Idag har det varit allmäna städar-dagen i garaget. 2 sopsäckar och massa bröte sorterat o slängt. Rent golv is the shit! Jobbigt när man har 2 högar med skivor på 120x250cm, 2st bilar och 1st motorcykel att slåss med när man städar bara :)

Sen har jag tröttnat på ointresserade människor. På onsdag kommer Kylteknik och kollar över min värmepump. Kosta va de kosta vill! :@
 
Nu är jag tillbaka efter mitt besök av Kylteknik. Vi hittar inget fel på värderna. Pumpen ger så mycke han ska enligt alla möjliga tabeller och inga läkage eller kylmedel-problem återfanns.

Vi har helt enkelt kommit fram till att stommen, golvet och prylarna i garaget är fortf för kalla för att pumpen ska kunna ägna sig åt bara luften. De hade tydligen haft samma problem med ett nybygge på en däckfirma. De bytte pumpar och felsökte i flera månader under vinterhalvåret. När sedan sommaren kom så försvann problemet självklart, och även under kommande vinter så fungerade allt klockrent.

De är bara o gilla läget, vi har ju våra 14-15grader och det är lagom att jobba i. Sakta men säkert kommer pumpen jobba upp temperaturen på väggar, tak och platta och då kommer det fungera enligt experterna.
 
Nice projekt! Jag tänkte bidra med lite idéer och inspiration när det kommer till arbetsbänkar..
 
  • Verkstan 123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstan 129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstan 131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstan 132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstan 134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tror att vårt garage läcker värme! Har vid flera tillfällen märkt att snön smälter på vårt tak men inte någon annans :(
Vi blev informerade att den isoleringen vi hade skulle räcka, men de verkar dessvärre inte stämma.
Vi har 240mm i taket och 190mm i väggarna. Jag vet att man i nybyggda hus lägger närmare 400mm i taket, men de va inte nödvändigt fick vi lära oss som sagt... Men ja...
 
  • 20081213459-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081213460-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till de positiva så har vi dragit klart alla högtalarkablar till alla fyra hörn med slang, kabel och kopplingsdosa. Vi börjar se slutet på det elektriska på bottenplanet. Och Vi har plastat färdigt där.

Sen byggde vi trappen idag! Efter mycke om och men så gick vi emot byggnormen och det blev faktiskt väldigt bra. Tydligen så ska man ha ca 18.5cm mellan trappstegen, men de tyckte vi blev alldeles för tajt, speciellt med vår vinkel på trapp. Skulle bli på tok för otäckt att gå nerför. Så vi ändrade oss helt enkelt till 22cm och det blev lysande!
Trappen består av vangstycke i 220x45 reglar. Stegen är även dem i 220x45 och sedan ligger stegen på 45x45. Vi kommer klä baksidan av trappen med 12mm spånskiva mest för att vi tror de blir snyggast så. Alla stegen ligger idag löst på. Hade inga träskruv som va tillräckligt långa för att dra fast dem. Men det blev väldigt bra!

Sen finns de väl inga dåliga arbetsställningar så länge de fyller sin funktion? :D
 
  • 20081213463-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081213464-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081213467-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081214479-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081214480-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081209439-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär rasar snön ner från vår ouppvärmda lokal också, nya plåttak håller snön ifrån sig verkar det som..
Noterar också att det blir jobbigt att öppna dörrarna på vintern,, jag får ha en spade hängande bredvid dörren, i brist på takrasskydd..
 
Redigerat:
På mitt tegeltak rasade det ner idag (ca 1dm och +1grad) och det är ju oisoleat och ingen värme i. Plåttak glider ju snö lätt på. Frågan är hur du skulle mäta om det läcker värme?

Jag hade tänkt lägga isolering som ni gjort. Annars får man ju lägga mer isolering men det blir ju ett jädra jobb.

//Magnus
 
Trappen såg fin ut. precis som jag rekommenderade! Dock tycker jag du ska sätta en plywood på baksidan istället för spån. tål hårdare tag utan att gå sönder.
 
styrman1 skrev:
Trappen såg fin ut. precis som jag rekommenderade! Dock tycker jag du ska sätta en plywood på baksidan istället för spån. tål hårdare tag utan att gå sönder.
Kommer nog inte bli någon baksida alls på trappen. Vi tyckte inte det såg så vackert ut när vi höll upp skivan. Plus att det blir som en liten spalt mellan baksidan av trappstegen och skivan där de kommer samlas mycke smuts iom att trappstegen inte är fasade i bakkant.

Nu är väggen skivad första varver under trappen oxå. Bilder på det kommer!

(Håller på och renoverar köket samtidigt så de blir lite mycke nu)
 
Bilderna på väggen under trappen som jag lovade för länge sen...
 
  • 20081223543-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081223546-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081223548-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så har vi det lilla sidoprojektet! Taket syns inte på bilden, men jag har reglat upp med 45x45 nu. Ska glesa C-C30 på tvären och sedan sätta gips och spottar.
Lite o göra med andra ord... :(


GOTT NYTT ÅR!
 
  • 20081227557-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegheim skrev:
Kommer nog inte bli någon baksida alls på trappen.
Ett annat alternativ är att du limmar/skruvar en list som sticker upp 10-20 mm i bakkant av stegen. Då stoppar du ev. smuts från att hamna under trappan. :cool:
 
Sidoprojekt är bra för motivationen! De händer grejer i köket oxå!
Först 45x45 med spikplugg. Sen glesa 28x70 C-C30, sen 13mm Gipsplank 1200x600. Sist lite spotlights. Nu ska de bara spacklas, målas och sen går vi ner på väggarna...
Har lyckats göra allt själv, lite bövligt att hålla gipsen och skruva samtidigt, men de gick vägen! :D
 
  • 20090105581-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090105584-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090105588-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090106590-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090106593-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090107600-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytt till 25w-lampor idag och kopplat in en sladd-dimmer. Blev mycket behagligare ljus nu... Dock "rycker" det lite i lyset, antagligen billig dimmer :)

Spacklat hela taket idag!
 
ser verkligen ut som de är förlite luft ovan spot.

gillar garagt o ärsjuktlig avundsjuk på de där :)
vill oså haaa stort garage :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.