13 483 läst · 109 svar
13k läst
109 svar
Telenor säger upp bredband ?
Jodå, problemet är att jag är ensam kund på sträckningen och nätägaren vill inte lägga ned ett antal 10 000 kronor (alltså kostnaden för Lantmäteriet) för en enda kund. Annars så går ju det absolut.B Boan skrev:
Jag blev lite nyfiken om TS var en av de som förespråkade att inte ansluta till fiber i alla dessa fibertrådar, så jag fick söka på det
Det skulle vara intressant och lärorikt om TS kunde gå in i de gamla trådar och upplysa alla där att ADSL skrotas hos honom, och om han nu begär offert för efteranslutning på fiber, var det landar på. Fortfarande möjligt att TS är nöjd med sina val, men skulle vara bra med lite återkoppling i de gamla trådarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle vara intressant och lärorikt om TS kunde gå in i de gamla trådar och upplysa alla där att ADSL skrotas hos honom, och om han nu begär offert för efteranslutning på fiber, var det landar på. Fortfarande möjligt att TS är nöjd med sina val, men skulle vara bra med lite återkoppling i de gamla trådarna.
så mycket ska inte ett ärende av ledningsrätt kosta...M Maledictus skrev:
Är det en ek för kan du säkert få göra jobbet som ska in till Lantmäteriet.
det där visar ju tyvärr på att denna typ av resonemang inte fungerar, för du lever i tron att det du har idag är kvar, vilket det inte kommer vara... så ta lärdom ni som läser detta.. tacka aldrig nej till fiberharry73 skrev:Jag blev lite nyfiken om TS var en av de som förespråkade att inte ansluta till fiber i alla dessa fibertrådar, så jag fick söka på det
[bild]
Och det du missar är att fotogen kommer sluta att distribueras för det är så få som köper det, så det blir svårt för dig att få tag på det....A arowe17 skrev:
Allente är det enda bolag som är kvar på satellit-TV marknaden. Gissningsvis minskar antalet kunder allt eftersom och priset kommer att öka då det inte finns någon konkurrens på marknaden. Om man är nöjd med tjänsten som den är idag så är ju allt bra för man kommer nog inte att utveckla tjänsten mera. Jag har svårt att se att man skulle ha kvar tjänsten om 20 år.galento skrev:
Herrejesus. Om man verkligen inte jobbar med nätet hemma så kommer man ju aldrig tjäna igen det på något vis.M Mats skrev:
Hur det funkar här vet jag inte förutom att priset är där runt 22-24 för efteranslutning, samma summa som de flesta betalade för anslutning när de körde sina insäljningar. Sen står man säkerligen i kö till någon har tid.
Ja funkar det så är det väl dumt om du inte har behovet? Känner folk som lever så.A arowe17 skrev:
Vi har inte ångrat att vi inte beställde fiber än så länge faktiskt utan får se på de mobila alternativ som finns. Ska kolla detta med Telia lite längre fram. Vi kommer inte att be om en offert för att efteransluta sej men skulle det komma nåt erbjudande får vi tänka över det igen , det var bara drygt hälften av de möjliga hushållen som tecknade sej i byn.
Vi tycker personligen inte att ett husvärde står och faller med en fiber anslutning utan det finns andra saker som skick och läge som har mer betydelse.
Vi tycker personligen inte att ett husvärde står och faller med en fiber anslutning utan det finns andra saker som skick och läge som har mer betydelse.
Redigerat:
Kan man "garantera" att det går att beställa en fiberanslutning till fastigheten så bör inte "säljbarhet" och pris påverkas. I det fallet och om husets värde inkluderar en fiberanslutning eller köparen får ta det som en tillkommande kostnad bör inte ha någon större påverkan. Ett husvärde avgör intressenter inte säljaren om det ska gå till ett avslut.
Var väl Svensson i Hedebyborna uttryckte förändringen "Det är nya tider, det är nya kvastar som sopor".
Var väl Svensson i Hedebyborna uttryckte förändringen "Det är nya tider, det är nya kvastar som sopor".
Vissa erbjuder styckvis leverans men prissätts utifrån det och även fastpris är lite luddigt, de kampanjer som varit de senaste 10 åren har haft hyfsade volymer. Gamla fibernät kunde även byggas med förberedande inom 10 m från fastighetsgräns. Landsbygd vågar jag inte ens gissa då det på vissa platser i princip är omöjligt idag att göra en efteranslutning (finns artiklar i media om det.B Boan skrev:
Ett exempel från 2019 som fortfarande är olöst och senaste från nu i mars 2021.
Har följt den på distans, men strul med grävtillstånd, dyra grävningar, valde bort områden och slut på pengar.
https://vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/hushall-kan-mista-fiber-trots-avtal-om6264406.aspx
https://www.dagensvimmerby.se/debatt/e/85685/lansstyrelsen-vi-valkomnar-en-granskning-av-jo/
ja, det fanns inte några krav från bidragsgivande myndigheter att dra fram tomrör till fastigheter som inte anslöt sig direkt. Vilket gör att det inte är förberett på samma sätt som i samhälle.A AndersS skrev:Vissa erbjuder styckvis leverans men prissätts utifrån det och även fastpris är lite luddigt, de kampanjer som varit de senaste 10 åren har haft hyfsade volymer. Gamla fibernät kunde även byggas med förberedande inom 10 m från fastighetsgräns. Landsbygd vågar jag inte ens gissa då det på vissa platser i princip är omöjligt idag att göra en efteranslutning (finns artiklar i media om det.
Ett exempel från 2019 som fortfarande är olöst och senaste från nu i mars 2021.
Har följt den på distans, men strul med grävtillstånd, dyra grävningar, valde bort områden och slut på pengar.
[länk]
[länk]
vi hade så, vissa enskilda anslutningar kostade säkert långt över 100000kr, men då allt slogs ut på alla var det ok. Det är enda sättet, den föreningen skulle byggt själva, sen överlåtit till zitius...
Redigerat:
De försökte om jag minns rätt i fem års tid, kanske längre, innan de gav upp det spåret, även kommunen var inblandad under en period utan att lyckas och att ena 500 fastighetsägare över ett större geografisk område.B Boan skrev: