi behållt vår ADSL hade den kostat oss 309 spänn i månaden (plus 145 spänn för telefonabonnemanget vi hade). Vi hade alltså Telia Bredband 8.

Vi betalar alltså 209 spänn "extra" i månaden i tre år för att få 100/10 istället för 8/1, sen är fibern "betald" (och vi kommer antagligen byta till 100/100 som i nuläget finns för 359 spänn i månaden, mest för att jag inte gillar assymetri:) ).
 
ullberg
Ja, de ställen där internet ingår (eller om man ska se det som att fibern ingår om man låser internet i x månader, har sett båda i olika salepitchar) brukar göra att investeringen går lättare att räkna hem.

Men även i fallet med Telia öppen fiber ser det ganska bra ut om man väljer telias starterbjudande på tjänstesidan (telia är tyvärr de enda som har ett riktigt "erbjudande", andra kör med halva priset i 3 mån vad jag kan se). för 299 de första 12 månaderna får man:
Internet 100/10
Telefoni
TV "Stor" (48 kanaler)

I dagsläget betalar jag 797 kr/mån för:
ADSL 24/8: 379 kr /mån
Telefoni: 149 kr / mån
Boxer mix: 269 kr / mån (egentligen har jag boxer max men jag använder inte filmkanalerna, och för jämförelsen är boxer mix närmre tror jag)

Under de första 12 månaderna sparar jag därmed knappa 6000, men det är ju under förutsättning att man vill ha alla dessa tjänster. Att få tillbaka resten tar däremot ganska lång tid då standardpriset är 657 för denna tjänst hos telia (vilket det blir efter 12 mån) men 1500 om året gör det fortfarande (och jag är inte bunden så jag kan ju leta billigare alternativ om jag orkar).

Egentligen vill mycket hellre ha exv. Banhof, och egentligen behålla boxer som jag är väldigt nöjd med (och någon någon gång har vi tagit med kortet till landet, det kommer ju inte gå längre), men till detta pris blir det nog svårt att välja något annat (och jag borde ju i alla fall ge IPTV en chans innan jag dömer ut det).

/U
 
ullberg skrev:
Egentligen vill mycket hellre ha exv. Banhof, och egentligen behålla boxer som jag är väldigt nöjd med (och någon någon gång har vi tagit med kortet till landet, det kommer ju inte gå längre), men till detta pris blir det nog svårt att välja något annat (och jag borde ju i alla fall ge IPTV en chans innan jag dömer ut det).

/U
Tja, jag har varit med och byggt IP-TV system (på Ericsson) och jag är inte imponerad. Ej heller är jag särskilt imponerad av de system jag sett i drift (hos släkt och vänner).

Det enda IP-TV system jag tycker det är någon idé med är The Piratebay, eller Netflix för den delen. Obuffrad multicast broadcast som inte är on-demand ser jag överhuvudtaget inte meningen med. Det är att knöka ner en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det går, men resultatet lämnar en del i övrigt att önska...

(Jag får också min TV via fiber, men inte via IP-TV.)
 
Pratade precis med Stockholm Fibers kundtjänst och de ska ta beslut under eftermiddagen om de bygger eller inte, skulle tro att de ligger under 30% annars borde de redan ha vetat. De som beställt skulle få email ikväll men det fysiska brevet som deras vd lovade skulle vara framme på fredag verkar det som att de skickar imorgon så de som inte kollar email riskerar att bli utan fiber eftersom Telias kampanj slutat när det brevet kommer fram på måndag.
 
IngMatt
Vi kan inte lita bara på en fiberkabel tillsvidare så Telia ligger kvar som ADSL då inkommande samtal ingår och det är stabil kvalitet ut. Jämförs bara internet får vi snabbare till nästan samma kostnader plus 20.000:- men det tar vi skattefritt och blir dyrt ändå.
Internet har stockningar så jag tvivlar på IPTV och ska testa IPtelefon igen.

SF är lite lustiga, vi skulle posta beställningen till Uppsala men jag faxade dit, för fax ser man alltid att det kommer fram och nu klagar de i Sthlm på att de inget fått och ber mig posta istället. Så deras deadline verkar inte så helig.

En som fått erbjudande av Telia, inte vi, är det flera?
 
IngMatt skrev:
Internet har stockningar så jag tvivlar på IPTV och ska testa IPtelefon igen.
beroende på vem man köper tv av så skickas den ju inte över "Internet".
 
IngMatt skrev:
Vi kan inte lita bara på en fiberkabel tillsvidare så Telia ligger kvar som ADSL då inkommande samtal ingår och det är stabil kvalitet ut. Jämförs bara internet får vi snabbare till nästan samma kostnader plus 20.000:- men det tar vi skattefritt och blir dyrt ändå.
Internet har stockningar så jag tvivlar på IPTV och ska testa IPtelefon igen.

SF är lite lustiga, vi skulle posta beställningen till Uppsala men jag faxade dit, för fax ser man alltid att det kommer fram och nu klagar de i Sthlm på att de inget fått och ber mig posta istället. Så deras deadline verkar inte så helig.

En som fått erbjudande av Telia, inte vi, är det flera?
Det finns väl ingen som har fax längre? Jag har inte ens sett en fax på de senaste tio åren. ;)

Du kommer säkert att bli positivt överraskad av fibern. IP-TV har absolut inga stockningar, och telefonen fungerar bra mycket bättre än vad den gör över koppar.
 
A
Kanske faxen börjar fungera med fiber också :)
 
Får erkänna att jag är lite trött på Stockholm Fiber nu, i utskicket från slutet av november lovade de skriftligt besked idag (inte imorgon som de sa på infoträffen). När jag pratade med kundtjänst så lovade de email med besked ikväll. Om de inte klarar av att skicka brev eller email som de lovar, hur ska man då få något förtroende för att de klarar av att leverera en anslutning inom utsatt tid...

Funderar starkt på att skicka in en ny beställning till Telia och ringa Stockholm Fiber och tala om var de kan stoppa upp sitt erbjudande och min beställning. :p
 
IngMatt skrev:
Vi kan inte lita bara på en fiberkabel tillsvidare så Telia ligger kvar som ADSL då inkommande samtal ingår och det är stabil kvalitet ut.
För oss var ADSL inte ett dugg stabilt. Dåliga kablar nånstans på vägen gjorde att varje gång det regnade så dog linan 2-3 minuter åt gången 4-5 gånger i timmen. Precis så kort tid att det alltid hade hunnit börja fungera när man kom fram till kundtjänst, men alldeles för ofta för att man skulle kunna använda internet till nåt vettigt. Och det var Link-lampan på ADSL-modemet som började blinka så det är helt solklart att felet var på linan.

Eftersom felet var sporadiskt så avskrevs alla våra felanmälningar hela tiden...
 
Nerre skrev:
För oss var ADSL inte ett dugg stabilt. Dåliga kablar nånstans på vägen gjorde att varje gång det regnade så dog linan 2-3 minuter åt gången 4-5 gånger i timmen. Precis så kort tid att det alltid hade hunnit börja fungera när man kom fram till kundtjänst, men alldeles för ofta för att man skulle kunna använda internet till nåt vettigt. Och det var Link-lampan på ADSL-modemet som började blinka så det är helt solklart att felet var på linan.

Eftersom felet var sporadiskt så avskrevs alla våra felanmälningar hela tiden...
Ja, jag missförstod nog IngMatt från början får jag erkänna. Det är helt klart att fiber är *mycket* stabilare (sett som sannolikhet) än ångtelefon. Oavsett vilka protokoll (tal, ISDN, DSL) man kör över den. Detta gäller förstås särskilt om man kör ADSL. Tekniken är betydligt mer komplicerad och därmed känslig, och nätet är ofta i dåligt skick rent elektriskt (glapp, fuktkänsligt, korrosion, många kopplingspunkter osv. osv.) så det är helt klart bättre att "lita" till bara en fiber. Även om oberoende kanaler ökar tillgängligheten (typiskt) så skulle jag säga att kopparlinan tillför så ytterst lite i det här sammanhanget att man kan bortse från den. Bättre i så fall att satsa på mobiltelefoni/internet som fallback om det är redundans man är ute efter. (Den har andra felmoder än kabel, oavsett om den är fiber eller koppar, och därför att föredra).
 
Jag har följt tråden med intresse eftersom jag haft samma dilemma. Vi valde till sist Telia, skickade in pappren häromdagen. Kände mig tveksam till SF pga undermålig webbsida och klen kundservice.
Hursom helst fick jag idag mejl från SF "Ni får detta meddelande eftersom ni enligt våra
uppgifter lagt en beställning eller gjort en intresseanmälan hos oss.
"
Vilket alltså inte stämmer. Av bilagan framgår att de ska bygga i första etappen Bjökhultsvägen, Gideon Hydéns väg, Gåsängsvägen, Kvarnbergsvägen, Liljevägen, Solfagravägen och Storängsstigen

men vill gå vidare i Stuvsta och Kynäs så de förlänger svarstiden till 27 januari.

De måste ha registrerat oss som "intresserade" eftersom vi varit i kontakt med kundtjänst, men undrar vad de grundar sina 30% i Hörningsnäs som?
 
Fick samma mail och har nu skickat brev och faxat till Stockholm Fiber och dragit tillbaka min beställning samt skickat in en ny till Telia... Känns som att det här spektaklet kommer att ge mig ett antal nya grå hårstrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.