13 367 läst · 31 svar
13k läst
31 svar
Takpannor med solceller i hos Jörgen Strandberg
Men även om man inte producerar el på vintern. Om överslagssiffror i artikeln stämmer, borde man på sommarhalvåret med 20 kvm soltak kunna producera ca 10 kWh per dag. Det räcker ungefär till laddningen av en elbil (körsträcka 1500mil/år).
Nu laddas elbilar oftast på natten, men det betyder i alla fall att elnätet bara 'lagrar' elen till kommande natt
Det är inte utan anledning att Tesla satsar på solpaneler.
Nu laddas elbilar oftast på natten, men det betyder i alla fall att elnätet bara 'lagrar' elen till kommande natt
Det är inte utan anledning att Tesla satsar på solpaneler.
Jag har en 10.5 kW anläggning med konventionella solceller installerad 2011. Anläggningen ligger i rak sydvästligt läge med två stora träd framför (dvs inte helt optimalt). Takvikeln är 30 grader. Producerar ungefär 8000 kWh /år och säker strax över 6000 kWh/år. Installationen kostade då 180000 före rot och bidrag på 45%. Jag har under dessa år inte märkt någon produktions försämring (ja panelerna skall få något sämre verkningsgrad under de första åren).
Ang allas oro för snö och algpäväxt så är det ett icke problem. januari blir det ~ 20kWh för hela månaden snöfritt eller inte. Solen står helt enkelt för lågt och dagarna är för korta! Snön i sig har aldrig legat kvar särskilt lönge så fort det bli lite sol eller tempen stiger lite ruchar snön av. I slutet av mars drar produktionen igång på riktigt och under maj-juli är det riktigt bra. Tyvärr så visar min elleverantör bara produktionen sedan 2016-01-01. Men det ger ändå ett hum om att produktionen oktober-februari är försumbar.
Ang allas oro för snö och algpäväxt så är det ett icke problem. januari blir det ~ 20kWh för hela månaden snöfritt eller inte. Solen står helt enkelt för lågt och dagarna är för korta! Snön i sig har aldrig legat kvar särskilt lönge så fort det bli lite sol eller tempen stiger lite ruchar snön av. I slutet av mars drar produktionen igång på riktigt och under maj-juli är det riktigt bra. Tyvärr så visar min elleverantör bara produktionen sedan 2016-01-01. Men det ger ändå ett hum om att produktionen oktober-februari är försumbar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Vad har du för tak under panelerna och har det behövts något underhåll av taket under solcellerna?schnyggve skrev:
Jag har en 10.5 kW anläggning med konventionella solceller installerad 2011. Anläggningen ligger i rak sydvästligt läge med två stora träd framför (dvs inte helt optimalt). Takvikeln är 30 grader. Producerar ungefär 8000 kWh /år och säker strax över 6000 kWh/år. Installationen kostade då 180000 före rot och bidrag på 45%. Jag har under dessa år inte märkt någon produktions försämring (ja panelerna skall få något sämre verkningsgrad under de första åren).
Har solceller på taket sedan 2013, pannorna under panelerna förblir helt svala även på sommaren och ser fortfarande som nya ut. Livslängden på underkonstruktionen såsom takpapp borde förlängas väsentligt med utanpåliggande solceller monterat på taket, då den ju åldras snabbare ju varmare det är.
Kan ej heller notera någon begynnande uppväxt på betongtegel under panelerna men torde vara en fördel att stora delar av yytertaket nu r tämligen väl skyddat för väder och vind.
Kan ej heller notera någon begynnande uppväxt på betongtegel under panelerna men torde vara en fördel att stora delar av yytertaket nu r tämligen väl skyddat för väder och vind.
Har ett vanligt tegeltak med benders palema. Underhåll på taket under har hittils varit noll och beräknar att det kommer så att förbli. Slitaget räknar jag med är mycket mindre då vatten och snö rinner på panelerna istället för teglet.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Har ni besiktat taket/pannorna under panelerna någon gång sedan ni monterade anläggningen?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
OK! Var intresserad av att höra hur man resonerar med inspektioner och underhåll av taket under panelerna. Vanliga pannor är ju rekommenderat att inspektera en gång om år och efter oväder.
Om ni INTE installerat själva. Vad har ni fått för underhålls/inspektions rekommendationer av installatören?
Om ni INTE installerat själva. Vad har ni fått för underhålls/inspektions rekommendationer av installatören?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Det finns en hel del solceller som är tänkta att ersätta pannor. Pappen är ju tät men den billigare man använder är ofta känslig mot solljus
Ett papptak är tätt så länge du inte penetrerar pappen. Ställningen till solpanelerna skruvas med grova franskskruv i takstolarna. Panelerna arrayen som sådan är inte helt tät utan det läcker in lite till skillnad från ett tegeltak där pappen är ett kondensskydd. Letar sig vattnet ner längs franskbultarna blir det läck och föruttnelsen är ett faktum.Erik_Hansson skrev: