Hej!
2011 installerade vi glidskjuteparti där mindre altandörr tidigare fans. Från 130cm till 280cm öppnade vi upp yttervägg.
Gjorde bygganmälan, satte in 2 järnbalkar och skjutdörr.
Dörrarna har de senaste 4 åren börjat kärva och vi tror det beror på trycket från taket på de bärande balkarna.
242,5cm från golv till tak på ändorna, 241cm i mitten av dörrpartiet.
Vi har nyligen öppat och tittat på sidorna och i mitten och installationsarbetet av balkar och skjutdörr ser ok ut.
Sprickor i fasaden på utsidan, har en video.
Har sökt byggingenjör för att konkret hitta orsak samt ge förslag till åtgärd (den yrkeskategorin har mkt jobb med tanke på mitt skrala resultat).
Har ni tips?
Frun är riktigt orolig...
Tack
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Är väggen upplag för takstolarna ? Det ser inte ut som en våning över ?
Kanske viktigaste frågan, vad säger den person som dimmensionerade stålbalken när ni öppnade upp ? Eller du skrev 2 stålbalkar ?
 
Hej,
Ingen övervåning, souterräng hus där utgången i fråga är på övre plan.
Det är en sak att undersöka, de som installerade de två järnbalkarna. Vet ej.
 
På inrådan av en ingenjör (som har inte sett bygget) har jag försökt minska risk för ras genom att ställa upp en regel under en av balkarna.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hej,
Ingen övervåning, souterräng hus där utgången i fråga är på övre plan.
Det är en sak att undersöka, de som installerade de två järnbalkarna. Vet ej.
Jag hade börjat utreda hur det ser ut. Förstår inte vad det är för "två järnbalkar" som sitter. Vanligen så sätter man en. Kanske är det två Vinkeljärn på var sin sida om bef. avlastning ?

Hur som, du har skrivit att ni gjorde det, så jag hade vänt mig till "de" som utförde jobbet i första hand. Om väggen är upplag för takstolarna, baserat på det du visar, så verkar det ju inte som att avlastningen räcker.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Hej!
2011 installerade vi glidskjuteparti där mindre altandörr tidigare fans. Från 130cm till 280cm öppnade vi upp yttervägg.
Gjorde bygganmälan, satte in 2 järnbalkar och skjutdörr.
Dörrarna har de senaste 4 åren börjat kärva och vi tror det beror på trycket från taket på de bärande balkarna.
242,5cm från golv till tak på ändorna, 241cm i mitten av dörrpartiet.
Vi har nyligen öppat och tittat på sidorna och i mitten och installationsarbetet av balkar och skjutdörr ser ok ut.
Sprickor i fasaden på utsidan, har en video.
Har sökt byggingenjör för att konkret hitta orsak samt ge förslag till åtgärd (den yrkeskategorin har mkt jobb med tanke på mitt skrala resultat).
Har ni tips?
Frun är riktigt orolig...
Tack
Mycket svårt att ge en bra bedömning utifrån dina bilder men lite reflektioner uppkommer.
1) Det ser ut som det ”hänger ner” på mitten och man tittar inifrån. Borde vara en omöjlighet om stålbalken är rätt beräknad. Om det skulle vara en sättning tycker jag det borde se annorlunda ut. Tex. Spricka i gipsen på en eller båda sidorna.

2) Tegelbalken på utsidan har garanterat satt sig. Varför då? Kan tegelbalken tidigare hängt ihop med träkonstruktionen som revs bort och ersattes med stålbalk. Inte troligt enligt mig. Därför funderar jag på om man fäst stålbalken i tegelbalken? Så var nog inte konstruktionen tänkt när huset byggdes. Har stålbalken därför dragit med sig tegelbalken?

Jag kan inte se något annat alternativ än att du strippar bort gipsen så man ser stålbalken och stolparna den vilar på. Först därefter tror jag man kan avgöra lite mer vad som hänt.

Har du K-ritningar så lägg upp dom.
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Förutsätter att det är en träkåk?

Ser nu att du skriver 2 stålbalkar. Får inte alls ihop i min skalle varför man skulle ha 2;stålbslkar ovan partiet. Men det kanske klarnar med ritningar..
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Många bra kommentarer med bra frågor som inte jag har svar på. Vidare utredning krävs, har tillgång till bra snickare de rekommenderar byggingenjör.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Många bra kommentarer med bra frågor som inte jag har svar på. Vidare utredning krävs, har tillgång till bra snickare de rekommenderar byggingenjör.
Du får väl komma tillbaka till tråden när du har något nytt :) just nu finns det nog inte så mycket att säga.
 
Tack
Fick råd att ta det med försäkringsbolaget.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Tack
Fick råd att ta det med försäkringsbolaget.
Nu blev jag nyfiken. Återkom med information vad ditt försäkringsbolag säger.
 
  • Gilla
David Noorzoy
  • Laddar…
Försäkringsbolaget har återkommit
Inget försäkringsärende som det ser ut. Om vidare undersökning visar på orsak som klassas som försäkringsärende kan de ta upp samma ärende igen, t ex rörläcka, imcident vid storm etc. Inte sättningar över tid etc pga bygget.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Försäkringsbolaget har återkommit
Inget försäkringsärende som det ser ut. Om vidare undersökning visar på orsak som klassas som försäkringsärende kan de ta upp samma ärende igen, t ex rörläcka, imcident vid storm etc. Inte sättningar över tid etc pga bygget.
Det var nog inte så väntat tyvärr. Är nyfiken på hur det ser ut. Du får nog riva bort innerväggen så du kommer åt att se hur man lastat av öppningen.
 
David Noorzoy David Noorzoy skrev:
Försäkringsbolaget har återkommit
Inget försäkringsärende som det ser ut. Om vidare undersökning visar på orsak som klassas som försäkringsärende kan de ta upp samma ärende igen, t ex rörläcka, imcident vid storm etc. Inte sättningar över tid etc pga bygget.
Inte förvånande. Ta en tumstock och mät från taket till båda ändarna och till mitten. Jag vet inte om bilden luras men det ser ut som det hänger ner på mitten. Du kan också ta ett kontrollmått från golvet till samma punkter.
 
  • Gilla
David Noorzoy
  • Laddar…
Tack.
Från högra sidan innifrån sett är det 242.5cm från tak till golv, i mitten 241cm och från vänster 242cm. Dipp i mitten.
 
  • Gilla
sporty_spice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.