Japp jag är rätt säker på att jag får tryckfall i mina ventiler då de är rätt klena. Dock tittade jag noggrant på större ventiler och även dessa verkar gå ner till att ha ett ganska litet hål ändå. Åtminstone om de inte ska vara för dyra. Och 200 spänn gånger 12 ventiler motiverar åtminstone mig till att leta och optimera.

Är det bättre med mässing? Ja, troligen, men kommer det vara det som ställer till det? Om hela skiten fryser sönder efter en vinter så är det gött att man inte har betalt för mycket för dem. Många av de billiga ventilerna verkar också vara plastventil med mässingsgängor, och där finns ytterligare ett ställe det kan gå sönder på.

Så ett par utlovade bilder. Jag börjar att be om ursäkt för ogräs och spindelnät.
Först en bild på lådan.Jag har konstruerat så att man kan lyfta av ena halvan inklusive taket och sidorna så man kommer åt från fyra håll när man ska göra något.
Träkonstruktion i en trädgård omgiven av grönska och ogräs med spindelnät, designad att öppnas från fyra håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan det relevanta, innehållet.
Installation av vattenventiler och rör med spindelnät och ogräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilder! (y)
Känns som att jag skjuter mig själv i foten om jag försöker få plats med all kopplingar i min lilla låda när jag ser ditt utrymmen! :crysmile: Tar nog bort just den lådan iaf så får jag iaf lite mer space... :)

Mycket ventiler har du, får jag fråga vad det är du styr?
Förstår att du inte vill betala för mycket för alla dessa. Men är du säker på att det bara är 1/2” ventiler du har? Dom ser betydligt större ut, ser ju nästan ut att vara 3/4” eller 1”? Men det kanske är bilder som luras.

Föresten, är vissa av ventilerna 3-vägs?
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vad jag styr, ja det är faktiskt inte så mycket. Jag skulle ha någon extra ventil och råkade överdriva lite. Speciellt gillar jag de inåtriktade ventilerna vars primära syfte är att fylla elektroniklådan med vatten om man kör dem. Som mest använde jag 6-7 ventiler förra året, i år har jag inte fått tummen ur att få ut slangarna så nu kör jag bara tre zoner: ett nyplanterat kastanjeträd, min radda av blandade bärbuskar samt en vinranka. Jag lyckas inte hitta något från beställningen av ventilerna men jag hittade min lista från rinkaby rör och där står det R15 på allting så det är 1/2". Ventilerna är likadana allihop, inga 3-vägs.
 
Någon som vet var man bäst handlar (utbud och pris) pem kopplingar och mässingkopplingar i 3/4” samt 1” i Göteborg med omnejd?
 
Föresten, eftersom jag snöat in på att behålla så stor diameter som möjligt i alla ventiler, kopplingar osv fram till slutdestination. Så inser jag att hur löser jag kopplingen mellan vattenutkast och min gardena anslutningspunkt som faktiskt har snabbkoppling för 3/4” format? Det blir ju en flaskhals som förstör hela meningen med 25mm PEM Slang här? 25mm är ju 1”

Iofs kanske 25mm PEM slang innebär 3/4” innerdiameter? :thinking:
 
Fast vad är det för flöde du behöver på de olika ställena då? Låter som du tänker fylla tankbilar för jämnan?
 
Vill mest behålla bra flöde för att inte reducera användningsområdena. Sprinklers för att bevattna gräsmatta är ett sådant som kräver bra flöde i systemet.... vilket inte är något jag tänkt använda i första hand, men på sikt kanske jag vill bygga ut detta med. Kommer jag då kunna sätta 2st sprinklers på samma slinga istället för 1st så kommer det vara väldigt mycket enklare att dra fram slang.
 
Du MÅSTE inte använda vattenutkastaren, sätt en redig kran inne och koppla PEM direkt på.
Annars så är gardenakopplingarna bra strypningar.

Faktiskt så fyller jag tankvagnar och via en 3/4" kran direkt efter vattenmätaren och 3/4" slang får jag ut 4000 liter i timmen.
Tidigare bevattningsprojekt så vet jag att en vanlig fram och tillbaka Gardenaspridare släpper genom ca 500 liter i timmen.

Protte
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Menar du att göra ett hål för PEM slangen in till garaget och koppla direkt på vattenröret?

Skulle ju vara nått, problemet är då att jag har en anslutningspunkt (Gardena) i marken, och inte en ren PEM slang tillgänglig som jag kan dra vidare in i garaget. Dock är det ju ingen omöjlighet att gräva upp och koppla på en PEM koppling för att förlänga den. Men osäker på om jag vill lägga det jobbet.

Kanske nöjer mig med en 3/4” slang som anslutning till utkastet tills vidare och så får jag se hur mycket det påverkar flödet (om ens något?).
 
J Jonas L 84 skrev:
Japp jag är rätt säker på att jag får tryckfall i mina ventiler då de är rätt klena. Dock tittade jag noggrant på större ventiler och även dessa verkar gå ner till att ha ett ganska litet hål ändå. Åtminstone om de inte ska vara för dyra. Och 200 spänn gånger 12 ventiler motiverar åtminstone mig till att leta och optimera.

Är det bättre med mässing? Ja, troligen, men kommer det vara det som ställer till det? Om hela skiten fryser sönder efter en vinter så är det gött att man inte har betalt för mycket för dem. Många av de billiga ventilerna verkar också vara plastventil med mässingsgängor, och där finns ytterligare ett ställe det kan gå sönder på.

Så ett par utlovade bilder. Jag börjar att be om ursäkt för ogräs och spindelnät.
Först en bild på lådan.Jag har konstruerat så att man kan lyfta av ena halvan inklusive taket och sidorna så man kommer åt från fyra håll när man ska göra något.
[bild]

Sedan det relevanta, innehållet.
[bild]
Har du någon flödessensor också för att ha koll på flödet i systemet? Har du ev någon länk till var du köpte denna? :D
 
Ytterligare en fråga, du har en mässingkoppling som du anslutit till inkommande PEM slang vad jag kan se på bilden.

Vad heter denna koppling? Vad är att rekommendera? Vanlig PEM plastkoppling? PRK koppling? Ezze koppling? Eller Beulco koppling?
 
Hopp, då har jag handlat kopplingar, anslutningar och gardena bevattningsprylar för över 4.000kr! :thinking:

Nu måste jag bara bestämma mig för vilka ventiler jag ska köpa samt flödesmätare. Vill ju helst inte att det ska ta 2mån innan jag får prylarna. Så hade helst hittat något i typ Tyskland, eller Europa iaf. Någon som har något tips?
 
Dåligt med aktivitet här inne, tur att jag själv är aktiv iaf... :D

Grejerna från Rinkabyrör ligger redan nere på postterminalen och väntar på mig. 1dygn efter lagd beställning, snabba ryck!

Har även beställt 4st 12v 3/4” ventiler i mässing samt 6st flödesgivare. $95 för ventilerna och $42 för flödesgivarna, tyckte jag var rimliga pengar!

Hittade dem på Aliexpress, aldrig beställt därifrån tidigare. Stod att det kunde ta upp till 2veckor innan leverans, får väl se hur det blir med den biten? :thinking: Beställde igår, paketen är iaf skickade idag!

Ventil:
H5c1ae1bcb33e4e9491b65dd1f8332dcfa.jpg_640x640Q90.jpg

https://m.aliexpress.com/item/40012...tedetail&spm=a2g0s.9042311.0.0.40694c4dS7G3GN

Samt flödesgivare:
HTB15PDtpuOSBuNjy0Fdq6zDnVXaQ.jpg_640x640Q90.jpg
https://m.aliexpress.com/item/32869...tedetail&spm=a2g0s.9042311.0.0.40694c4dsAIJmm

Lite skeptisk till hur mycket flödesgivarna påverkar tryck och flöde dock. Men dom kostade inte så mycket så jag kommer åtminstone kunna använda dom där det inte är lika noga med flödet, som bevattning för planteringar osv.
 
Redigerat:
Hmm, ser att jag borde svara på en del. Jag har en uppsättning tryck- och flödesgivare före mitt ventilpaket (syns på bild om man vet). Dessvärre har de inte blivit inkopplade än. Tanken var att automatiskt kunna inte bara hitta avvikelser utan att kunna identifiera om problemet är kopplat till bevattningszonen eller pumpen.

Om du ansluter dig direkt mot vattenröret finns det regler för vad du behöver för backventil m.m., för att du inte ska riskera att suga tillbaka vatten om trycket skulle försvinna.
 
Nu har jag äntligen fått gjort lite med teknikutrymmet!! Har inte riktigt haft tid att mecka med det utan haft så mycket annat på schemat... men fick gjort en beställning med massa prylar från Rinkabyrör med rörkopplingar och åkt en sväng till Hornbach för inköp av diverse Gardena bevattnings grejer. Billigt är det ju inte! :crysmile:

Nåväl, när jag väl fick hem alla rörkopplingar från Rinkabyrör så pusslade jag ihop det i garaget på massa olika sätt för att hitta det bästa upplägget för att passa under min altan och det utrymme som finns. Hade en liten plan i huvudet redan innan men gjorde några småjusteringar i praktiken för att det skullebli så bra som möjligt.

Sedan när jag bestämt mig för hur allt skulle kopplas så var det ”bara” att sätta fart med lin och rörkitt för att få alla gängor täta och fina. Aldrig gjort det tidigare så var beredd på att det skulle läcka både här och där. Men döm av min förvåning att inte ens den minsta lilla droppe kom ur när jag kopplade in det! (y)

Nåväl, nu är det monterat och inkommande vatten är anslutet. Nu ska det bara anslutas till utgående vatten och all el/elektronik skall kopplas in!

Inkommande vatten nere till höger med kran för avstängning. Även en anslutning för luftslang med reglage så jag enkelt kan koppla på kompressorn för att blåsa ut allt vatten inför vintern. 4st ventiler inkl flödesmätare inkopplade. Dom 4st övre anslutningarna skall det skruvas fast PEM kopplingar. Men där är jag inte ännu så därför satte jag stopp där sålänge.
Teknikutrymme med rörkopplingar, ventiler, flödesmätare och avstängningskran för bevattningssystem under altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåpet som skall husera shelly puckar för styrningen av ventilerna. Samt transformator för all belysning på altanen och trädgårdsbelysning, även detta kommer att bli anslutet till Shelly framöver. Det skall även in någon brytare så man kan bryta ström osv och lite annat smått o gått. Eventuellt kanske jag även klämmer in en lite raspberry pi. Osäker på hur den klarar klimatet dock!
Öppet vit teknikutrymme med rörkopplingar, flödesmätare och ett elskåp monterat på en grund med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av vattenrör och elskåp under altan för bevattningsystem och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknikutrymme under en altan med kopplingar och ventiler för bevattningssystem, och ett stängt elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.