5 619 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Telia bryter mot ARN:s rekommendation
man ska alltid lägga in ett ärende på ledningskollen om man ska gräva, då har du inga förpliktelser om nätägare inte markerat ut.P Per Henrik skrev:Inte telia här utan IP only. Här i byn ligger fiberkablarna oftast på 20cm djup, ibland grundare. Vid mitt förra boende drog de på ett helt annat sätt än avtalat när de anslöt huset. Vid mitt nya vet jag inte riktigt men om jag tittar på kartan jag fått så finns det all anledning att höja på ögonbrynen.
Sen en dag kom det en herre och gick omkring på gräsmattan. Sen kom han och knackade på dörren och sade till frun att de vill dra fiber över vår tomt. ca 2m från garaget. Fick efter lite krångel bli uppringd av IP only, pratade med två rätt så otrevliga personer som tyckte att det inte är några problem. Tillslut blev jag uppringd av en trevlig kille som faktiskt gick att prata med. Men eftersom det var frågan om att ploga ner kabeln rakt över min fastighet, väldigt nära känsliga nyplanterade buskar osv så avböjde jag. Ersättningen skulle vara 1000kr. Tillskillnad från vad jag hade blivit ersättningsskyldig om jag skulle råka sätta spaden i kabeln. Eller köra sönder med en grävmaskin om jag skulle få för mig att bygga nytt garage. Eller om jag och grannen skulle råka förstöra den med tex underliggande rötter om vi bryter bort stora träd och buskar på tomtgränsen.
bara risk men ingen vinning för min del alltså. Kan mycket väl vara en liknande situation som gjorde att denne markägare sade nej.
Nja, det kan faktiskt vara så att när du tecknar avtal så ska du på egen fastighet för din anslutningsfiber dokumentera var den går, kan stå i avtalstexten. Sedan lägger förhoppningsvis de flesta märkband med signaltråd, så att man göra en utsättning och idag görs även GPS-inmätningar.B Boan skrev:
Är det stamnätsfiber så ska man begära att få en karta på var fibern är förlagd av operatören/entreprenören då man inte får anlägga något som förhindrar ev. senare åtgärd.
Då var det ett statligt verk med monopol, motsvarande lösning för fiber blev ett riksdag/regeringsbeslut att den skulle göras "marknadsmässigt" med övervakning/kontroll av PTS. Monopolet började avskaffas på 80-talet med mobilnäten och Comviq, fortsatte sedan på 90-talet med företagssidan och så konsumentområdet.Huddingebo skrev:
Jo det där är ju känt. Och resultatet ser vi nu när många delar av landet blir utan varken telefon eller fiber.
Inte ens nära ett svar på vad jag skrev.B Boan skrev:
Med fiberkabeln på min fastighet faller allt ansvar på mig. Man ska handgräva minst 1 meter från kabeln. Oavsett. Ligger kabeln 2m från min garagevägg 20cm ner i marken så försvårar det avsevärt om jag får för mig att bygga nytt garage, Ligger kabeln 20-40cm från höga buskar, rönnar och andra träd så finns en betydande risk att skada den om vi nu skulle vilja göra oss av med någon av dessa växter. Finns ingen anledning att dra kabeln över min fastighet då två andra mycket bättre alternativ finns tillgängliga ändå valde man ett tredje sämre.
Återigen. Det kan finnas gott om anledningar att säga nej till fiber över sin fastighet. Den främsta är att oftast ligger kabeln nästan i dagen.
Vi får köra allt trådlöst istället. Här stängdes kopparnätet av den sista september, men ett par veckor innan dess installerades "Fast bredband via mobilnätet" hos oss. 3500 kr i installationsavgift, vilket jag gnällde över men Telia vägrade att minska eller ta bort den avgiften.Huddingebo skrev:
Luftledningen till huset, cirka 45 meter, hänger kvar. Jag kanske inte väntar på att den tas ner innan jag fäller ett par träd över den …
P Per Henrik skrev:Inte ens nära ett svar på vad jag skrev.
Med fiberkabeln på min fastighet faller allt ansvar på mig. Man ska handgräva minst 1 meter från kabeln. Oavsett. Ligger kabeln 2m från min garagevägg 20cm ner i marken så försvårar det avsevärt om jag får för mig att bygga nytt garage, Ligger kabeln 20-40cm från höga buskar, rönnar och andra träd så finns en betydande risk att skada den om vi nu skulle vilja göra oss av med någon av dessa växter. Finns ingen anledning att dra kabeln över min fastighet då två andra mycket bättre alternativ finns tillgängliga ändå valde man ett tredje sämre.
Återigen. Det kan finnas gott om anledningar att säga nej till fiber över sin fastighet. Den främsta är att oftast ligger kabeln nästan i dagen.
normalt undviker man i möjligaste mån att gå över privata tomter om det inte är nödvändigt för att slippa gå genom asfalt tex, vi har tex alla grannens ledningar under vår altan... (dock väldigt djup)
måste man gå försöker ju en vettig nätägare gå i tomgräns, men skulle det vara nödvändigt att dra om, så går det göra relativt enkelt. kapa slangen, lägg runt den nya tänka, och sen blåsa om. så inget är kört för framtiden.
det är en brutal skillnad i kostnad att gå tex på baksidan av villatomter än att gå i gatan, så just för att ett område ska få fiber, kan det vara nödvändigt att hålla sig borta från asfalten..
sen ska det ju inte ligga så grunt, som bäddad för problem.
Då återstår väl bara att lägga till Telia på Svarta listan.
Redan gjort sen augusti i år.
https://www.radron.se/svarta-listan/
https://www.radron.se/svarta-listan/
Precis så gör även kommunala bolag när kommunen "lovar" fiber. För tre år sedan beställdes fiber till kommunens fasta pris. Sen hände ingenting........ grannarna fick fiber men inte vi. Målet från kommunen är numera att 95% av innevånarna skall ha fiber så de som blev över fick ingen fiber! Om vi vetat att kommunen aldrig haft för avsikt att leverera hade vi letat efter annan lösning. PTS tex. Notera att mobilmottagningen är dålig på platsen så att bara sätta mobilrouter är ingen bra lösning. https://www.c4energi.se/privat/fiber/ Där tycks det inte finnas någon konsumenträtt.Huddingebo skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 613 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 613 inlägg
Telia är närmast en dröm jämfört med superskojarna i IP-Only som verkligen lovar runt och håller (mycket) tunt!Redaktionen skrev:
Liknande trådar
-
Granne bryter mot bygglov - hur anmäla utan att skapa osämja?
Bygglov -
Bryter alla privata solcellsanläggningar mot Skatteverkets regler?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Viaplay byter ut Telia mot Telenor
Artikelkommentarer -
Har mot min vilja fått Internet/Bredband från Telia :(
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Byta från utanpåliggande rör till indragna rör- bryter mot branschstandard?
Badrum