Skulle vara intressant att få en bild av det som du skriver är "järnbalk" utifrån att sättningen är på mitten.
Det är där du ska fokusera och även frilägga för att se vad som stoppats in I väggen.
Du har ju snickare inkopplade och kunde låta dem göra det. Måste ändå göras för att kunna åtgärda.
Gissningsvis är det ingen järnbalk, eller två, för på så kort sträcka skulle den knappast gå ned.
 
  • Gilla
David Noorzoy
  • Laddar…
Om man tillåts at gissa tror jag man satt två vinkeljärn på vardera sida av en träbalk. och att detta inte räcker. Men nu är det bara gissningar, riv bort innerväggen och titta. Vore tråkigt om man får en riktigt sättning.
 
A AndersS skrev:
Skulle vara intressant att få en bild av det som du skriver är "järnbalk" utifrån att sättningen är på mitten.
Det är där du ska fokusera och även frilägga för att se vad som stoppats in I väggen.
Du har ju snickare inkopplade och kunde låta dem göra det. Måste ändå göras för att kunna åtgärda.
Gissningsvis är det ingen järnbalk, eller två, för på så kort sträcka skulle den knappast gå ned.
 
  • Skadat och sprucket fönsterfoder med flagande vit färg vid en fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg med synliga skador och bråte, ser ut som ett pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Tack.
Skickar två bilder på järnbalk, en inifrån och en utifrån.
Utreder vidare med uppsök av byggare som har byggt lösningen.
Ja vi behöver antagligen riva och bygga nytt på något sätt, vill kunna tidsätta innan vi gör åverkan på matrummet.
Hälsningar
 
Hej igen!
Efter vidare undersökning ser vi att balkarna är raka men ramen på altandörren är sne. Kommer tryck på ena sidan, den inne i huset. Vi gissar att en av takstolarna trycker ned på mitten av dörren. Ska öppna upp och kolla vidare / bekräfta.
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hej igen!
Efter vidare undersökning ser vi att balkarna är raka men ramen på altandörren är sne. Kommer tryck på ena sidan, den inne i huset. Vi gissar att en av takstolarna trycker ned på mitten av dörren. Ska öppna upp och kolla vidare / bekräfta.
förstår nog inte riktigt. Om en takstol trycker på dörren så att den inte går att öppna så kan inte balkarna vara raka.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Är det inte så att de bara lagt in en liten "järnbalk" för att hålla upp teglet?
De har alltså inte lagt in någon balk för att ta lasten. 280cm är ju ingen jätte sträcka och jag kan inte förstå varför man väljer en järnbalk i detta läget.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hej igen!
Efter vidare undersökning ser vi att balkarna är raka men ramen på altandörren är sne. Kommer tryck på ena sidan, den inne i huset. Vi gissar att en av takstolarna trycker ned på mitten av dörren. Ska öppna upp och kolla vidare / bekräfta.
Något stämmer inte i din beskrivning. Tegelbalken på utsidan är ju också påverkad.
Det kan ju inte vara mycket jobb att frilägga insidan ovan dörren så du får se vad som är gjort. Om dom en fällt in en balk? Om dom nu fällt in en balk så känns det spontant som att balken inte ligger i kontakt med det den ska bära.
Hittar ingen bättre förklaring om inte balken är för klen förstås. Men det tror jag inte.
 
Jag kan inte se vad det är för något på bilden från insidan.
Utsidan tolkar jag som tidigare inlägg är en tegelbalk och den bär normalt inga taklaster.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
förstår nog inte riktigt. Om en takstol trycker på dörren så att den inte går att öppna så kan inte balkarna vara raka.
Ja det är logiskt som du skriver. Trycket kommer på spånskivorna och luftspalten hitom balken, den yta som är ovanför fodret till altandörr. Ramen till altandörren är böjd, ej balkarna.
 
Tycker också beskrivningen är otydlig. Jag tolkar det som ett plattjärn som håller teglet på plats. Vad håller insidan uppe?
 
S Sesulo skrev:
Tycker också beskrivningen är otydlig. Jag tolkar det som ett plattjärn som håller teglet på plats. Vad håller insidan uppe?
Det är en bra fråga. Alldeles för lite med tanke på att insidan rasar.

Kanske hade balkarna kunnat placeras annorlunda för att bära den vikten.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Något stämmer inte i din beskrivning. Tegelbalken på utsidan är ju också påverkad.
Det kan ju inte vara mycket jobb att frilägga insidan ovan dörren så du får se vad som är gjort. Om dom en fällt in en balk? Om dom nu fällt in en balk så känns det spontant som att balken inte ligger i kontakt med det den ska bära.
Hittar ingen bättre förklaring om inte balken är för klen förstås. Men det tror jag inte.
Hej, tack. Är frågan varför balken inte placerades så den bar vikten av takstolen? Byggaren som satte in balken tror den placerades korrekt, tror något under flera år har påverkat takstolen, vi ska ta upp lite mer för att kolla.
 
Hur har det gått för er?
 
  • Gilla
David Noorzoy
  • Laddar…
Hej! Tack för frågan.
Vi har tagit upp paneler i undertak utanför huset samt krypit ned till kanten på taket uppe i vinden.
Vi ser inte något problem med sjunkande takstolar eller järnbalkar.
Problemet med sjunkande innertak i matrummet ser vi drabbar från mitten av matrummet fram till altandörren.
Vi tror nu det beror på att förra ägaren tog bort en bärande vägg i köket när de skulle öppna upp och skapa en köksö.
En åtgärd är att lyfta och hitta avväxling uppe i vinden, innebär dock att bygga om ventilationsrör. Vi tror att det kommer att sluta sjunka i mitten av kökstaket och vi gör åtgärden vid altandörren genom att ta bort innerväggen (4-5 cm gips och luftspalt) och ersätta med 45mm regler längs hela innerväggen för att stötta. En konsekvens blir att köksväggen kryper innåt 2-3 cm.
Det känns inte säkert på något sätt, dock rätt troligt att innertaket vid altandörren slutar sjunka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.