Nja, tror nog det var tjärpapp på taket när det byggdes, eller spån. Skulle nog kört på ny papp . Vill man ha fotränna lägger man den unde pappen, typ såhär. lomma-tak-takläggning-papptak-700x314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!
 
Hängrännorna var sönderrostad och skulle byta till nya. Vi tycker att moderna omvikningskupor är fulla. När vi renoverade hängrännorna och stuprör till vår skekelskifteshus återanvände vi den gammal kopplingsdel mellan hängrannan och stupröret. Vi fäste den igen med popnagel till den nya hängrännan. Bilder finns på https://wheretheroadbends.wordpress.com/exterior/gutter-system/. Lycka till. Johan
 
  • Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
johan42 skrev:
Hängrännorna var sönderrostad och skulle byta till nya. Vi tycker att moderna omvikningskupor är fulla. När vi renoverade hängrännorna och stuprör till vår skekelskifteshus återanvände vi den gammal kopplingsdel mellan hängrannan och stupröret. Vi fäste den igen med popnagel till den nya hängrännan. Bilder finns på [länk]. Lycka till. Johan
Håller med. Plastmo har liknande 275006041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu är jag inne på Titanzink, skarprör och ovanstående "omvikningskupa. Problemet är att det blir tre tillverkare för att få ihop det...
 
Inte balanda olika tillverkare speciellt inte dom du nämner.
 
johan ivarsson skrev:
Inte balanda olika tillverkare speciellt inte dom du nämner.
Varför?
Om man har kollat att det är samma material och dimensioner.

Estetiskt var den typen av "kupa" en bra lösning tycker jag.
Finns det bra EN tillverkare av skarprörsvinklar?

Sen har jag fått för mig att stuprören gärna satt lite längre in på fasaden förr, inte på knutbrädorna som är standard idag. Någon som vet mer om det?
 
För dom som han nämner är olika material och storlek på. Sen ska man inte blanda olika tillverkare då storleken kan skilja sej lite och man ska inte blanda olika typer av färger heller.
 
Lyfter en gammal tråd.

Numera har ju både Planja och Lindab skarprörsvinklar 110mm som det ser ut.

Någon som har erfarenhet eller åsikter om vilken av de som är att föredra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.