33 462 läst · 57 svar
33k läst
57 svar
Taktvätt/behandling - vad kan man förvänta sig?
Sån mossa som TS bilder uppvisar kommer inte på 24mån så det är inte rengjort öht.!
Själv köpte jag bensaltensid som jag sprayade på. Lät det verka något år. Mossan blev alldeles grå och torr. Gick över hela taket med stålborste. Tog lite tid men det blev bra. Sedan la jag på en ny omgång bensaltensid och det verkar inte mossan eller laven gilla öht.
Har testat koppartråd men det funkar inte alls.
Själv köpte jag bensaltensid som jag sprayade på. Lät det verka något år. Mossan blev alldeles grå och torr. Gick över hela taket med stålborste. Tog lite tid men det blev bra. Sedan la jag på en ny omgång bensaltensid och det verkar inte mossan eller laven gilla öht.
Har testat koppartråd men det funkar inte alls.
Samma här. Hade en tjock koppartråd uppe på taknocken, ingen verkning. Möjligt om man la en kopparplåt under nockpannorna så de kunde ligga 10 cm ned ovanpå pannorna. Då är det större yta som avger koppar.Tomture61 skrev:
Har i övrigt själv högtrycksspolat våra cementpannor och så sprutat på litet medel mot mossa, och det har fungerat bra. All mossa och helst all lav måste bort med stålborste.
Mossa har kommit tillbaka i underkanten av varje panna, då fukten hänger kvar där längre.
Grannen fick också sitt tak tvättat av ett företag. Dom tvättade med varmt vatten, och la på mossmedel efteråt. De spände presenning runt hela huset från hängrännorna, och samlade upp all mossa. det höll både huset och gräsmattan fri för skit. Mycket skickligt utförd arbete måste jag säga. Detta var i mellersta Skåne.
Deras hus är fortfarande utan mossa och det är minst 5 år sedan.
Mossan brukar bli brun eller svart om de har sprutat på benslkonlorid. Brukar själv spruta på taken och det finns ingen mossa kvar.
Jag tror dom har haft för svag blandning eller sprutat för dåligt.
Vad var det för väder när dom sprutade?
Jag tror dom har haft för svag blandning eller sprutat för dåligt.
Vad var det för väder när dom sprutade?
De har ju definitivt inte gjort någon grovrensning innan besprutningen. Mossan på bilderna har knappast växt fram på två eller tre år.
Av egen erfarenhet vill jag hävda att grovrensningen är det moment som tar absolut mest tid i den processen, utan någon som helst tvekan. 6000 spänn tycker jag verkar vara ett rätt lågt pris och man förstår hur de kan lämna det priset när de skiter i att utföra det mest kostsamma momentet.
Jag skulle kräva att de faktiskt utförde en grovrensning och sen sprutade på nytt.
Om de sen går med på det det är ju en annan sak...
edit: Grovrensning förutsätter jag är att man MINST tar bort mosskokor. Lämpligen med hjälp av skrapan någon tipsade om. Tycker nog att man även borde borsta bort lav.
Av egen erfarenhet vill jag hävda att grovrensningen är det moment som tar absolut mest tid i den processen, utan någon som helst tvekan. 6000 spänn tycker jag verkar vara ett rätt lågt pris och man förstår hur de kan lämna det priset när de skiter i att utföra det mest kostsamma momentet.
Jag skulle kräva att de faktiskt utförde en grovrensning och sen sprutade på nytt.
Om de sen går med på det det är ju en annan sak...
edit: Grovrensning förutsätter jag är att man MINST tar bort mosskokor. Lämpligen med hjälp av skrapan någon tipsade om. Tycker nog att man även borde borsta bort lav.
Hade gärna sett bild från innan behandlingen för se om behandlingen gjort någon nytta.S Stall Tostaryd skrev:Sommaren 2018 gjorde en lokal firma en takbehandling på vårt ca 30 år gamla tegeltak.
Framförallt norrsidan hade mycket mossa.
Behandlingen utfördes en eftermiddag när vi inte var hemma så vi har inte sett hur det har utförts.
Enligt överenskommelse skulle firman först tvätta taket där det var mycket mossa och sedan lägga på ett medel som skulle ta bort övriga påväxten.
Nån vecka efter att jobbet utfördes målade jag vindskivor och såg då att taket fortfarande hade mycket mossa.
Firman kom ut igen, tvättade taket och la på mer medel och sa att övrig mossa skulle lossa med hjälp av medlet och regn. (arbetet utfördes genom att stå på nocken och spraya ut medel på taket)
Nu två år senare så är det fortfarande mycket mossa på taket.
Jag har varit i kontakt med dem både i mars och i juni i år men de har inte kommit och kikat på det ens. I mars var det för kallt och i juni skulle han komma ”så fort de fick en lucka”
I helgen rensade jag hängrännor och såhär ser taket ut idag.
Är det vad man ska förvänta sig efter en takbehandling för ca 6000kr?
Nu ska de komma ut i veckan som kommer men jag skulle vilja höra vad övriga på forumet tycker?
Spontant hade jag definitivt krävt mera.
Grön fri brukar fungerar väldigt bra, och på 24 månader ska man se stor skillnad.
Har också använt dem och är nöjd med resultatet. På återbesöket hittade de även att en panna hade gått sönder och så bytte de den när de ändå var däruppe och behandlade.S slurppe99 skrev:
Håller med TS att saker som man inte kan göra själv (färdighet eller fysisk/psykisk begränsning) anlitar man hjälp med. Och förväntar sig bra resultat.
Angående koppartråd så läste jag på ett forum att detta fungerade (bättre) förr när vi hade mer frätande ämnen i våra regn. Detta har ju minskat på de senaste (10-talet) åren och att det är därför det inte hjälper med koppar tråd eller remsa.
Då jag inte har faktakollat detta så ... ta det för vad det är, men det lät troligt när jag läste det.
Ja de gör ett bra arbete. Vill man använda deras produkter så kan man köpa av dem. Men det är starka grejer. Mina blad på körsbärsträdet blev gula när de sprutade hos grannen.G Grra skrev:Har också använt dem och är nöjd med resultatet. På återbesöket hittade de även att en panna hade gått sönder och så bytte de den när de ändå var däruppe och behandlade.
Håller med TS att saker som man inte kan göra själv (färdighet eller fysisk/psykisk begränsning) anlitar man hjälp med. Och förväntar sig bra resultat.
Angående koppartråd så läste jag på ett forum att detta fungerade (bättre) förr när vi hade mer frätande ämnen i våra regn. Detta har ju minskat på de senaste (10-talet) åren och att det är därför det inte hjälper med koppar tråd eller remsa.
Då jag inte har faktakollat detta så ... ta det för vad det är, men det lät troligt när jag läste det.
Här är kanske är helt galen eller briljant idé, men borde det inte fungera att köra ordentlig avfettning i en Foam Gun/Skumlans med högtryckstvätten och spruta på och sedan bara spola av allt med högtryckstvätten?
Har kikat igenom telefonen men tyvärr har jag ingen bra bild som visar detta.F Frodda skrev:
Framsidan ser man dock en förbättring på men inte på hela taket.
Min egen teori är att han har gått upp på nocken via takstegen som är vid den ena skorstenen och sedan balanserat på nocken mot den andra skorstenen och sprayat/sprutat på taket efter bästa förmåga. Man ser som sagt en klar förbättring i mitten på taket (mellan skorstenarna) men utanför skorstenarna ser man ingen skillnad.
Det var kanonväder den dagen (i alla fall för bad och båtåkande). Soligt och vindstilla.Andreas_Hansson skrev:
100% säker på detta eftersom det var min födelsedag som spenderades vid sommarstugan 4mil hemifrån.