Hej

Har ett hus från 1948 som har ca 15 cm sågspånsisolering i vindsbjälklaget. Alltså inte helt optimalt i isoleringssynpunkt. Jag värmer upp huset med pellets eldning och har en kamin som jag eldar i dagligen under vintern. Så jag har nog ganska hygglig ventilation under vinter halvåret. På sommaren kommer ju ventilationen fungera sämre. Är sugen på att tillägsisolera vindsbjälklaget men då man läser lite här på forumet verkar det ju förenat med lite risker.

Jag har därför bestämt mig för att kolla vindens klimat under denna vintern. Så har skaffat en väderstation med två trådlösa temperatur och fuktgivare. en av dessa har jag satt upp på vinden och en utomhus. För att på så sätt se hur klimatet skiljer sig. Hitintills har jag alltid något varmare på kallvinden och något torrare än utomhus.

Skall skaffa en fuktmätare också med prober så jag kan testa fuktigheten i råsponten och spånet på vinden. Är det så att det är under vinterhalvåret man har risk för fuktskador på vinden i och med att varm inne luft kan stiga uppåt och kondensera mot den kalla råsponten? eller finns det även risker under sommaren ?

Knappast optimal isolering. Det är på vintern eller den kalla delen av året som det är värst med fukten där uppe. Det är då som det kondenseras på en kall yta. När solen värmer på brukar det bli lite av en bastu och då torkar det ut.

• Gilla
Matlof
  • Laddar…
Så om jag inte ser några fukt problem när det är kallt så borde det med andra ord inte gå upp så mycket fukt ifrån bostaden till vinden. Därmed borde det vara mindre risk för mögelproblem vid tilläggsisolering. Är det korrekt tänkt?

Jag var uppe och kollade lite innan jag startat att mäta då var det ca minus tio grader ute men jag såg ingen rimsforst på råsponten.

Vid tilläggsisolering sänks temperaturen på vinden och luften kan bära mindre vatten. Därmed ökar risken för fuktutfällning och ev mögel.

Ska du tilläggsisolera är det bästa att lägga isoleringen på utsidan av råsponten i yttertaket. Då får du en varmare vind och ett varmare boutrymme.

Jag förstår att det alltid innebär en risk att tillsäggsisolera och att det givetvis vore bäst att isolera på utsidan av råsponten. Men det känns inte riktigt görbart då det skulle innebära en rätt massiv arbetsinsats. Samtidigt är det ju många hus som har kallvind på samma sätt som jag och som man tilläggsisolerar vindsbjälklaget på. Jag tror ju inte alla som gör det får fuktproblem på vinden. Men som sagt självklart är det en risk. Det är ju därför jag vill göra fuktmätnignarna för att försöka bedöma hur stor risken är för mig. Men det kanske inte är möjligt att göra den bedömningen genom de mätningar jag har tänkt mig?

Protest!
Att isolera en kallvind på utsidan av råsponten är i bästa fall värdelöst.Vinden är ventilerad och och värmen försvinner innan extraisoleringen hinner göra nån nytta.

Du ska efterisolera på den befintliga isoleringen.
Kom i håg att inte använda mineralull och se till så du inte stänger igen ventilationsöppningarna.

Motprotest! ;)

Det jag tänkte på (men tyvärr inte skrev) var en så kallad klimatvind. http://www.lfs-web.se/vind-klimatvind.htm
Tanken med att isolera utanpå råsponten är att råsponten inte ska bli så kall att fukt kondenserar mot den. Och eftersom avkylningen av vinden uppåt har begränsats rejält (och avkylningen åt sidorna genom gavlar och läckande takfötter är opåverkad) måste vinden bli varmare - som i sin tur leder till varmare inneklimat.

Eller menar du, haavard, att all värme på vinden blåser ut innan den når taket, och att snö på taket inte smälter underifrån p g a värme från vinden?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
haavard skrev:
Protest!
Att isolera en kallvind på utsidan av råsponten är i bästa fall värdelöst.Vinden är ventilerad och och värmen försvinner innan extraisoleringen hinner göra nån nytta.

Du ska efterisolera på den befintliga isoleringen.
Kom i håg att inte använda mineralull och se till så du inte stänger igen ventilationsöppningarna.
Du får nog läsa på lite. Även om man lämnar bef ventilation av kallvinden orörd, så bygger man bort massvis med köldbryggor med isoleringen på utsidan. Så konstrueras ju våra ytterväggar, varför inte yttertaket?

Hela undertaket är en jättelik köldbrygga i våra kallvindar.

Ytterväggarna i ett trähus konstrueras med träpanel (motsvarar råsponten) längst ut och luftspalt (motsvarar kallvinden) innanför. Sen kommer isoleringen.
Jag har iaf aldrig hört om att det innifrån blir isolering, luftspalt, träpanel. isolering.

janwide
Haavard:
När man isolerar taket utvändigt ska man också begränsa ventilationen. Tex genom att sätta igen takfoten. Då får man en varmare och torrare vind och framförallt blir inte råsponten så snabbt nedkyld vid temperaturfall utomhus.

janwide skrev:
Haavard:
När man isolerar taket utvändigt ska man också begränsa ventilationen. Tex genom att sätta igen takfoten. Då får man en varmare och torrare vind och framförallt blir inte råsponten så snabbt nedkyld vid temperaturfall utomhus.
Alltså inget för äldre hus med både konvektion och diffusion upp till vinden, Lär ju få en herrejösses relativ fuktighet där uppe stundvis och med begränsad möjlighet till uttorkning. Samt att det måste vara den minst kostnadseffektiva isoleringen man någonsin sätter in.

janwide
Bra just för äldre hus som saknar fuktspärrar och där värmen läcker upp på vinden. :)

Hmm mkt åsikter men över till min egentliga fråga. Går det att genom mätningar av fukt och temperatur under en vinter avgöra om det innebär en stor eller mindre risk att öka på isoleringen?

I mitt fall ser jag bara två alternativ antingen tilläggsisolera vindsbjälklaget eller inte göra någonting. Men jag har en förhoppning att jag borde kunna tilläggsisolera vindsbjälklaget måttligt och på så sätt öka komforten i mitt hem utan att riskera att vinden förvandlas till en mögelodling.

Om du gör mätningar över tid, och även då gärna mätningar på råspontens temperatur (alltså inte bara lufttemperatur), så kan du ju se om du har någon marginal till när mögel börjar växa.

Har du lite marginal så kan du ju köra på med isolering. Skulle det sen visa sig bli problem i alla fall så går det ju att lösa då. Till exempel med trygghetsvakten, en vanlig avfuktare, eller något element av något slag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.