Hej,
Har precis skaffat Tele2 TV och internet efter att tidigare haft Telia. Jag beställde också ett tvillingabonnemang så jag kan se på TV i två rum. Har fått hem 2 x TV Hub Mini från Tele2.

Jag antog att TV-abonnemanget skulle vara direktsänt och inte streamat vilket är värdelöst när man kollar på sport. Man måste ju för guds skull kunna se på TV live? Har aldrig varit med om att man skaffar tv-abonnemang med tvillingabonnemang så får man ändå bara streamat. Om jag visste att det var så här kunde jag ju lika gärna skippat det och använt Tele2 Play?

Alltså, t om när jag streamar SVT Play på min mobil är den sändningen flera sekunder före sändningen på Tele2 TV. Det här är ju fullständigt värdelöst eftersom poängen att jag ville ha TV med tvillingabonnemang är för att jag ska kunna se på sport utan fördröjning. Det suger så hårt när man man får sms om "mål" och inte ser det förrän 10 sekunder efter. Någon som har erfarenhet av detta?

Det är så värdelöst att få sms av en polare om att nåt lag gjort mål och så ser man det inte själv förrän 10 sekunder senare.

Kan ockå tillägga att jag inte lyckas få min Samsung fjärrkontroll att styra Tele2 Hub Mini. Jag hade inget av dessa problem med Telia.

Edit 1: Hm, är det inte Arris Digitalbox jag borde ha fått av Tele2 och inte TV Hub Mini? Det är vad jag hade med Telia och det var definitivt 100% live-tv. Vet att de också hade en "hub", men dessa vara streaming enbart.

Edit 2: ser nu att Arris digitalbox verkar ha utgått hos Tele2 och ersatts av TV Hub Mini? Betyder det att man inte kan se "live" längre då utan att TV numer alltid streamas? Även om så är fallet så är det ju totalt värdelöst att streaming hos Tele2 är så slö att den är 10 sekunder efter SVT Play på mobilen.

Redigerat:
Det är ett känt fenomen. Signalvägar, behandling signalerna och omvandlingen till "HDMI-signaler" ger en fördröjning på den visade bilden på din TV. Det lär du inte komma runt.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Förr i tiden kunde man ha radio och TV igång samtidigt och på så sätt få bättre kommentatorer eller ljud. Sedan digital-TV kom har det tyvärr blivit mer och mer fördröjningar i signalen.

E etompau skrev:
Det är ett känt fenomen. Signalvägar, behandling signalerna och omvandlingen till "HDMI-signaler" ger en fördröjning på den visade bilden på din TV. Det lär du inte komma runt.
Men hur får man ihop tio sekunder? Måste väl ha lagts till en medveten fördröjning någonstans för att lyckas med det?

S Staffan-N skrev:
Men hur får man ihop tio sekunder? Måste väl ha lagts till en medveten fördröjning någonstans för att lyckas med det?
Vid varje nivå har de någon buffer på X sekunder så man inte tappar någon bildruta. Ett par lager av det så blir det många sekunder. Och det kan vara enkla saker som att lägga in sin egen logotyp, kommentatorerna som ska synchas, video ska komprimeras till något visst format, etc.

• Gilla
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ingen aning hur det rent tekniskt är uppbyggt, men har svårt att tro att man gör detta medvetet.

Min uppfattning är att allt streamat material (inkl. "vanlig" radio) släpar efter jmf med det som går via traditionell radiosändning.

kisumisu
Så blir det när allt ska gå via internet.

Änsålänge finns marknätet kvar och sattelittv kvar. Sattelit har också en fördröjning på kanske 2 sekunder. Men oslagbar bildkvalitet!

Den dagen de släcks ner kommer jag nöja mig med gratis tv 😉 tänker inte börja betala för skitkvaliten.

Men vem vet kanske vi får redan nästa år fri tv när Tele2 försvinner helt från marknätet. 49 dagar kvar tills vi ser vad som händer. Varit väldigt tyst om det här från tv kanalernas håll.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Sluta sms konversera under matcher.
Världsligt problem

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Sluta sms konversera under matcher.
Världsligt problem
Håller med, släpp telefonen och fokusera på matchen. 😀

Tele2 har slängt för lite hårdvara på problemet. Flaskhalsen i streamad live-TV är uppkopieringen till många som tittar. Och det är accessen till själva datat som är den trånga resursen. Om man skjuter en del av tittarnas datatrafik några sekunder i tiden så blir det enklare och billigare (detta är förutom delayerna som själva digitalkodningen ger). Om hundra bilar skall ut på samma väg samtidigt så blir det kö, sprider man ut dem med några sekunder mellan varje så blir det inte kö när de skall ut på vägen...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Skit i fördröjningen, den är vad den är.

Jag undrar över tvillingabonnemanget - det behövs väl inte för att titta på två apparater samtidigt? Ett vanligt abonnemang brukar tillåta två samtidiga strömmar. Du behöver givetvis två minihubbar, men rimligtvis inte ett extra abonnemang.

MathiasS MathiasS skrev:
Skit i fördröjningen, den är vad den är.

Jag undrar över tvillingabonnemanget - det behövs väl inte för att titta på två apparater samtidigt? Ett vanligt abonnemang brukar tillåta två samtidiga strömmar. Du behöver givetvis två minihubbar, men rimligtvis inte ett extra abonnemang.
Behöver inte nödvändigtvis vara minihub på den "andra", kan vara AppleTV, chromecast, nya Google Streamer eller helt enkelt en Smart TV med Tele2-appen

Redigerat:
Alla sändningar ger fördröjningar, mera eller mindre, gäller både bild/ljud (TV) och enbart ljud (Radio), så har det varit i alla tider. Enda sättet att få se/höra något när det händer är att vara på plats.
Vi lyssnar på all "radio" via Internet och i bilen märks det tydligt. Bilens utrustning bryter för trafikmedelanden via marknätet, när det återgår "radio" via Internet så bryts den sändningen efter tag för samma trafikmeddelande.
Så svaret blir att det finns fördröjning och att data buffras för att undvika störningar/hack vid tittande/lyssning. Bara att lära sig leva med det och anpassa sig😉

Ja, alltså jag fattar att streamad tv har fördröjning då det måste buffra osv. Det är inget nytt för mig. Haft sådan hub förr med andra bolag.

Dock hade jag med Telia deras Arris digitalbox och det var inte streamad tv utan direktsänd linjär tv. Det var ingen app eller något sådant på tv:n utan bara kanalerna rakt av. Jag antog att jag skulle få detta med Tele2 med?

Vad avser tvillingabonnemang behövde jag det med Telia för att kunna se på digital-tv (Arris) på två tv-apparater och antog vid min beställning att jag skulle behöva det med Tele2 också, men nu undrar jag vad jag ska med det till när det ändå är strömmad tv och jag lika gärna kan använda Tele2 Play på tv:n.

MathiasS MathiasS skrev:
Har annan operatör, men vi löser det med sändningen via boxen och sedan Play-funktionen med app i den andra TVn.. Har inte Tele2 samma möjlighet? Visst lite annat handhavande om man ser det som problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.