En snygg trappa gör du genom två långa t.ex. 220x45 reglar, sen fräser du in 10-20mm djupa spår för trappstegen, säkrar med en skruv. Om du skall ha en bänk eller liknande under trappan så bör du sätta ett skydd på baksidan, typ en spånskiva så att inte all smuts från skorna rasar ner på bänken.

Om du inte villl fräsa så går det lika bra med cirkelsåg, gör en sågmall sen är det bara att såga två spår och knacka ut biten emellan....

Angående luftvärmepumpen, det kan vara en bra idé att kanske förbereda för ett komplementsystem, varför inte en vedkamin om ni har tillgång till ved. Den värmer otroligt fort upp ett öppet utrymme som ert med lite hjälp av ett par bordsfläktar.

Annars kan ni skaffa en värmepump till, en Kinavariant, dom är billiga och fungerar hyffsat dock går de inte att ställa termostaten under 16 grader...
 
Det jag tänkte på direkt när man fräser in 10-20mm djupa spår är om man inte försvagar regeln för mycke då? Trappen är ca 3meter hög om det har någon betydelse.

Vi tror än så länge på att värmepumpen kommer må mycke bättre när den lyckats värma upp allt och bara ska bibehålla värmen. Just nu är det i princip värsta scenariot för den med kall fukt på utsidan och mycket massa+luft att värma på insidan. Står ju 2st kalla bilar, hela bygget är ju utkylt och så vidare. Vi har fudnerat på att ställa in en 4.5kw byggfläkt som hjälp att få upp startvärmen i huset. Men är samtidigt nyfikna på vad pumpen går för :)
 
Blivit några timmar idag igen. Har sprungit o letat läckor med kall luft.
* Alla väggar utom den mot pappas gamla garage är 100% färdigisolerade!
* Alla kallras mellan vägg och tak vid loftet är 100% klara!
* Loftet är 100% färdigisolerat ända upp i nock!
* Har börjar regla upp liggandes C-C60 av 45x45 på pappas vägg på loftet. Är halvvägs på bottenvåningen sen innan. Där ska vi sedan lägga i 45-isolering och sedan regla upp ståendes C-C60 av 45x45 som även de ska isoleras. Så mot hans garage kommer vi ha 90mm egen isolering. Räcker det inte till sedan så får vi börja tillägsisolera från hans insida mot oss.

Har ställt om värmepumpen lite. Innan hade vi låst luftvingen i ett läge som jag trodde skulle vara bäst. Även fläktläget stod på Max. Men vi märker ju att den haft lite bekymmer att få upp temperaturen. Ställde idag allt på AUTO-HEAT 30 grader och direkt hände det grejer. Gick från 7.5 till 9.9 grader på bara de kvällstimmarna vi vart där. Ut-luften ligger mellan 35-40 hela tiden.
Dock gör ju väderleken fortf att den får kämpa med avfrostning då de är grymt fuktigt ute o några minusgrader. Sedan hittade vi ju några rejälla läckor som inte varit snälla mot den. Så nu hoppas vi att de kommer gå mycke bättre! Den största skillnaden är ju klimatet som är helt kanon! Lagom torr luft.
 
  • 20081105265-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081105267-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081105268-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081105270-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken pump hade ni köpt och vad gick monteringen på för den?
 
Panasonic NE9GKE på max 5,6kw. Monteringen kostade 1500 genom en bekant.
 
Samma pump som jag tittat på då. Funderar på en till huset och en till verkstaden.
 
Idag blev jag lite försenad ut på plats. Hade bokat tid hos däckkrängarn för däckbyte nu när de tydligen är vinter. Plus att bror min inte hade tid idag. Så skippa jobbet en halvtimme, shoppa lite isolering och reglar, byta däck på annan ort, sen tillbaka till garaget för att fortsätta ombyggnation av gammal yttervägg. Bör tilläggas att vårt garage ligger 1.4mil från stan så de blir en del farande.

Som ni såg igår så började jag regla upp C-C60 från golvet och upp. Plus en ram runt hela väggen. Sedan i med isoleringen.
Här började jag undra om jag va trött. Isoleringen va 45mm för bred?! Det visade sig att Roxull gör sin 45mm isoleringsrulle 600x6000mm och 50 tjock?... Varför?! Aja, de va bara att skära bort 45mm på rullen och se glad ut. Så nu är hela väggen på loft-delen klar första varvet!
 
  • 20081106272-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106273-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106274-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag va klar med övre halvan va de bara att klättra ner och fortsätta med undre. Här va de lite mer o tänka på. Men de va ju inga bekymmer alls! Ytterpanelen hänger som brukligt lite utanför husgrunden. Husgrunden är sne. Alltså började jag med att regla liggandes så långt jag nådde ner mot golvet till panelen tog slut. Därefter fick jag strö-regla ståendes, sjävklart C-C60 fast med två eller tre fack emellena för att slippa trä isoleringen emellan varje regel.
La en regel på golvet och hade sånt flyt att väggen lutade precis lagom för att bara ställa ner de stående reglarna.
Sedan fick jag hänga dit en regel-rad liggandes i luften på de stående. Bilderna förklarar nog bättre än jag :)
 
  • 20081106278-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106279-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106280-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106281-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106283-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106285-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106286-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081106288-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen sedär, det går framåt. =) Är det Smeke´s båge som står där oxå eller?
Får se till att göra ett studiebesök snart. Ha de
 
Ådén skrev:
Nämen sedär, det går framåt. =) Är det Smeke´s båge som står där oxå eller?
Får se till att göra ett studiebesök snart. Ha de
Jepp den vita är smekes. Du är välkommen närsom :) Har de!
 
Apropå det här med min isoleringsrulle som va 600 bred istället för de vanliga 560. Det va en vindtät isolering med papp på ena sidan. Brukar man göra så att den är bredare då eller hur kommer det sig? Och hur är tanken att man ska få in den mellan C-C60?
Kan säkert nån byggare svara på!

http://guiden.roxull.se/produkter/byggisolering/byggrulle-med-vindskydd
 
Tegheim skrev:
Apropå det här med min isoleringsrulle som va 600 bred istället för de vanliga 560. Det va en vindtät isolering med papp på ena sidan. Brukar man göra så att den är bredare då eller hur kommer det sig? Och hur är tanken att man ska få in den mellan C-C60?
Kan säkert nån byggare svara på!

[länk]
isolering med vindpapp på brukar man ha på bjälklag. typ vindsbjälklaget så att den inte blåser kall luft ner i isoleringen från kallvinden.
man lägger den alltså över bjälklagsisoleringen. då behöver den inte "klämas" emellan reglar. brukar ofta vara i hela 120 bredd.
 
Trappen kan du ha dina 45x220 och sen skruvar du liggande 45x45 som du lägger stegen på. för att få det lite snyggare kan du sätta plywood så du får en tät trappa.
Hur ska jag förklara det...
gör 45x45 bitarna så långa att de slutar på samma nivå som trappsteget under så du kan skruva plywooden bakifrån i det undre trappsteget och framifrån i 45x45 bitarna.
Vad gäller isoleringen har du fel typ som beskrivs ovan. du ska ha deras Flexibatts eller vägg och bjälklagsskiva som andra kallar det.
 
Jag vill bara ha helt vanlig 45mm tjock isolering på rulle för C-C60 regelverk. Men de går bra med detta oxå, smidigt o lägga när man har pappen som styvar upp de hela lite. Priset va detsamma på Cheapy.

Spoon195 > De heter 120-rullar, men är ju delade så de är ju bara 60 när man river av embalaget.

Spelar kanske inte så stor roll i detta ful-bygge ;) Men de blev bra iaf!

Nu har vi 16grader varmt mätt på två ställen i garaget och pumpen ger 50grader ut. Har nog lyckats värma upp alla massa som va i garaget. Är ju många ton med stål, trä och isolering som va utkylt så de va elakt o låta han jobba själv med det :) Men nu går det fint!
 
Har fortsatt att regla upp väggen som går hela vägen upp till nock. Har även slagit fast den ena vangstycket som kommer döljas av väggen senare. Jag vet att många kommer ha åsikter om detta, men ville vi ha det så :)

Sedan har jag även börjat dra upp el på loftet. 2st 1-fas-uttag har hittat upp på varsin sida om trapphuset. Sen har jag även satt dosor för arbetsbänken som kommer sitta under trappen. Den ena dosan syntes så dåligt på bilden så då fick de ringas in :)


ARBETSBÄNK?!

Jag vill hemskt gärna ha massa lösningar men främst BILDER på hur man kan komma undan vettigt genom att bygga egna arbetsbänkar? Räkna med att de är ca 3,5meter långa. Höjd 90cm över golvet och 60cm djupa. Precis som i ett kök typ. Har letat efter begagnade kök som kastas ut men de är en liten marknad verkar det som.


Förövrigt så har vi 17grader varmt i garaget nu och de är väldigt behagligt. Värmepumpen ligger på allt emellan 0.4-0.8kw o jobbar.

Godnatt!
 
  • 20081112303-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081112304-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081112305-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081112309-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.