Lite taskigt väder just nu men ändå rätt okej för min del. Internethastighetstestresultat på en mobil enhet, visar nedladdning, uppladdning, och ping i millisekunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
För mig är det här mycket bättre utifrån min användning 😉
Internet hastighetstestresultat visar nedladdning på 116,51 Mbit/s, uppladdning på 117,26 Mbit/s, svarstid 9,64 ms.

Vor det inte rimligt att man får två fakturor ungefär som på elräkningen när man väjer två olika nätägare/tjänsteleverantör? Borde vara betydligt svårare för tjänsteleverantören att höja med hänvisning till nätägaren?

Tele2, Bahnhof, Telenor, etc, är idag ofta fiberoperatör där man hyr fiber och lokaler av t.ex Telia, samt har egen aktiv utrustning.
Så det är inte så enkelt.😉
Man kan äga nät på olika tekniska nivåer.

A AndersS skrev:
Tele2, Bahnhof, Telenor, etc, är idag ofta fiberoperatör där man hyr fiber och lokaler av t.ex Telia, samt har egen aktiv utrustning.
Så det är inte så enkelt.😉
Man kan äga nät på olika tekniska nivåer.
Just det. Och det låter ovan som om kunderna i de öppna näten får betala mer än de som flyttat till slutna nät även när det fortfarande är på skanovafiber.

krillek krillek skrev:
Vor det inte rimligt att man får två fakturor ungefär som på elräkningen när man väjer två olika nätägare/tjänsteleverantör? Borde vara betydligt svårare för tjänsteleverantören att höja med hänvisning till nätägaren?
Ja jo så har jag, nätägaren höjer ändå och jag betalar närmare 499 med rabatt per månad för 250/250 även där, där får dom utan stadsnät långt mycket bättre pris än vad jag någonsin kommer ha.

E EmilAbrahamsson1 skrev:
Ja jo så har jag, nätägaren höjer ändå och jag betalar närmare 499 med rabatt per månad för 250/250 även där, där får dom utan stadsnät långt mycket bättre pris än vad jag någonsin kommer ha.
Men tycker du det är "dyrt" eller rimligt utifrån hur du använder ditt bredband?
Den frågan försvinner i nästan alla dessa trådar, blir bara kronor hit och dit. Jag värderar alltid nyttan vad den är värd. Vill inte tillbaka till 1900-talet.

A AndersS skrev:
Men tycker du det är "dyrt" eller rimligt utifrån hur du använder ditt bredband?
Den frågan försvinner i nästan alla dessa trådar, blir bara kronor hit och dit. Jag värderar alltid nyttan vad den är värd. Vill inte tillbaka till 1900-talet.
Nej absolut jag betalar och klagar inte, så helt rimligt utefter mitt användande.
Men inte rimligt av servanet som är min nätägare att ta ut samma pris för nätägandet som Telia för för att leverera bredbandet. 😂

krillek krillek skrev:
Det är helt upp till nätägaren vilken modell de vill använda. Inte tjänsteleverantören.

Verkar som de flesta nätägare väljer att låta tjänsteleverantörerna ta kostnaden. Fördelen är att de slipper hantera konsumenter, skicka ut meddelanden om prishöjning och hantera klagomål.

Jag skulle säga upp,
Sen är det bara att vänta tills nästa vecka, då brukar operatörer köra mellandagsrea med samma priser som på Black Friday.

Kanske du kan hoppa på Telia för 349 kr i alla fall.

Nätavgifterna stiger väl pga höjd ränta och fiberföretagen ska skriva av näten på relativ kort tid ca 10 år

MathiasS MathiasS skrev:
Just det. Och det låter ovan som om kunderna i de öppna näten får betala mer än de som flyttat till slutna nät även när det fortfarande är på skanovafiber.
Ja, jag är av samma åsikt.

Så länge det fanns stora mängder skattepengar att nyttja för att bygga nät hette det ”Öppna nät ger mer konkurrens och billigare tjänster för konsumenterna”. BRF-styrelser köpte det med hull och hår medan privata fastighetsägare kalkylerat använde det som förevändning att kunna höja hyrorna betydligt mer än de investerade.

Några år senare har verkligheten sprungit ikapp och nätavgifterna är en mycket större del av kostnaden i öppna nät, eftersom de flesta nätägare är lokala och aldrig lyckas få samma skalfördelar i driften som de nationella tjänsteleverantörerna. (Det finns exempel på framgångsrika lokala nätbolag som fortfarande håller låga kostnader till slutkunder, men de är en minoritet)
Den andra bistra sanningen är att man skapat många lokala monopol som är väldigt svåra att bryta, så om ägandet övergår till privat regi finns en utmärkt potential att tjäna pengar genom att höja nätavgifterna. Till skillnad från elnätet finns ännu ingen reglering av priserna. (Inte för att den regleringen fungerar bra, men ändå)

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Ja, jag är av samma åsikt.

Så länge det fanns stora mängder skattepengar att nyttja för att bygga nät hette det ”Öppna nät ger mer konkurrens och billigare tjänster för konsumenterna”. BRF-styrelser köpte det med hull och hår medan privata fastighetsägare kalkylerat använde det som förevändning att kunna höja hyrorna betydligt mer än de investerade.

Några år senare har verkligheten sprungit ikapp och nätavgifterna är en mycket större del av kostnaden i öppna nät, eftersom de flesta nätägare är lokala och aldrig lyckas få samma skalfördelar i driften som de nationella tjänsteleverantörerna. (Det finns exempel på framgångsrika lokala nätbolag som fortfarande håller låga kostnader till slutkunder, men de är en minoritet)
Den andra bistra sanningen är att man skapat många lokala monopol som är väldigt svåra att bryta, så om ägandet övergår till privat regi finns en utmärkt potential att tjäna pengar genom att höja nätavgifterna. Till skillnad från elnätet finns ännu ingen reglering av priserna. (Inte för att den regleringen fungerar bra, men ändå)
Jag tror att ett av de stora problemen med den öppna modellen är att det är för många kockar som bakar soppa. Nätägare, KO och tjänsteleverantörer. Nu har ju KO marknaden konsoliderats kraftigt de senaste åren så nu ligger kanske huvudproblemet på nätsidan. Det andra problemet är konkurrensen mellan tjänsteleverantörer som verkar obefintlig.

Nätsidan är svårare att förstå. Även de med nationella nät verkar höja priset trots att kostnaderna knappast skenat.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så Telenor ljuger bara om att nya kunder betalar 150:- mindre i månaden första 12 månaderna?
Nä, man håller det pris man har under bindningstiden. Jag fick också brev men håller mitt nuvarande pris på 279kr/mån för 250/250mbit fram till maj...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.