S sinuslinus skrev:
Har du ingen KA som ska kolla stommen?
KA ska begära in konstruktionsintyg från den som dimensionerat stommen, inte kolla den själv.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
KA ska begära in konstruktionsintyg från den som dimensionerat stommen, inte kolla den själv.
Behövdes inget bygglov, så finns ingen kontrollansvarig (vad jag vet?).

N NightRider skrev:
Behövdes inget bygglov, så finns ingen kontrollansvarig (vad jag vet?).
Men vad har du beställt? Oavsett om det krävs bygglov eller inte så måste det väl finnas en konstruktionsritning eller en idé om nån sorts konstruktion som håller ihop, här känns det mest som att man bygger på känn.

S
W witten skrev:
Brukar stå i kontrollplanen att KA ska kolla på plats när stommen är klar.

S sinuslinus skrev:
Brukar stå i kontrollplanen att KA ska kolla på plats när stommen är klar.
Men vad menar du med kolla? KA gör inte besiktningar och har inte nödvändigtvis erfordelig konstruktionskompetens.

Här ska man nog inte heller vänta på att någon kommer ut och säger att det inte står rätt till för det har redan konstaterats här i tråden utifrån att bara titta på bilderna.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
W witten skrev:
Men vad menar du med kolla? KA gör inte besiktningar och har inte nödvändigtvis erfordelig konstruktionskompetens.

Här ska man nog inte heller vänta på att någon kommer ut och säger att det inte står rätt till för det har redan konstaterats här i tråden utifrån att bara titta på bilderna.
Jag ställde frågan tidigt i tråden. Nu har TS skrivit att det inte finns bygglov och som det verkar inga konstruktionsritningar så knappast en kontrollplan och KA.

En erfaren KA kan man använda som bollplank och hen bör kunna veta hur man brukar/ ska bygga och om det ser fel ut ifrågasätta.

Här är punkter ur en kontrollplan som ska kollas på plats av KA mot k-ritning.
Stomme
Allt virke mot grundkonstruktion skyddat med diffusionstätt material
Syll och väggstolpar är förankrade och med dimension enligt k-ritning
Avväxlingar monterade
Takstolar vindförankrade
Stomme övrigt enligt k-ritningar
Vindskydd, värmeisolering med tjocklek enligt k-ritning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.