Problemet med mobilt bredband är främst inte bandbredden utan fördröjningen, har du ens provat att föra en konversation med yahoo messenger via 3g?

Problemet med mobilt bredband är främst inte bandbredden utan fördröjningen, har du ens provat att föra en konversation med yahoo messenger via 3g
Där jag vistas mest just nu har vi ingen säker turbo-3G täckning ännu, så vi får vänta till hösten. Eftersom 3G-sändare, dvs mobiltelefonisändarna, är våra bredbandssändare är jag lite frågande inför fördröjningen. Den kan knappast ligga inom radiotekniken (radiovågorna går lika snabbt i samtliga fall) utan i så fall måste skillnaden ligga i programvaran, dvs kodning, förpackning och avkodning av våra röster. Detta med fördröjning var något vi själva trodde skulle gälla bredbandsöverföringar till USA (via 2 MBit/s) också, men där märkte vi ingen skillnad mot vanliga telefonsamtal. Enda problem med Yahoo Messenger har varit att samtal kan brytas, men ett enda klick, så är man igång igen efter någon sekund.

Så jag gissar att fördröjningsproblemet beror på hur väl ett företag lyckats koda, packa och avkoda sina signaler, och detta är ju ingen skillnad för Internettelefoni och vanlig mobiltelefoni, så skillnaden borde vara minimal. Eller tänker jag fel?

Tänkte bara berätta hur vi har det. Vi struntade i kopparkabel. För internet kör vi trådlöst bredband från Telia. Funkar ypperligt, men vi ska ändå byta till Tre för att få deras 3,6 mbit-uppkoppling (telia har inte HSDPA utbyggt här).

Vad gäller telefoni har vi varsitt mobilabonnemang. Sammanlagt betalar vi ganska mycket mindre än förut när vi bodde lägenhet och körde fast telefoni.

Vad gäller ping-tiden så har vi inte upplevt någon fördröjning.

Fogarbo skrev:
Ursäkta, vilken fysisk lag undrar jag då?

Tragiskt att Sverige numera har blivit ett så efterblivet land på elektronikens och datakommunikationens område jämfört med var vi låg för tio år sedan (utöver 3 G-satsningarna förstås). Ericsson i all ära, men utvecklingen håller just nu på och sprínger förbi flera av Ericssons övriga satsningar, bortsett från 3G-sändarteknologin. Förmodligen därför Ericsson aktien rasar. De amerikanska investerarna ser vad som händer. Vår familjs medlemmar jobbar alla inom IT-världen, medvetna om den röra som råder mellan mobila datornät och mobil telefoni. Därför testar vi oss fram. Mobiltelefonivärlden (hopplöst efterbliven) i USA ligger vidöppen för denna nya typ av konkurrens i USA. Microsoft vill betala 280 miljarder kronor för Yahoo, som ligger i framkanten på denna nya teknologi. Det är i denna riktning satsningarna i USA går just nu. Sverige satsade på andra hästar ... och investerarna måste försöka tjäna pengar på dessa gjorda investeringar. Vi tvivlar att dessa gjorda satsningar klarar konkurrensen från de nya lösningar som nu tas fram för den amerikanska marknaden. Sverige lär hamna ännu mera på efterkälken. Rätt eller fel, vi får väl se

Hur som helst: 2 st mobila bredbandsabonnemang (i värsta fall två parallella) á 6-7 MBit/sek räcker i alla fall långt för oss just nu.

Om fem-tio år har vi alla facit, och fram till dess får var och en får bli salig på sin tro.
Nja, ingen fysisk lag per definition, men jag tolkar den som det då den inte går att motbevisa - Shannons teorem

http://bbg.fi/Shannon.html , och det är helt rätt, trådlöst är värdelöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.