Det är en relativt normal lösning din snickare kommer med.
Ångbromsens fördel är att det ska kunna torka inåt vid vissa förhållanden.
Just eftersom det inte finns ngn riktig konsensus ang fukt på kallvindar så går det inte att säga så mkt mer. Det finns ex på när vissa lösningar fungerar, men också när de inte gör det, både spärr och broms. Det är ju en hel del andra faktorer också, men även vid tillsynes i stort sett lika faktorer så är det ändå skillnad från ett hus till ett annat.
Då kan det vara utförandet som skiljer (bra resp dåligt/slarvigt), men det behöver inte vara så heller. Kan t ex vara att mikroklimatet skiljer från ett hus till ett annat i samma område osv. Så tyvärr blir det lite trial and terror.
Med utgångspunkt från ev påverkan av slarvigt/felaktigt utförande, så kan det vara bra att köra på en lösning som hantverkaren tror på, och vet hur han ska göra.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är en relativt normal lösning din snickare kommer med.
Ångbromsens fördel är att det ska kunna torka inåt vid vissa förhållanden.
Just eftersom det inte finns ngn riktig konsensus ang fukt på kallvindar så går det inte att säga så mkt mer. Det finns ex på när vissa lösningar fungerar, men också när de inte gör det, både spärr och broms. Det är ju en hel del andra faktorer också, men även vid tillsynes i stort sett lika faktorer så är det ändå skillnad från ett hus till ett annat.
Då kan det vara utförandet som skiljer (bra resp dåligt/slarvigt), men det behöver inte vara så heller. Kan t ex vara att mikroklimatet skiljer från ett hus till ett annat i samma område osv. Så tyvärr blir det lite trial and terror.
Med utgångspunkt från ev påverkan av slarvigt/felaktigt utförande, så kan det vara bra att köra på en lösning som hantverkaren tror på, och vet hur han ska göra.
Det var väl lite så snickaren uttryckte det också: det finns inga tydliga rätt och fel utan man får i princip chansa... Tog dock med mig två vettiga saker som känns ganska allmängiltiga från diskussionen med honom:

1) dumt att ta upp fler hål än nödvändigt i papp och spånt dvs minimera antalet möggelstoppers. Som vår vind ser ut så tappar vi inte så mycket användbar golvyta om vi bygger små kattvindar - han tyckte därmed det var bättre att lösa tilluften så.

2) dumt att bygga en riskkonstruktion som man inte kan inspektera. Kattvindar möjliggör detta.
 
Problemet med att ventilera kallvindar är att det ganska ofta i Sverige är betydligt fuktigare ute än på vinden. Som i morse, varför skulle du vilja ta in den luften på vinden?

(Vindens värden nere till vänster, uteluft i mitten på nedre raden)
 
  • Hygrometer visar inomhus- och utomhusluftfuktighet och temperatur för att diskutera ventilation av kallvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
2) dumt att bygga en riskkonstruktion som man inte kan inspektera. Kattvindar möjliggör detta.
Rätt i sak, men vad gör du om du upptäcker fuktskador (=mögel)?
Ålar in och sanerar regelbundet, eller river det nybyggda taket, eller installerar Trygghetsvakten med tillhörande driftskostnader* eller likn?
För min del kan en luftspalt mögla bäst den vill. Det är ingen luft som kommer in (normalt), (vilket också talar för ångspärr och omsorgsfull tätning).
(Naturligtvis vill jag inte att det ska mögla, men om jag såg lite svartmögel i en luftspalt på vinden så skulle jag bara rycka på axlarna och konstatera att den får åtgärdas när taket ngn gng i framtiden är utslitet och ändå måste bytas.)

(*Det hade i så fall varit billigare och enklare att isolera tunnare med lite större värmeläckage.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.