1 183 läst · 43 svar
1k läst
43 svar
Teknikrum vattenfylls, dräneringspump går ej igång automatiskt
Flyttat in i ett hus med pool och teknikrum under vatten. Nu när det regnar mycket som fylls teknikrummet med vatten och meningen är då att en drängeringspump som ligger nerdränkt i ett dräneringsrör ska gå igång. Det gör den inte, utan man måste ner och manuellt aktivera denna genom att rycka lite i den så den externa nivåvippan aktiveras (antar jag).
Tidigare ägare har inte lyckats lösa automatisk aktivering trots att han testat flera olika pumpar. En poolfirma föreslog dock att jag testar en dräneringspump med inbyggt nivåvippa av denna typ: https://www.bygghemma.se/tradgard-o...zYLRREHU69DFQ7GlksEJJsOMdCr6t2ehoCPhUQAvD_BwE
Kommer nog sluta med att jag får ta in en VVS-firma som får försöka lösa detta åt mig.
Tidigare ägare har inte lyckats lösa automatisk aktivering trots att han testat flera olika pumpar. En poolfirma föreslog dock att jag testar en dräneringspump med inbyggt nivåvippa av denna typ: https://www.bygghemma.se/tradgard-o...zYLRREHU69DFQ7GlksEJJsOMdCr6t2ehoCPhUQAvD_BwE
Kommer nog sluta med att jag får ta in en VVS-firma som får försöka lösa detta åt mig.
Min 1:a dog när den sög i sig en massa grus och småsten eftersom jag satt den på botten av min sandfälla-brunn.E Erik JS skrev:
Det beckade ihop både flottören och pumpen så den stod igång flera dagar med sand och grus i pumphuset vilket slet sönder pumpen mekaniskt.
Otroligt nog fick jag en ny på garanti trots att jag beskrev att det var mitt fel!!
Den nya har jag hängt typ 40 cm över botten och den har startat varje gång och förhindrat översvämning i min källare flera ggr.
Så länge man håller filtret till flottören såpass rent att den kan röra sig obehindrat fungerar den klockrent.
Bild på nya pumpen på min trappa före montering i brunnen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket bra info! Min ska ligga nerdränkt i ett dräneringsrör i teknikrummet, men du föreslår alltså att den inte "nuddar" botten?D Dilato skrev:Min 1:a dog när den sög i sig en massa grus och småsten eftersom jag satt den på botten av min sandfälla-brunn.
Det beckade ihop både flottören och pumpen så den stod igång flera dagar med sand och grus i pumphuset vilket slet sönder pumpen mekaniskt.
Otroligt nog fick jag en ny på garanti trots att jag beskrev att det var mitt fel!!
Den nya har jag hängt typ 40 cm över botten och den har startat varje gång och förhindrat översvämning i min källare flera ggr.
Så länge man håller filtret till flottören såpass rent att den kan röra sig obehindrat fungerar den klockrent.
Bild på nya pumpen på min trappa före montering i brunnen:
[bild]
Kan man ha den ikopplad 24/7 året om eller bör man dra ut kontakten när det är torrt väder eller dylikt? Ac någon anledning hade tidigare ägare dragit ut kontakten till dräneringspumpen "så att den inte går hela tiden".
Min är självklart inkopplad hela tiden, den pumpar ju bara när det finns något att tömma (kraftigt regn som inte har tid att rinna bort i det igenbeckade dagvattensystemet).E Erik JS skrev:Mycket bra info! Min ska ligga nerdränkt i ett dräneringsrör i teknikrummet, men du föreslår alltså att den inte "nuddar" botten?
Kan man ha den ikopplad 24/7 året om eller bör man dra ut kontakten när det är torrt väder eller dylikt? Ac någon anledning hade tidigare ägare dragit ut kontakten till dräneringspumpen "så att den inte går hela tiden".
Om den kan stå på botten eller inte beror på om det finns risk för att en massa fasta partiklar kan samlas där.
I mitt fall är det grus och småsten från stuprör, golvbrunnar och tak, allsköns skit kan komma ner i pumpgropen som kan ställa till det för pumpen.
Så, hängd en bit över botten försvinner det problemet och den årliga rengöringen av pumpgropen ser till att det inte uppstår problem med tiden
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 423 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 423 inlägg
Är det kabeln till vippan som Du rycker i så den startarE Erik JS skrev:Flyttat in i ett hus med pool och teknikrum under vatten. Nu när det regnar mycket som fylls teknikrummet med vatten och meningen är då att en drängeringspump som ligger nerdränkt i ett dräneringsrör ska gå igång. Det gör den inte, utan man måste ner och manuellt aktivera denna genom att rycka lite i den så den externa nivåvippan aktiveras (antar jag).
Tidigare ägare har inte lyckats lösa automatisk aktivering trots att han testat flera olika pumpar. En poolfirma föreslog dock att jag testar en dräneringspump med inbyggt nivåvippa av denna typ: [länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwpbi4BhByEiwAMC8JneAGot73SY1RuA22_RgtG0zYLRREHU69DFQ7GlksEJJsOMdCr6t2ehoCPhUQAvD_BwE
Jo precis, det är så jag förstått det också, men jag skulle gärna vilja slippa detta då jag inte alltid kan stå vakt så fort det börjar regna så jag måste hitta en lösning - därav trådstarten.D Dilato skrev:
Jag tänker alltså att en dräneringspump av typen jag länkade till med inbyggd nivåvippa kanske är lösningen? Vad tror du?
Min pump är med inbyggd nivåsensor och den startar alltid.E Erik JS skrev:Jo precis, det är så jag förstått det också, men jag skulle gärna vilja slippa detta då jag inte alltid kan stå vakt så fort det börjar regna så jag måste hitta en lösning - därav trådstarten.
Jag tänker alltså att en dräneringspump av typen jag länkade till med inbyggd nivåvippa kanske är lösningen? Vad tror du?
Jag har haft flera olika andra med den där "bubbla med kula i" och har precis som du haft problem med att få dom att starta pålitligt, framför allt vid låga nivåskillnader.
Huruvida du väljer den pump du länkar till eller den jag länkar till har jag inga egentliga synpunkter på, förutom att du får 10 av min för en av din 🤓
Helt klart värt att testa din då! Stort tack, din hjälp är ovärderligD Dilato skrev:Min pump är med inbyggd nivåsensor och den startar alltid.
Jag har haft flera olika andra med den där "bubbla med kula i" och har precis som du haft problem med att få dom att starta pålitligt, framför allt vid låga nivåskillnader.
Huruvida du väljer den pump du länkar till eller den jag länkar till har jag inga egentliga synpunkter på, förutom att du får 10 av min för en av din 🤓
Hej igen, skulle beställa pumpen du föreslog. Behöver jag beställa dräneringsslang också eller kan jag utgå ifrån att den slang jag har till min nuvarande pump borde fungera? vette fan hur jag ska byta en hel dräneringsslang annars då den lär gå genom ett rör under hela gräsmatten ut till dräneringskistan?D Dilato skrev:Min pump är med inbyggd nivåsensor och den startar alltid.