Vi håller i detta nu på att byta fasad och tilläggsisolera vårt hus. Vi har dock stött på problem och hittar just nu ingen lösning på eländet..
Som ni kan se på bilderna så har vi ett lågt lutande tak på en av utbyggnaderna och där takavvattningen löper genom takfoten. Vi kommer inte förbi denna del då den nya konstruktionen bygger 15cm och vi skulle i såfall behöva bygga in stupröret.
Jag vill helst slippa att byta tak och önskar därför tips på hur vi löser detta smidigast? Kan man på något sätt lösa det genom att vi kla av röret?
Som ni kan se på bilderna så har vi ett lågt lutande tak på en av utbyggnaderna och där takavvattningen löper genom takfoten. Vi kommer inte förbi denna del då den nya konstruktionen bygger 15cm och vi skulle i såfall behöva bygga in stupröret.
Jag vill helst slippa att byta tak och önskar därför tips på hur vi löser detta smidigast? Kan man på något sätt lösa det genom att vi kla av röret?
*vinklar av
Sånna här rännor är ökända för att rosta/frysa eller på valfritt annat sätt börja läcka så att bygga en vägg under den tycker jag är väldigt osmart. Att bygga in dagvattenrör i ytterväggen är såklart också väldigt osmart så förutom att bygga om takfoten så att hängrännan hamnar utanför väggen så har jag tyvärr ingen bra lösning.
Gör ni själva eller med hantverkare? Plåtslagare har nog bra ideer, här är min som hemmafixare. Undrar om det här kan bli bra, eller får ses som ett tillfälligt provisorium tills taket byts. Jag tänker inte be om ursäkt för ful skiss 😆
Röd, befintlig avvattning. Grön, en specialbockad tratt som leder ut i standard rör-dimension. Gul, extra plåt typ som fönsterbleck som leder ut när det blir läckage i grön. Skyddar ny fasad och isolering (lila).
Edit: med Rickards input skulle den gula skyddsplåten kunna gå längs hela sträckan, byggs om när taket fixas, då förhoppningsvis utan fukt under.
Röd, befintlig avvattning. Grön, en specialbockad tratt som leder ut i standard rör-dimension. Gul, extra plåt typ som fönsterbleck som leder ut när det blir läckage i grön. Skyddar ny fasad och isolering (lila).
Edit: med Rickards input skulle den gula skyddsplåten kunna gå längs hela sträckan, byggs om när taket fixas, då förhoppningsvis utan fukt under.
Klocka ord! 😁 dock är jag perfektionist och skulle inte sova gott om nätterna om jag inte gör det ordentligt ifrån början. Bara ordet ”ökänt” gör mig väldigt inställd på att göra om taket. Vi gör allt arbete själva för att lära känna huset från grunden 👍🏼
Visst, bra att göra ordentligt. Men slit inte ut er på en gång. Ett bra tillfälligt avslut som man kommer tillbaka och rättar nästa år är bättre än att riva allt på en gång och få ett arga-snickaren-kaos på halsen. Så planera in takbytet och fortsätt med fasaden (om den är påbörjad) är mitt tips!
Jag gissar att röret går rakt ner i marken? Dvs det måste grävas om för att hamna utanför nya väggen ändå?
Gå upp på taket och fota rännan uppifrån, det går bra att "lösa" sånna här tak uppifrån utan att riva rännan och det funkar bra sålänge man inte bygger på så det hamnar inomhus.
Jag har nog gjort 10-20 tak med liknande lösning och enligt mig är den överlägset bästa lösningen att riva sargen bara på takfotsidan och bygga en mer traditionell lösning med fotplåt och hängränna. Snickerijobbet som ingår i det är inte överdrivet komplicerat eller tidskrävande men pappjobbet (antar det är ett papptak?) bör man lämna till ett proffs.
Gå upp på taket och fota rännan uppifrån, det går bra att "lösa" sånna här tak uppifrån utan att riva rännan och det funkar bra sålänge man inte bygger på så det hamnar inomhus.
Jag har nog gjort 10-20 tak med liknande lösning och enligt mig är den överlägset bästa lösningen att riva sargen bara på takfotsidan och bygga en mer traditionell lösning med fotplåt och hängränna. Snickerijobbet som ingår i det är inte överdrivet komplicerat eller tidskrävande men pappjobbet (antar det är ett papptak?) bör man lämna till ett proffs.
Här är ett kort på ovansidan 😃 helt riktigt så är det ett papptak.Rickard. skrev:
Jag gissar att röret går rakt ner i marken? Dvs det måste grävas om för att hamna utanför nya väggen ändå?
Lite svårt att se men taket är inte gjort i "modern tid" så en omläggning är oundviklig även fast den kanske inte är akut. Utifrån metoderna använda är nog taket i alla fall en bit över 30år och får nog räknas som att det gjort sitt.
Det är inget dyrt tak så finns det utrymme skulle jag definitivt rekomendera att du följer mitt råd i slutet av förra inlägget så takavvattning hamnar utanför väggen.
Det är inget dyrt tak så finns det utrymme skulle jag definitivt rekomendera att du följer mitt råd i slutet av förra inlägget så takavvattning hamnar utanför väggen.
Kloka ord! Jag har kontaktat en lokal firma som kommer nästa vecka för att slå ett öga på taket och ge oss en offert.Rickard. skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Imkanal/extern motor genom yttervägg under takfot
Kök -
Imventil genom yttervägg nära takfoten - Tips om lösningar
Ventilation -
Dra kanal för rör genom kattvind samt i takfot för LLVP?
Värmepumpar -
Spik rakt genom takfot
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga luftspalt från takfot till nock - krav på luftgenomströmning
Isolering