Patrik_Swe
Jag funderar på att investera i denna Woods avfuktare DSC50F och koppla den till en slang direkt istället för att behöva tömma en behållare när den är full

Nu till min fråga

MÅSTE den stå i en sluttande position för att vattnet skall kunna rinna ut genom slangen ? Eller har den ”kraft ” nog att trycka / ”pumpa ” ut vattnet även om slangen är högre är avfuktaren?

https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-dsc50fm-made-in-sweden/

Normalt måste kondensvattnet ha ett fall neråt ner till stenkista man gräver under men har sett att det även finns en elektrisk kondensvattenpump som tillbehör om man vill göra på något annat sätt.

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Finns det inget avloppsrör som går att ansluta till i grunden? I ett av mina hus (byggt 2001) satte jag en woods, gjorde ett "vattenlås" i förm av en böj på 50mm avloppsrör och anslöt slangen från avfuktaren där. Detta har funkat utmärkt, bytte ut avfuktaren när den var tolv år i förebyggande men den gamla fungerar fortfarande. Satte avfuktaren i mitten av grunden och två små fläktar i rör som sprider den torkade luften.

Lika dant har jag gjort i min grund under stugan (50m2) där har jag inga extra fläktar, funkar mycket bra där också med ca 55% luftfuktighet (över 80%innan avfuktare och plast på mark)
Avfuktarna jag har heter Ds28 men de finns nog ej nya längre utan är ersatta av annan modell.

• Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
Patrik_Swe Patrik_Swe skrev:
Jag funderar på att investera i denna Woods avfuktare DSC50F och koppla den till en slang direkt istället för att behöva tömma en behållare när den är full

Nu till min fråga

MÅSTE den stå i en sluttande position för att vattnet skall kunna rinna ut genom slangen ? Eller har den ”kraft ” nog att trycka / ”pumpa ” ut vattnet även om slangen är högre är avfuktaren?

[länk]
J Josth skrev:
Normalt måste kondensvattnet ha ett fall neråt ner till stenkista man gräver under men har sett att det även finns en elektrisk kondensvattenpump som tillbehör om man vill göra på något annat sätt.
Tack 🙏
R Rd 350 skrev:
Finns det inget avloppsrör som går att ansluta till i grunden? I ett av mina hus (byggt 2001) satte jag en woods, gjorde ett "vattenlås" i förm av en böj på 50mm avloppsrör och anslöt slangen från avfuktaren där. Detta har funkat utmärkt, bytte ut avfuktaren när den var tolv år i förebyggande men den gamla fungerar fortfarande. Satte avfuktaren i mitten av grunden och två små fläktar i rör som sprider den torkade luften.

Lika dant har jag gjort i min grund under stugan (50m2) där har jag inga extra fläktar, funkar mycket bra där också med ca 55% luftfuktighet (över 80%innan avfuktare och plast på mark)
Avfuktarna jag har heter Ds28 men de finns nog ej nya längre utan är ersatta av annan modell.t
R Rd 350 skrev:

Avfuktarna jag har heter Ds28 men de finns nog ej nya längre utan är ersatta av annan modell.
Tusen tack nu fick jag lite mer idéer 💡

Kolla på Acetec sorptionsavfuktare.

Ventilerar och går numer bara när det behövs... Man ställer in RF, i mitt fall 70 % vid 15 grader. Tas hänsyn till temperaturen hela tiden.

Avfuktaren gör en körning, tror det är en gång i timmen och mäter om det behövs avfuktning.
Strömsnål, när det är inställd så.

Haft min i 8 år nu. Inga problem alls.

Leder ut fuktig luft genom ett hål i grundens vägg. Ingen dränering av vatten.

Trevlig och kunnig personal på supporten.
Var ett produktionsfel på min vid leverans. Intresserad konstruktör. Nytt kort gick jag levererat omgående.

Funkat sen dess utan avbrott.
Själv byter jag ett enkelt billigt filter 2 ggr om året.
Acetec EvoDry PD sorptionsavfuktare med ventilationsöppningar och slang för fuktutsläpp, idealisk för klimatkontroll och energibesparing i byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Swe
  • Laddar…
Patrik_Swe
H Hybro skrev:
Kolla på Acetec sorptionsavfuktare.

Ventilerar och går numer bara när det behövs... Man ställer in RF, i mitt fall 70 % vid 15 grader. Tas hänsyn till temperaturen hela tiden.

Avfuktaren gör en körning, tror det är en gång i timmen och mäter om det behövs avfuktning.
Strömsnål, när det är inställd så.

Haft min i 8 år nu. Inga problem alls.

Leder ut fuktig luft genom ett hål i grundens vägg. Ingen dränering av vatten.

Trevlig och kunnig personal på supporten.
Var ett produktionsfel på min vid leverans. Intresserad konstruktör. Nytt kort gick jag levererat omgående.

Funkat sen dess utan avbrott.
Själv byter jag ett enkelt billigt filter 2 ggr om året.
[bild]
Tusen tack

Pd 250 placerad i ett av krypgrundens hörn.

Enkel princip:
Suger in luft på baksidan genom ett filter. Luften går genom en skiva som samlar upp fukt i luften.
Den avfuktare luften blåses ut genom slangar till resterande tre hörn i grunden. Efter typ 12 minuter kopplas ett 1 kW elvärmeelement in placerad framför den nu "fuktiga" skivan. Luftströmmen genom avfuktaren styrs med en lucka enbart till det fjärde utloppet. Till detta en slang ut genom stenfoten.
Fuktig frånluft i några minuter.
Så börja förloppet om igen, tills inställd max rf uppnås. I mitt fall har jag valt 70 %. Hänsyn tas även till temperaturen i grunden.
Varierar över året mellan typ 7 - 16 grader.
Tilluft till grunden sker genom små ursprungliga otätheter.
Ligger Markplast på marken i grunden.

Är numer så inställd att avfuktaren mäter rf och temp var eller om det nu varannan timme, under nån minut.
Är rf lägre än inställt värde, ligger avfuktaren typ vilande. Spar energi erfar jag. Och säkerligen fläkmotor, ställmotor, element och fuktsamlare.

Har display inne i bostaden.

Heru 100 S EC på vinden, med bortkopplat värmeelement. Funkar finemang, till det jag vill ha den. Ventilation och värmeåtvinng. Värmer hela bostaden i ett plan med en stor täljstensugn. Vedåtgång denna säsong sep - jan, ca 6 kbm kluven björkved kastad under tak.

Lite OT.... Men det hela samspelar.

Avfuktaren och FTX har nu knallat på i minst 8 år.

Tänker mig att byta samtliga kullager och smörja upp eventuella glidlager i båda maskinerna till sommaren.
Beställer samtigt drivrem till rotor i FTX.

Kommer att lägga en ny isolerad tub, för alternativ tilluft till FTX, från sydsidan av huset. Gratis värme soliga vinter- och vårdagar. Lägger ett spjäll, så jag kan ta luft från befintliga nuvarande original intag från norra sidan på sommaren, när jag önskar svalare tilluft till FTX, så som nu.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.