MathiasS skrev:
1. Den som betalat avsevärt mycket mindre än 20ksek köper en anslutning i en helt annan affärsmodell.
Ja, det är ju ungefär som att köpa en mobiltelefon för 1 krona.
 
Exakt.
 
Förutom att man inte äger sin fiber efter 24 månader.
 
Min poäng är att 16700 => 19900 fortfarande är en stor prisökning. En del tycker att det är värt varje krona men jag är rädd för att många inte har det behovet som fiber ger och istället väljer ex. 4G eller kör vidare med ADSL.
Det i sin tur driver troligen upp prisbilden då det ger sämre marknadspenetration...
Huddinge har som kommun varit passiv i bredbandsfrågan varför erbjudanden kommer sent och då till ett högre pris.
 
Som flera har påpekat så är det ändå priser som de knappt går jämt upp med.

De som inte hoppar på fibertåget kommer att märka nackdelen när de om några år ska sälja huset. Idag är det fler och fler som jobbar hemifrån, vi har redan här på forumet sett trådar där husköpare alltför sent insett att de inte kommer att kunna få en vettig bredbandslösning.

Förr var det "nära till kommunikationer" som stod högt på önskelistan när folk köpte hus, idag är det "bra tillgång till internet". Så även om man inte själv har behovet av fiber så lär framtida köpare av huset ha det. Är fibern inte indragen så kommer köparna antagligen att få räkna med en kostnad på 30-40 tusen extra för att få fiber... Det inverkar på vilket pris de är beredda att betala för huset.
 
IngMatt skrev:
Men det finns olika kvaliteter om någon vill snåla på fibern?
Inte egentligen. Det enda steg man kan ta ner är plastfiber, och den kan man inte dra tillnärmelsevis de sträckor som krävs här. Om man skulle dra en fiber av annan typ (multimode eller dylikt, som är "sämre", för några idag ganska spännande definitioner på "sämre") så skulle man behöva annan utrustning i ändarna (för de här avstånden, man kan fuska i labbet om det bara gäller 10m) så det går inte heller.

Så det rimliga svaret är "nej". Det är inte fibern som sig som kostar utan att gräva ner den/ha någon på plats som blåser den. Jag har aldrig sett något annat än fiber av kända märken (Ericsson, Corning etc.) användas.
 
Den enda kvalitétsförsämringen som kan uppstå är i svetsarna. Är dessa dåliga kan det bli svårt att få igenom höga hastigheter pga dämpning och/eller reflexer som ger upphov till bitfel.

Däremot finns det dålig kvalité på kanalisation, dvs slangen som fibern blåses in i. Ett företag här på Gotland fick ohyggliga problem när dom köpte för tunn slang och sedan inte kunde blåsa igenom fibern. Dock gör man endast det misstaget en gång.
 
Man kan väl sammanfatta med att när fibern väl ligger där så är den tillförlitlig, om nåt krånglar är det kringutrustningen. Men att kringutrustningen krånglar är ju minst lika vanligt för lösningar som ADSL eller mobilt bredband.

Det finns ju ingen annan teknik idag som kan konkurrera med fibern. Att t.ex. dra CAT6 blir både dyrare, svårare att underhålla och mindre framtidssäkert.

Risken att man sitter i klorna på en fibernätägare som får för sig att höja priserna är ju inget att haka upp sig på. OM det nu händer att priserna höjs så lär det hända i framtiden, då är fibern i princip redan betald och man kan bara sluta använda den. Man betalar ju aldrig direkt för fibern utan bara de tjänster man har via den, har man inga tjänster via fibern så ligger den bara där och skräpar men innebär ingen kostnad.

Det är ytterst få som har valmöjlighet mellan två leverantörer, jag tror det är hugget som stucket där. Tjänsteleverantörerna vill ju ha så många kunder som möjligt så de tecknar antagligen avtal med alla fibernät ändå, även om priserna kanske varierar.
 
Nerre skrev:
Som flera har påpekat så är det ändå priser som de knappt går jämt upp med. De som inte hoppar på fibertåget kommer att märka nackdelen när de om några år ska sälja huset. Idag är det fler och fler som jobbar hemifrån, vi har redan här på forumet sett trådar där husköpare alltför sent insett att de inte kommer att kunna få en vettig bredbandslösning. Förr var det "nära till kommunikationer" som stod högt på önskelistan när folk köpte hus, idag är det "bra tillgång till internet". Så även om man inte själv har behovet av fiber så lär framtida köpare av huset ha det. Är fibern inte indragen så kommer köparna antagligen att få räkna med en kostnad på 30-40 tusen extra för att få fiber... Det inverkar på vilket pris de är beredda att betala för huset.
Det där har man sagt i 10år bredbandets verkan på värdeökningen? Vad är det för nackdelar som de kommer märka? Kommer det vara svårare att sälja pga av att det ej finns fiber men fortfarande möjlighet att ansluta sig, eller kommer du få 40k mindre för huset? Det finns så mycket annat som spelar in när man köper sig ett hus, och det finns alltid möjlighet att ansluta sig via adsl eller 3g/4g det är att det går som är de viktigaste för de flesta. Ska man inte ansluta sig till fiber och är orolig för sin försäljning om 2.5,10 år eller vad det nu är så ta det med in beräkningen. De behövs läggas om tak, dänera grund, dra om el och avlopp köpas ny panna. Men enda tvekan till köp är, det finns inget fiber, kontra med "jag sänker 25kr" helt plötsligt är det inte ett problem längre.
 
Du menar alltså att det är bättre att sänka priset med 25 tusen när du ska sälja huset än att betala 20 tusen för att få fiber indraget nu?

Min poäng är att du idag betalar 20 tusen för att få fiber och det kommer att ge dig minst det dubbla när du säljer huset. Just eftersom för de som vill ansluta sig i efterhand kostar det i princip dubbelt så mycket (och det är dessutom stor risk att man får vänta, de håller inte på och gräver upp gatan var och varannan månad för att nya ska ansluta sig utan lär vänta tills de har fått ihop några stycken, kommunerna gillar inte att gator är uppgrävda för mycket).
 
Tror inte man behöver betala nåt allt vill man inte betala 20k för anslutning så tror jag inte man får mindre den dagen man säljer. Accesser har knappast blivit dyrare och det där är ett försäljningstrick "anslut idag imorgon blir det 3ggr dyrare" Vet inte vilken operatör du har, men i ett villaområde här så drar telia fram till tomgränsen oavsett om man ansluter sig eller ej så är det förberret, det är ju inte så att de inte vill ha in nya kunder om folk väljer att ansluta sig i framtiden.
 
Jag känner en person som har det här problemet. Han köpte nyligen ett oanslutet hus i ett område med Telia Öppen Fiber. Han vet inte när han kan få sin anslutning, och vet heller inte priset. Telia tycker att han ska vänta tills nästa kampanj, men de kan inte säga när den blir.
Telia prioriterar naturligtvis att ansluta nya områden, för då är de "inmutade". De kan låta min bekant vänta, för de vet att ingen annan kommer dra fiber där.

Den här tråden handlar om att välja mellan två fiberleverantörer, men det är ett undantag. Det normala är att den som är först suger upp alla intresserade, och nästa spelare får inte lönsamhet pga lågt intresse.
 
Andy78 skrev:
Tror inte man behöver betala nåt allt vill man inte betala 20k för anslutning så tror jag inte man får mindre den dagen man säljer. Accesser har knappast blivit dyrare och det där är ett försäljningstrick "anslut idag imorgon blir det 3ggr dyrare" Vet inte vilken operatör du har, men i ett villaområde här så drar telia fram till tomgränsen oavsett om man ansluter sig eller ej så är det förberret, det är ju inte så att de inte vill ha in nya kunder om folk väljer att ansluta sig i framtiden.
Och som vi andra har skrivit i andra trådar så är det långt ifrån säkert. Mina grannar hoppade inte på när fibertåget gick, och nu kan de inte få anslutning från Telia öppen fiber, trots att de är på gatan bredvid och de erbjudit sig att gräva själva genom sin och grannens trädgård. Telia ger sig inte in på vår gata eftersom Gbg energi redan "varit där". Och Gbg energi sålde sitt nätbolag (Gothnet) till ett som inte vill ansluta privatkunder (de går iaf inte att få tag på dem).

Så det verkar kört inom överskådlig framtid.
 
mycke_nu skrev:
Den enda kvalitétsförsämringen som kan uppstå är i svetsarna. Är dessa dåliga kan det bli svårt att få igenom höga hastigheter pga dämpning och/eller reflexer som ger upphov till bitfel.
Fast även det är främst ett installationsproblem och en riktig installatör mäter efter installation. Det är dessutom inte omöjligt att skarva om fiber, om den blev dåligt gjord. Nu är det långtifrån alltid skarvar på last-mile fiber. Den *brukar* (med betoning på "brukar") gå oskarvad mellan abonnent och första korskopplingsskåp. (Sedan så kan skarvar leda till åldring av fibern. Svetsningen leder till spänningar som kan lösas ut med tiden och ge försämrade egenskaper. Men det är knappast något problem på en fiber till hemmet, och den går som sagt att ganska enkelt byta ut när den är slut).
 
I de områden jag sett där man dragit fiber i luften så sitter det kopplingsskåp på stolparna där det tidigare (ungefär) satt kopplingshattar för koppartråden, dvs, första svetsen från fastigheten ligger 10-50m bort där man ansluter sig till stamnätet. Man blåser också stamnät och abonnentanslutning vid skilda tillfällen, här har det också varit olika installatörsföretag. Ungefär varannan kopparkopplingshatt hoppar man över genom att skarva in sig direkt på stamnätsdukten. Ser smidigt ut och går fort!

Zedcom som gjorde installationen i huset här och därmed svetsade mot stamnätsfibern gjorde som Lars säger en mätning av reflektionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.