23 333 läst · 29 svar
23k läst
29 svar
Tappade lusten att handla på Jula i Umeå :-/
En enfasmotor har tre anslutningar (är egentligen en tvåfasmotor, men skit i det nu): En nolla, en direktfas och en till fas via en kondensator. Skifta direktfas och viakondensatorfas och den byter rotationsriktning, antar att de var felkopplade...(funkar även om man vänder stickproppen dvs fas-nolla-nollagenomkonding)
(Hör väl egentligen hemma i elforumet.)
(Hör väl egentligen hemma i elforumet.)
Det underliga med Umeå-butiken är ju att den bara varit öppen två veckor och man redan, tyvärr måste jag säga, fått avsmak.... Som nyöppnad butik så borde de veta att nöjda kunder är A och O.....personal som är snorkig och misstror kunder är bland det värsta som finns...
Tidigare har jag köpt på postorder från Jula och det har aldrig varit några problem.
Tidigare har jag köpt på postorder från Jula och det har aldrig varit några problem.
Själv måste jag säga att jag fått väldigt trevligt bemötande av Umeå-butiken.
Hjälpsamma och trevliga.
Hjälpsamma och trevliga.
Hej!
Jag heter Olov Brodin och är Varuhuschef på Jula i Umeå.
Jag blir lite ledsen när jag läser detta. Vill först beklaga bekymmret som du haft med vårat varuhus i Umeå gällande reklamtioner. Självklart ska du som kund få omedelbar hjälp vid reklamtionsärenden och absolut inte få höra "spydigheter" från min personal.
Jag har sedan någon dag tillbaka speciellt uppmärksammat detta "problem" hos vissa i min personal där vi igår gick ut med tydligare regler som ska ge omedelbar effekt.
Vår policy är alltid att ge kunden snabb och korrekt hjälp vid våra reklamtionsärenden. Jag hoppas ändock att jag får se er som kund även i framtiden.
Jag skulle vilja komma i kontakt med er som drabbats för att försöka kompensera er.
Jag går att nå direkt på 090-18 57 55 eller via mail: olov.brodin@jula.se
Till sist vill jag tacka alla er övriga som gjort vår öppning till en storartad succé med otroligt mycket kunder och vi laddar just nu butiken för de kommande stora helgerna framöver. Välkommen in!
Med vänliga hälsningar
Olov Brodin
Varuhuschef Jula Umeå
Jag heter Olov Brodin och är Varuhuschef på Jula i Umeå.
Jag blir lite ledsen när jag läser detta. Vill först beklaga bekymmret som du haft med vårat varuhus i Umeå gällande reklamtioner. Självklart ska du som kund få omedelbar hjälp vid reklamtionsärenden och absolut inte få höra "spydigheter" från min personal.
Jag har sedan någon dag tillbaka speciellt uppmärksammat detta "problem" hos vissa i min personal där vi igår gick ut med tydligare regler som ska ge omedelbar effekt.
Vår policy är alltid att ge kunden snabb och korrekt hjälp vid våra reklamtionsärenden. Jag hoppas ändock att jag får se er som kund även i framtiden.
Jag skulle vilja komma i kontakt med er som drabbats för att försöka kompensera er.
Jag går att nå direkt på 090-18 57 55 eller via mail: olov.brodin@jula.se
Till sist vill jag tacka alla er övriga som gjort vår öppning till en storartad succé med otroligt mycket kunder och vi laddar just nu butiken för de kommande stora helgerna framöver. Välkommen in!
Med vänliga hälsningar
Olov Brodin
Varuhuschef Jula Umeå
Snyggt av Julas chef i Umeå att ha koll på detta forum!!!
Verkar vara en trevlig kille som säkert tar med ett utdrag från denna tråd till nästa ledningsmöte inom Jula!
För övrigt gillar jag Julas kombination av billiga "skräpmaskiner" och riktigt fina!
Skräpmaskiner brukar jag köpa om det är nå´t som jag väldigt sällan använder, tex vinkelslipen. Kapar max motsvarande 10 st m10-or per år och då finns det ingen anledning att köpa en dyr blå maskin till detta arbete. Även om jag gärna skulle ha en men det är en annan historia.
Än en gång tack till Olof i Umeå och lycka till med butiken!
Verkar vara en trevlig kille som säkert tar med ett utdrag från denna tråd till nästa ledningsmöte inom Jula!
För övrigt gillar jag Julas kombination av billiga "skräpmaskiner" och riktigt fina!
Skräpmaskiner brukar jag köpa om det är nå´t som jag väldigt sällan använder, tex vinkelslipen. Kapar max motsvarande 10 st m10-or per år och då finns det ingen anledning att köpa en dyr blå maskin till detta arbete. Även om jag gärna skulle ha en men det är en annan historia.
Kakis skrev:Snyggt av Julas chef i Umeå att ha koll på detta forum!!!
Man kan väl misstänka att han har fått en del komentarer om vad som skrivs på detta forum om hans butik.
Han har nog knappast suttit och väntat på att frågan skall komma upp innan han gjorde sitt första inlägg på detta forum .
Tycker dock att det är skönt att man kan påverka genom ett forum som detta.
Jag tror att företagen börjar få upp ögonen för forum som detta och fattar att dom kan
förlora många kunder om dom dummar sig.
Jag hoppas att jag hittar ett bra forum att klämma till Viasat på för dom har jävlats med mig.
Jag har aldrig haft problem med Jula när det gäller reklamationer, däremot tycker jag det är synd att dom presenterar nyheter i sin katalog och att dessa är slut direkt och inte kommer in på ett halvår.
Vidare anser jag att dom har en vilseledande markandsföring på en del av sin elmaterial och lurar folk att köpa prylar att sätta upp i tex stall som inte är godkända av försäkringsbolagen.
Jag tycker faktiskt att det aldrig är något gnäll när man ska reklamera nått på
Clas Ohlson. Dom brukar ha rätt bra garantier oxå
Clas Ohlson. Dom brukar ha rätt bra garantier oxå
Du kan få lite tips om MK:Byggaren skrev:
Torka rent ordentligt även i hålet. Titta efter slagmärken och ta bort dessa med bryne isf. Krita(vit tavelkrita) ytan lätt. När du sätter fast konan för in den först löst och backa sedan lite och knyck dit den.
Om detta inte hjälper kan du ta märkfärg(tunn spritfärg) och stryka på konan och sedan sätta dit den och vrida lite innan du tar ut den så ser du om konerna är lika eller om det finns märken i konan. Det finns MK-brotschar men de är dyra och är borrspindeln härdad så lär ingen vilja låna dig en.
Konor med tunga motstår vridmoment bättre.
Hmm, vad fräser du i för material? Sen är de flesta borrmaskiner inte byggda för att ta upp de stora belastningarna i sidled (radiellt) som uppkommer vid fräsning.
Skall du fräsa och har tillgång till svarv så är det ett säkrare kort, svarvar har lagringar för att ta upp just radiella belastningar.
/Kent
Skall du fräsa och har tillgång till svarv så är det ett säkrare kort, svarvar har lagringar för att ta upp just radiella belastningar.
/Kent
Jag har aldrig haft problem att reklamera eller lämna tillbaka saker på varesig Bilkonsum eller Clas i sjön. Att de vill att man har kvittot med sig tycker jag inte är det minsta konstigt. Jula har jag nog aldrig lämnat tillbaka eller reklamerat något hos så där vet jag inte.
Hur mycket har du på den friliggande delen av fräsens axel och vilken diameter har den axeln? Tänker lite på att den troligen bockas här för man skall nämligen upp i rätt häftiga dimensioner för att ta upp 80 mm utligg, i trä gissar jag på _minst_ 16-20 mm om man skall få nån precision alls och för att undvika självsvängningarna.
Jag tror inte borrchucken klarar det heller, dess anliggningsyta med sina relativt små backar är rätt begränsad till skillnad emot spännhylsor som man normalt använder i en fräs, dessa ger en längre inspänningslängd och kan i och med det stå emot större belastningar.
Vilka dimensioner på fräsar kör du?
Skall jag sen vara helt ärlig så tar jag det jäkligt lugnt även med min Arboga pelarborr, de är till för en sak och det är för att borra med, inget annat. Svarven däremot kan ta upp det mesta som jag sa, lagringen där är helt annorlunda.
Hoppas du inte tar illa upp men jag försöker skriva lite generellt så att inte folk tror att en pelarborr = fräs för metall. Tyvärr verkar inte en del affärer fattat det
/Kent
Jag tror inte borrchucken klarar det heller, dess anliggningsyta med sina relativt små backar är rätt begränsad till skillnad emot spännhylsor som man normalt använder i en fräs, dessa ger en längre inspänningslängd och kan i och med det stå emot större belastningar.
Vilka dimensioner på fräsar kör du?
Skall jag sen vara helt ärlig så tar jag det jäkligt lugnt även med min Arboga pelarborr, de är till för en sak och det är för att borra med, inget annat. Svarven däremot kan ta upp det mesta som jag sa, lagringen där är helt annorlunda.
Hoppas du inte tar illa upp men jag försöker skriva lite generellt så att inte folk tror att en pelarborr = fräs för metall. Tyvärr verkar inte en del affärer fattat det
/Kent
Jag har handlat ung. en gg/mån på Jula i kungens Kurva, och reklamerat en 4-5 ggr inga problem faktiskt. Däremot retar jag mig på att det ofta är dåliga/otydliga art.nr på grejerna så det är svårt att se vad de kostar, ligger ofta i fel fack så hyllkantspriset kan man inte lita på Sen har dom inte fattat att man dimensionerar hyllfacket efter efterfrågan, med följd att det blir en j-a röra bland grovarbetsskorna t.ex. när alla letar 43or som alltid är slut och 40or etc har svämmat över till fel fack. Inte blir det bättre av svårtydda märklappar heller ;D Detsamma gäller tejper, strumpor, gummihjul, ja det mesta som finns i olika sorter på samma hyllsektion...Så har det varit i flera år, hajar de inte att folk rotar runt när det är så dåligt genomtänkt och gångbara artiklar är slut. Jag har egentligen också 'tappat lusten' men det är ju så lätt att smita in där. :
Byggmax, Jula och Biltema är mina favoritleverantörer, men jag köper saker även på ÖB, Rusta och Clas Olsson (Beijers merparten material som Byggmax saknar). Har aldrig haft några problem med reklamationer hos någon av dessa, jag tycker personalen alltid är otroligt vänlig och tillmötesgående. Jag har de senaste tio åren handlat i norrförorter Stockholm, Västerås, Uppsala och Sundsvall fastän jag byggt en bit norr om Umeå.
Släpade en period byggmaterial och golvplank från bl a Byggmax i Västerås till Umeå. Prisskillnaderna var otroliga, innan Byggmax i Umeå öppnade och pressade ned Umeås svindyra monopol- oligopolpriser (enligt temat: "handla lokalt och stöd ortens näringsliv"), som lett till att det mesta är långt dyrare i Umeå än det skulle behöva vara, och säljpersonalens (erfarenheter av konkurrens och) service i motsvarande grad sämre.
Umeås mångåriga snabba tillväxt tycks tillsammans med den geografiska isoleringen i norr, ha gjort att konkurrensen sällan fungerat, som i södra Sverige. Först på senare år har de konkurrerande butikskedjor "släppts in" i kommunen på attraktiva lägen att konkurrera med lokala handlare (dock inte IKEA t ex och Clas Olsson fick acceptera ett för dem sällsynt dåligt läge i stans centrum, i stark kontrast till vad t ex Sundsvall erbjöd. Jag handlade även i år hos CO i Sundsvall i st f Umeå)). Byggmax banade vägen för några år sedan, nu äntligen kommer Jula, och jag har märkt att attityden i affärerna i Umeå ständigt förbättras.
Jag vet att Jula eller någon annan av de stora kedjorna aldrig skulle acceptera tidigare invanda säljbeteenden och sätt för kundservice. Fastän jag ibland handlat på ett ställe för att reklamera på ett annat, så har bemötandet varit snabbt och korrekt. Självklart måste man ha kvitto och alla saker i ordning.
Men jag tror Umeå här är lite speciellt (kanske även beträffande kundernas tidigare invanda beteenden?), vilket nog Jula lär sig, och de som dessa dagar inte lär sig agera efter Jula högre servicekrav, lär inte bli långlivade i butiken. Jag är jätteglad att ÄNTLIGEN har Jula fått en butik med bra läge i Umeå (även om detta säkert nu bidrar till att underminera läget för den lokalt så omhuldade "centrumhandeln")
Släpade en period byggmaterial och golvplank från bl a Byggmax i Västerås till Umeå. Prisskillnaderna var otroliga, innan Byggmax i Umeå öppnade och pressade ned Umeås svindyra monopol- oligopolpriser (enligt temat: "handla lokalt och stöd ortens näringsliv"), som lett till att det mesta är långt dyrare i Umeå än det skulle behöva vara, och säljpersonalens (erfarenheter av konkurrens och) service i motsvarande grad sämre.
Umeås mångåriga snabba tillväxt tycks tillsammans med den geografiska isoleringen i norr, ha gjort att konkurrensen sällan fungerat, som i södra Sverige. Först på senare år har de konkurrerande butikskedjor "släppts in" i kommunen på attraktiva lägen att konkurrera med lokala handlare (dock inte IKEA t ex och Clas Olsson fick acceptera ett för dem sällsynt dåligt läge i stans centrum, i stark kontrast till vad t ex Sundsvall erbjöd. Jag handlade även i år hos CO i Sundsvall i st f Umeå)). Byggmax banade vägen för några år sedan, nu äntligen kommer Jula, och jag har märkt att attityden i affärerna i Umeå ständigt förbättras.
Jag vet att Jula eller någon annan av de stora kedjorna aldrig skulle acceptera tidigare invanda säljbeteenden och sätt för kundservice. Fastän jag ibland handlat på ett ställe för att reklamera på ett annat, så har bemötandet varit snabbt och korrekt. Självklart måste man ha kvitto och alla saker i ordning.
Men jag tror Umeå här är lite speciellt (kanske även beträffande kundernas tidigare invanda beteenden?), vilket nog Jula lär sig, och de som dessa dagar inte lär sig agera efter Jula högre servicekrav, lär inte bli långlivade i butiken. Jag är jätteglad att ÄNTLIGEN har Jula fått en butik med bra läge i Umeå (även om detta säkert nu bidrar till att underminera läget för den lokalt så omhuldade "centrumhandeln")
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Värt besväret att isolera håligheten i vägg?
Isolering -
Reparation i badrum - vem ansvarar för avstängning av vatten i BRF?
Vatten & Avlopp -
Tappade strömställarinsats i vatten
El -
Tappade kork i tvålfacket Bosch serie 6 tvättmaskin
Vitvaror