Hmm.
Fick låna ATV av den snälla grannen jag har igen. Men även den höll på att köra sig fast i den djupa snön som fortfarande ligger runt stugan.
Ser ut som om det kan ta ganska lång tid innan jag får börjat igen.. :(
Jag HATAR SNÖ..
Men men.. Inköp ser det inte ut till att ta slut på, så i dag har jag fått tag i en garage port öppnare..
Tanken är att .. ehh.. ja.. Det får ni se när jag kommer så långt.. :)
 
  • 118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 119.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulf_RTCW
  • Laddar…
Slutar tydligen aldrig att handla saker till denna stugan. :)
I går var jag på auktion och ropade in en pall med värme detaljer.. Jag visste dog att jag var i behov av termostater som det låg i pallen. Allt annat fick ju bara blir ett plus, eller en liten tur till skroten.. :)
Något kommer nog kanske att ligga på blocket eller något, då jag inte är i behov av allt som jag fick. Men det var alltså en pumpregulator från Ebara, golvärme styrning från Roth, och som sagt en hel del termostater som jag kommer att använda.
2 Cirkulations pumpar från Wilo, En pico 1-6 och en Eco 1-5.. gick på 2500 för båda. :wow:
I natt hittade jag en liten billig tempratur differense controller som jag kan köra på 12volt direkt. Så jag köpte 3 av dom. :) Så har jag styrsystem till att börja med.
Nu återstår det bara att komma mig upp dit.. :(
 
  • 121.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 122.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A-ha gamle gosse du ska försöka dig på att bli självförsörjande på el och uppvärmning :) Kanske använder du garageport-öppnaren till att kunna kontrollera solcellernas vinkel. Kunde just lista ut det...

Stugan ser ut att klarat vintern. Snart får vi se dig igång igen, kul !!
 
Ja du gissade helt rätt "ByggBert"..
Jag hoppas i alla fall att få till en lösning med port öppnaren så det blir sol lite längre på några av panelen..
Jag har ju ingen direkt stort söder läge på taket, så jag måste börja tänka till lite på detta.. :)
Jag tror jag har närmat mig en lösning på solpanel vridning, men vet inte än om det vill funka så bra innan jag testar på stugan. Men vi får se..
Ja stugan har klarat vintern ganska så bra. Några saker jag såg när jag var där uppe sist, men det är småsaker som är lätta att fixa..
 
Snacka om fynd!!!! WILO-pumparna kostar ju 3-3.500:- för Pico 1-6 och
runt 4.500:- för Eco 1-5:an!!!!

Gillar "skrotsamlare" som tar till vara på saker å ting.
 
Ja jag hade tur som fick dom för 1250 st.. Jag har bara kollat priset dom har på rinkabyrör där kostar Pico 1-6 3050 kr.
Eco har jag ingen aning om faktisk.. Men oavsett så var det ett riktigt bra pris jag fick dom för.. :)
Såg en liten reklam broschyr som sa att ECO pumpen kostar ungefär 75kr att driva ett helt år.. :) DET är billigt varmvatten det.. :)
 
Nu då..
Nu drar det lite igång igen.. Har fått kommit mig till stugan, och fått upp 4 90watts solpanel i dag. Hann aldrig ta kort innan mörkret fall på, men.. Skall ta i morgon. :) Tror jag faktisk får vänta med dom två sista tills taket är på, och jag har fått mig en ny eller en till laddregulator.
Jag har också köpt mig lite rör, så jag hoppas att jag skall få på plats solfångare på taket. Solfångar kontrollen har kommit i posten, men får inte hämtat den innan påsk, hinner inte koppla allt klart ändå, så det spelar inte så stor roll.
Men det börjar i alla fall att hända något igen.. Har väntat hela vintern på detta.. :)
 
4 st 90 watts solpanel på plats.
Med det ena 85 watts panelet som har sol på generator masten, laddar som ni ser 11,8 Ah i halvmulet väder.
Skal jag ha upp dom 2 sista så får jag platsera dom på en plats som inte har sol när dom andra har det, för laddregulatorn är maxad nu som det är. Max 45 Amp. Jag kan koppla om en del saker så jag har dom 2 sista in på den lilla regulatorn men vet inte om det är någon ide än, då jag endast har 3 gamla bilbatterier på den regulatorn.
 
  • 123.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 124.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekter klart på taket, för andra gången.. Jag använde mallen från förra året, och tänkte inte på att det var annorlunda mått på dom läkterna jag fick tag i i dag, så det blev ju helt fel.. :( Så jag fick dra upp dom igen, och starta på nytt..
Det kommer några kast vindar i dag som inte jag gillar så gött, så jag får se om jag får börjat på tak plåten i morgon. Nu var det 12,8 grader inne på stugan, så jag får nog ägna lite tid med att försöka få lite värme innan kvällen..
 
  • 125.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid är det något tycker jag. Saknar man saker när man är ute på landet, så tar allt ting tid.. :( Men jag fick gjord lite i alla fall.. Den andra sidan på altan taket är klart, och så har jag börjat på skorsten. Tänkte den skulle få en liten uppdatering med det samma.. :) Är inte ens halvvägs då men, det är en början i alla fall.
Hoppas jag får på dom plåtarna jag har kvar i morgon. :)
 
  • 126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa tycker ju det är roligt med före och efter kort.. Så jag tänkte jag skulle lägga ut ett kort på MYCKET tidigare som jag har fått tag i. Kortet med en massa träd på är från runt 1950.

Det andra kortet är tagit tidigare, inte helt säker faktisk, men skulle tro stugan är ganska ny då.
Skall se om jag kan få tagit lite för och efter kort från dom samma vinklarna lite senare i dag.
 
  • 127 - 1950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takplåt på plats på framsidan. Saknar lite plåtar här och där, men nu har jag tagit kort på hur det börjar bli.
RIKTIGT Roligt att bli nämnd på framsidan av Byggahus också.. :wow:


131.JPG

132.JPG

Stugan.jpg

133.JPG
 
Det är jättekul att titta på dina bilder och se hur tillbyggnaden växer fram. Bra jobbat! :wow:
 
Tackar så mycket Marlene.
Jag har liksom fått lite ny giv efter uppehållet över vintern, så nu går det bra att hålla på igen.. Är fortfarande arbetslös, så det är inte säkert det kommer gå så fort nu heller, men skall i alla fall INTE sluta med att lägga in kort eftersom det skrider fram. :)
Det blir nog installering av första solfångaren i morgon misstänker jag. Jag hade som sagt precis med plåtar till framsidan, så jag får fortsätta lite med taket över köket..
 
ser bra ut, tänk om man själv hade det drivet (y)

jag antar att du kör 12v paneler.
är det inte billigare att köra 24v?
man får i princip dubbla effekten för samma inköpskostnader.
du har inte funderat på solfångare? dels hjälper det till med värmen en aning men framförallt får du ju lite luftrörelse i huset.

edit: solslingor på taket hade inte heller varit så dumt kanske till gratis vv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.