Har idag varit ute o städat (igen) och börjat rikta in portarna. Tyckte de va dags för de nu :) Sitter nu på jobbet och skissar upp några smidiga gångjärnsfästen att sätta på väggen. Kommer bli väldigt special pga vissa saker jag inte tänkt på i förstaläget... Förhoppningsvis kanske vi kan komma med lite bilder framöver oxå :D
 
Idag provades första prototypen av gångjärns-hanen in. Funkade som planerat! Nu är de bara o göra 3st till. Sen 1st ny prototyp för nedre järnen. Har även dragit klart elen fram till värmepumpen, så isolera, klä och montera den, sen kan vi ropa hit installatören!
 
Jaha, då har de hänt "lite" igen! Vi har fortsatt med denna eviga el-dragning som aldrig verkar ta slut!!
Sen har vi isolerat vidare på väggen, även detta har likt universum ingen ände!
Sen som ni vet så fick vi hem Värmepumpen för några dagar sen. Och till helgen kom erbjudandet att få hjälp med installation. Detta innebar en viss panik. Så nödlösningen fick bli att göra färdig "vägg" just där pumpen ska hänga :D

Lite bilder på diverse :) Notera "vinterbilen" i bakgrunden som är väl isolerad! :D
 
  • 20081022207-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023208-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023209-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023210-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023211-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023212-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023213-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081023216-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver jag ens tillägga att vi under hela byggets gång bara haft 1-2st 500w halogen-lampor av byggmodell som ledljus :D
 
Kul tråd! Jobba på så skall du se att ni till slut kan börja meka ó trixa med annat...

Fick tips av en målare att en hundrawatts lampa i en "glob"-liknanade armatur lyser minst lika bra som en 500-watts bygg-lampa. Den sprider ljuset mycket bättre utan skuggor.
 
Blir så tjusigt Tegis!

Jag har allt detta goa jobb framför mig!

// Magnus
 
magnusrx7 skrev:
Blir så tjusigt Tegis!

Jag har allt detta goa jobb framför mig!

// Magnus
Med min vanliga hastighet så kommer du säkert köra om mig ganska fort oxå :)

De blev inte installation i söndags som planerat, killen med vakuumet fick förhinder. På onsdag gör vi ett nytt försök...
 
Mini-update...
Har städat lite så inte installatören trillar o slår sig. Även skruvat upp konsolen till innedelen...

Och en sneak-peak på vad som står gömt i garaget... vet ju att visa här saknar den iaf :D
 
  • 20081027225-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081027222-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081027226-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha... idag skulle jag fått min pump installerad... igen... men människan har gått under jorden inte svarat på två dagar. Hoppas han har en snygg förklaring... Tråkigt att man inte kan lita på folk tycker jag...

Ingen som känner någon som vill installera en luft/luft-värmepump? Konsolerna är på plats, ska bara borras hål i väggen o koppla rören. Sen vakuumsuga då...
 
Idag har vi lyckats! Killen höll vad han lovade och vi hade tur med vädret oxå! Så nu fungerar värmepumpen!
Fanns en vettig förklaring till varför han inte dykt upp så de va inte så farligt som jag trodde.

Snabb mätning så hade jag 5grader varmt i garaget och pumpen blåste ut 33grader varm luft när jag åkte hem. Inställd på 20grader Auto.

Är ju ganska många kubik luft den ska värma upp som är kall! 100kvm x 5.5meter högt ger ju 550kubikmeter luft minus takvinklarna då. Så kanske 350kubik totalt. Kall platta, bilar, motorcyklar verktyg och ja, listan kan göras lång över kalla saker där som kämpar emot. Ska bli spännande o se hur bra de bli!
 
  • 20081102252-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20081102253-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin fint!

Sån ska ja me ha när jag blir stor..
 
TommyJ skrev:
Fin fint!

Sån ska ja me ha när jag blir stor..
Haha, och hur stor tror jag är? :)
Vad är de du oxå ska ha föresten?
 
Värmepump vill ja ha.. nån dag.. så ja kan polera bilar å mecka året om.
 
TommyJ skrev:
Värmepump vill ja ha.. nån dag.. så ja kan polera bilar å mecka året om.
Har du bara ett isolerat utrymme så är ju värmepumpen de lilla bekymret :) Köpte min på Polarpumpen med gynsam avbetalning. Iom att vi är två om bygget så lägger vi 250:-/mån var i 24månader räntefritt, de tyckte vi va roligast för då kunde vi spendera pengar på annat i bygget samtidigt utan att de känns :)

Tittarfråga!!

Hur bygger man en snygg trapp? Utsidorna/skenorna eller vad man vill kalla det är av 2st 220x45 reglar. Själva trappstegen är utav samma fabrikat. Det som jag funderar på är hur man på ett snyggt o bra sätt kan sätta reglarna man ska hänga trappstegen på? Några tips o trix o knåp? Annars blir de ju helt vanliga 2x3" att lägga stegen på och de är ju inte i designens tecken :D
 
Förövrigt så börjar vi se slutet på isoleringstiden nu! Igår va vi ute och glesade sista facket över trappen och isolerade ända fram dit och halva det facket. Sen tog isoleringen slut :( Ska handla 10-15 skivor till idag så vi kan slutföra taket!
Sen är de bara att jobba sig neråt, vi har ungefär 5meter vägg som inte är isolerad samt kallras mellan loftdelen och väggarna som man måste lägga i. Mellan takstolarna utmed väggarna kan man säga.

Elen är så gott som klar fram till sista väggen oxå. Både el och isolering har varit tidödade och motivations-dödande men äntligen börjar vi se slutet!

Pumpen har väldiga problem i den här kylan. Har ca 2-4 minusgrader utomhus och dimma i några dagar. I garaget så är det ca 7-7.5grader och den levererar uppemot 33-39grader varm luft i utblåset. Problemet är att den ofta får stanna o avfukta i den fuktiga luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.