4 857 läst · 38 svar
5k läst
38 svar
Taskigt drag / fart på eldandet
viska ur och aska ur kaminen..Tomture61 skrev:
Sedan tänder du med små stickor och matar elden så en bra stund tills rejäl hetta uppstår..
Då. lägger du på grövre ved.. Så öppna spjäll ingen fes eldning utan låt det brinna rejält.
Då åker en hel del skit med ut
Viska ur kaminen ? Hur menar du .Maskintok skrev:
Askat ur gjordes före start av brasan , igår .
Får prova att elda spillvirke från div byggen , brukar brinna som attans .
Att smådutta med tändved funkar inte hos mig , ryker in om jag öppnar luckan och det fortfarande brinner .
Lägger 2 st vedträn i botten + staplar 4 st tändved längst upp , tänder med en tändkub
Det heter viska ur, när man använder sig av en just viska för att rengöra skorstenen.Tomture61 skrev:Viska ur kaminen ? Hur menar du .
Askat ur gjordes före start av brasan , igår .
Får prova att elda spillvirke från div byggen , brukar brinna som attans .
Att smådutta med tändved funkar inte hos mig , ryker in om jag öppnar luckan och det fortfarande brinner .
Lägger 2 st vedträn i botten + staplar 4 st tändved längst upp , tänder med en tändkub
ryker det in så är draget för dåligt..
Detta betyder att om du tände med näver så skulle det börja ryka in i huset...
tänd hur du vill men elda med rejält drag på spjällen... Och hett så åker skiten väck.
Kolla tillluften inuti kaminen.
På min kamin så sitter den i botten och har man inte sotat ur på ett tag så märker man att det är svårt att få riktig fart
På min kamin så sitter den i botten och har man inte sotat ur på ett tag så märker man att det är svårt att få riktig fart
Vet inte riktigt hur luften tillförs till eldstaden .Andreas_Hansson skrev:
Kommer inte genom rostret , den är enbart för att aska ur .
Tilluften kommer in underifrån + det tillförs luft via små hål i övre bakdel i brännkammaren .
Har inte plockat isär hela brännkammaren från vermikulit skivor + roster / asklåda .
På min är det en böjd plåtbit som man kan ta bort i botten på eldstaden. Där sitter små springor som primär luften skall komma in.Tomture61 skrev:
Fast det kan så klart vara olika på din
Det är vädret som spökar, får såna här samtal till kontoret varje höst och åker man ut och kikar på det är det aldrig något fel.
Man har i färskt minne hur det var att elda förra säsongen, men det är vinterminnen av krispiga kalla dagar, nu på hösten är det lågtryck och för liten temperaturskillnad mellan ute och inne, det ger sämre drag och segare att få igång brasan.
Det ger med sig när det blir kallare ute
Man har i färskt minne hur det var att elda förra säsongen, men det är vinterminnen av krispiga kalla dagar, nu på hösten är det lågtryck och för liten temperaturskillnad mellan ute och inne, det ger sämre drag och segare att få igång brasan.
V vinylskiva skrev:Det är vädret som spökar, får såna här samtal till kontoret varje höst och åker man ut och kikar på det är det aldrig något fel.
konstigt, jag har inte dessa problem... trots kaminer och 9 olika eldstäder.. i stugor och ladugården.. verkstaden.. kojan.. mysko..
Vet ej exakt vem du svarar .B BSOD skrev:
Mitt eget hus har mekanisk ventilation (ej FTX)
så måste öppna ett fönster för att inte få inrykning , även vid inlägg 2 .
klart det går, tror du missuppfattade mig.Tomture61 skrev:
man kan plocka ner skivorna inne i braskaminen för att inspektera rökröret.
Detta görs även vid sotning för att få ut sotet