nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har gjort många många utåtgående vikningar som lite liknar denna så vi får väl se om det börjar dyka upp problem, jag är dock inte speciellt orolig ;) men såklart jag använder ju också riktigt bra papp.
Det är ju kanske mer frågan om det håller 10, 15 eller 20 år eller kanske mer och inte orsakar att råsponten delvis ruttnar pga att vatten letar sig in mha kapillärkrafter. Det är väl lite av en kompromiss om man vill spara tid och pengar på kort sikt. Och kanske inte lika nog på en lekstuga eller bod som på en villa. Vill nog hävda att Svenskt Trä har ganska många års erfarenhet bakom sina rekommendationer.

Rickard.
Läs mitt inlägg ovanför där jag klart och tydligt skriver att jag inte tycker det är en bra lösning.

Det enda jag motsätter mig är att just 90° vikning på något sätt skulle förkorta livslängden.

Jag valde att skippa trekantslisten på ovansidan, tyckte det såg märkligt ut.
Istället skruvade jag trekantslisten på undersidan av råsponten, vek ytpappen runt hela listen och spikade den tätt på insidan. Skar sen rent pappen i skarven mellan trekantslisten och råsponten.
Det blev mycket snyggt tycker vi, och vi slapp allt vad vindskiveplåt och vindskivor heter. Bör nog hålla lika länge som pappen är jag övertygad om.

• Gilla
Katthatt
  • Laddar…
V Varglarsen skrev:
Jag valde att skippa trekantslisten på ovansidan, tyckte det såg märkligt ut.
Istället skruvade jag trekantslisten på undersidan av råsponten, vek ytpappen runt hela listen och spikade den tätt på insidan. Skar sen rent pappen i skarven mellan trekantslisten och råsponten.
Det blev mycket snyggt tycker vi, och vi slapp allt vad vindskiveplåt och vindskivor heter. Bör nog hålla lika länge som pappen är jag övertygad om.
Har du möjligtvis en bild på resultatet att dela med dig av?:)

S susilo skrev:
Har du möjligtvis en bild på resultatet att dela med dig av?:)
Det ska jag ordna när jag kommer hem, just nu är jag ute till havs :)

• Gilla
susilo
  • Laddar…
Bara du tänkte på att runda av övre hörnet på ändträet på råsponten så håller det säkert.

H
V Varglarsen skrev:
Det ska jag ordna när jag kommer hem, just nu är jag ute till havs :)
Hur går det, har du kommit i land snart? :thinking:

nikasp
Rickard. Rickard.ag skrev:
Läs mitt inlägg ovanför där jag klart och tydligt skriver att jag inte tycker det är en bra lösning.

Det enda jag motsätter mig är att just 90° vikning på något sätt skulle förkorta livslängden.
För mig känns det naturligt att du kommer att bygga in spänning i pappen genom att tvinga den runt sponten, sen lite UV-ljus och väder på det så tror jag du får en klart kortare livslängd.

Ser man läggninganvisning här så kommer pappen över trekantslisten vara helt väderskyddad, spikad uppepå och sedan klämd mellan vindskiva och trekantslist.
Hur fäster du pappen om du gör en 180-graders sväng runt och under råsponten? Mataki skriver: ”Synlig skruv eller spik får aldrig förekomma i en färdig taktäckning”.

https://mataki.se/storage/5F5118BE2942D5F34B0FDA0A14472D186B92357205941D65CBCC9638EFAB4B1C/c194cd2149864eefb54330574f41671e/pdf/media/1d9cb2a3360348a386e826907a9b1392/Mataki Självtäck 3_MA.pdf

Rickard.
nikasp nikasp skrev:
För mig känns det naturligt att du kommer att bygga in spänning i pappen genom att tvinga den runt sponten, sen lite UV-ljus och väder på det så tror jag du får en klart kortare livslängd.
Bjuder på en lösning jag gjort, pappen är i och för sig inte så gammal på bilden, kanske 5-6år men visar inga tecken på problem. (det är en falsad fotränna som är inklädd)

Inte exakt samma material, men rätt likt uppbyggt.
Närbild av en inklädd fotränna med orange rör och asfalterad yta, visar ingen synlig infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exakt hur TS löste det för sig skiter jag egentligen i då jag åter igen säger att jag INTE tycker det är en toppen lösning. Med det sagt så skulle man kunna skruva eller klämma fast den underifrån. En skruv på undersidan räknas knappast som en synlig infästning ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.