UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Har du kollat om rännkroken är knäckta med fall? Om du inte ser för fotplåten så går det nog att se om du mäter från nederkanten på fotplåten till rännan eller bakom upp mot fotplåten.. Bör vara 5 mm / m i fall. Kan vara svårt att se med ditt korta vattenpass, lägg i något som är längre och rakt å lägg passet på så blir det mera rätt. Ser ut som att det går att få ner rännan lite till vid stupröret. Har de vik ner någon droppnäsa på rännan vid omvikningskupan (stupröret)? Normalt som plåtslagare så väger man aldrig av taket om det är i våg eller ej utan utgår från att huset är i våg/lod, utan man knäcker kroken med 5 mm/m i fall. Svårt att se men det ser misstänkt att vara lite fall hos dig.
Tack för svar, har inte kontrollerat mer än att det står vatten still i rännan. Besiktningsmannen hade lite mer avancerat vattenpass som visade att det på ett par ställen var 0mm/m i fall, på något annat ställe var det 3mm/m.

Plåtslagaren menade på att han först hade satt med ”standardfall” på krokarna, och under tiden han höll på började det regna och då forsade vattnet över i ena hörnet. Stupröret var i andra änden.
Då gjorde han ännu mer fall, och står man och kollar på rännan så ser man att det är fall, jämfört med takpannorna.. men vi konstaterade då att taket lutar åt fel håll, och rännorna behöver ha ännu mer fall för att kompensera.

Förstår att det inte är det lättaste att få till, men jag kan väl förvänta mig att det inte ska stå still vatten i rännan? När jag var uppe i helgen och det var minusgrader så låg det ett par cm tjock is längs hela rännan.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Man kan ju inte förutsätta att takfoten är i våg på ett gammalt hus.

• Gilla
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
F falkn skrev:
Man kan ju inte förutsätta att takfoten är i våg på ett gammalt hus.
Jag skulle säga att man aldrig kan/bör förutsätta det oavsett ålder på huset. Därför har man med sig ett murarsnöre och ett pass så man vet att det blir bra.

Sen om man alltid sätter 5mm/m så går det nog bra på 999/1000 hus i alla fall.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag skulle säga att man aldrig kan/bör förutsätta det oavsett ålder på huset. Därför har man med sig ett murarsnöre och ett pass så man vet att det blir bra.

Sen om man alltid sätter 5mm/m så går det nog bra på 999/1000 hus i alla fall.

Ett snörpass brukar vara bra att ha med sig i fickan ,, spänner man ett snöre från högsta punkt till lägsta punkt där rännan ska sitta och hänger ett snörpass på snöret får man en indikation vartåt det lutar!
Plåtslagare med 45 år i branschen,, som föjer AMA!
Röd snörpass för att mäta lutningar, fastsatt på ett svart snöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
L Loobo skrev:
Ett snörpass brukar vara bra att ha med sig i fickan ,,
Som nittiotalist svarar jag bara att jag alltid har ett kortpass i fickan, smartphone tror jag vissa kallar den ;) Den är otroligt användbart och tillräckligt exakt för många jobb. Använder den vid hängrännor, grov mätning av takytor, diverse taksäkerhet osv.

Grundfelet på taket måste ju vara att taket Inte riktades innan man lade dit ny takbeläggning?
Takvinklar och våg och nockens rakhet måste alltid kollas, annars blir följdfelen fatala. Bl. kan man få bakfall på rännorna. Det blir nog inte bra att försöka rätta till ett fel genom att medvetet göra ett annat!. Stämmer inte våglinjen på takfoten betyder det att pannorna ligger på sned, allihop!

• Gilla
Loobo
  • Laddar…
Fick svar från försäljningschefen på takfirman idag, efter att jag påpekat att det står vatten i rännan.

”Hej!

Det fall du eftersöker kan vi absolut korrigera mer, men ta då med i beräkning att den lutning vi kommer åstadkomma kommer även medföra en öppning mellan taket och rännan.

Det går inte att korrigera fallet mer utan att skapa en betydligt fulare estetisk lösning.

Men eftersom det är så du vill ha det kommer vår plåtslagare att göra en desto större lutning, men kom inte senare då och säg att det inte blir estetiskt snyggt, för det säger vi redan nu att det inte kommer bli.

När vi sedan korrigerat rännan återigen till en större lutning med ett mindre snyggt utseende kommer vi INTE att korrigera rännan igen.

Allt gott”

Vet ärligt talat inte vad man ska säga, vill ju inte ha vatten ståendes i rännorna..

Redigerat:
Staffans2000
Det är väl uppenbart. Karln hoppas att du skall gå på hans taffliga försök, att slippa göra om igen, så du får en fungerande hängränna.

Staffan

S Swebfn skrev:
Vet ärligt talat inte vad man ska säga, vill ju inte ha vatten ståendes i rännorna..
Nä, självklart skall rännan justeras.

Rickard.
Jag personligen föredrar en snygg ränna med minimal lutning. Jag lider då inte det minsta om det står någon mm vatten någonstans.

Om det då skulle leda till några år kortare livslängd (vilket är långt ifrån säkert) så är jag helt ok med det. Att byta ut hängrännorna på en vanlig villa är ett endagsjobb.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag personligen föredrar en snygg ränna med minimal lutning. Jag lider då inte det minsta om det står någon mm vatten någonstans.

Om det då skulle leda till några år kortare livslängd (vilket är långt ifrån säkert) så är jag helt ok med det. Att byta ut hängrännorna på en vanlig villa är ett endagsjobb.
Kan hålla med dig, det stod dock vatten i den gamla rännan och det läckte i skarvarna, droppade i huvudet..
Det står ca 2 cm vatten i rännan nu.

Jag har svarat att jag förstår problematiken, men att det inte känns ok att det står vatten i rännorna.

• Gilla
Tarmpaket
  • Laddar…
Rickard.
2cm när det slutat rinna från taket är *för* mycket :(

Redigering inom **

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
2cm när det slutat rinna från taket är mycket :(
Inte bara mycket. Det är väldigt mycket. Så, hur ofta tittar du på dina hängrännor och dessutom störs av att de är rätt monterade på ett funktionellt sätt?

Staffan

Staffans2000
S Swebfn skrev:
Jag har svarat att jag förstår problematiken, men att det inte känns ok att det står vatten i rännorna.
"Gör om, gör rätt!". Svårare en så, är det inte!

Staffan

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Rickard.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte bara mycket. Det är väldigt mycket. Så, hur ofta tittar du på dina hängrännor och dessutom störs av att de är rätt monterade på ett funktionellt sätt?
Du har helt rätt, har redigerat mitt inlägg för att bättre spegla min åsikt.

Jag stör mig lite då och då av mitt taket av lite olika anledningar, hängrännan är en av dom.
Det är en egentligen för lång sträcka med bara en nedfart som har alldeles för mycket fall och det ser bara dumt ut.Dom hade kunnat halvera fallet och behållit full funktion.

Men eftersom det är rätt nytt och med bockade krokar så får det vara :) (inte arbetsskadad)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.