Vitt hus, veranda under konstruktion, stentrappa, grå stenmur, byggmaterial, molnig himmel, bostadsområdeterräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus under ombyggnation, tillbyggnad av veranda, byggmaterial synliga, mulet väder, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion med träreglar, isolering, verktyg och en bostadsbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket på en utomhuskonstruktion med synliga träbjälkar och metallrör för regnavlopp. Kvälls- eller morgonhimlen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i konstruktion, verktyg utspridda, trädäck lagt, frodig grönska nedanför, bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träterrass på högre våning, solnedgång, hus, grönska, skyddsglas, lugnt bostadsområde, parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus, veranda, bilar, klar himmel, grönska, stegar, byggmaterial, bostadsområde, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min variant på vattenavledning i balkong. Bad en plåtslagare tillverka måttbeställda plåtbaljor med ett uppvik i längsled och bakkant respektive ett nedvik i framkant. Monterades med farmarskruv i golvreglarnas sidor med lagom lutning. Överliggarplåtar las över reglarna för att leda ned vatten i baljorna. I den väggnära änden gjordes små uppvik och lirkades in under den väggfasta bleckplåten, en diagonal ränna i de slutande delarna. Sedan en slags takfotsplåt uppvikt i bakkant för att samla upp stänk mellan nedviken och reglarna och leda det ned i hängrännan. Glöm inte skyddplåt ovan bärlinan. Sist trall och staket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ro88an och 6 till
  • Laddar…
Gud så vackert, inte ofta man ser en NG9-5!
Fint bygge! Taket också! :rofl:
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
I IVA-snickarn skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
pjgb pjgb skrev:
Gud så vackert, inte ofta man ser en NG9-5!
Fint bygge! Taket också! :rofl:
9-5:an min käraste ägodel. 300 hk, fyrhjulsdrift och allt lull-lull som fanns 2010. Man sitter som en kung och bilen kör som limmad vid vägen...!
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
I IVA-snickarn skrev:
Här är min variant på vattenavledning i balkong. Bad en plåtslagare tillverka måttbeställda plåtbaljor med ett uppvik i längsled och bakkant respektive ett nedvik i framkant. Monterades med farmarskruv i golvreglarnas sidor med lagom lutning. Överliggarplåtar las över reglarna för att leda ned vatten i baljorna. I den väggnära änden gjordes små uppvik och lirkades in under den väggfasta bleckplåten, en diagonal ränna i de slutande delarna. Sedan en slags takfotsplåt uppvikt i bakkant för att samla upp stänk mellan nedviken och reglarna och leda det ned i hängrännan. Glöm inte skyddplåt ovan bärlinan. Sist trall och staket.
Snyggt! Underättar när man kan sätta taket innan trallen.
 
I IVA-snickarn skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Här är min variant på vattenavledning i balkong. Bad en plåtslagare tillverka måttbeställda plåtbaljor med ett uppvik i längsled och bakkant respektive ett nedvik i framkant. Monterades med farmarskruv i golvreglarnas sidor med lagom lutning. Överliggarplåtar las över reglarna för att leda ned vatten i baljorna. I den väggnära änden gjordes små uppvik och lirkades in under den väggfasta bleckplåten, en diagonal ränna i de slutande delarna. Sedan en slags takfotsplåt uppvikt i bakkant för att samla upp stänk mellan nedviken och reglarna och leda det ned i hängrännan. Glöm inte skyddplåt ovan bärlinan. Sist trall och staket.
Tjusigt värre. Hur har ert glas på balkongen klarat sig från delaminering? Ser att det är laminerat utan överliggare eller u-list. Mycket intressant att höra lite recension!
 
Sen några år tillbaka har jag kanalplast skruvat under en altan, men jag tycker att det fungerar dåligt och vill byta ut det. T.ex. läcker det in mellan plasten och reglarna trots mycket silikon. Dessutom blir vatten och löv stående på skivorna och jag har haft svårt att få till fallet då det är en ganska lång sträcka.

Är det någon som har provat med oljeboard eller asfaltsboard? Byggmax asfaltsboard är "vattenavvisande" vilket jag antar betyder att den inte kommer att hålla över tid..

Hornbach har en skiva för "utsatta miljöer" som kanske kan funka?
https://www.hornbach.se/p/board-oljehardad-vaximpregnerad-3x1220x2440mm/5115466/
 
R
R rickardk skrev:
Sen några år tillbaka har jag kanalplast skruvat under en altan, men jag tycker att det fungerar dåligt och vill byta ut det. T.ex. läcker det in mellan plasten och reglarna trots mycket silikon. Dessutom blir vatten och löv stående på skivorna och jag har haft svårt att få till fallet då det är en ganska lång sträcka.

Är det någon som har provat med oljeboard eller asfaltsboard? Byggmax asfaltsboard är "vattenavvisande" vilket jag antar betyder att den inte kommer att hålla över tid..

Hornbach har en skiva för "utsatta miljöer" som kanske kan funka?
[länk]
Tråkigt att du inte har fått det att fungera..
Jag tror att ett fall på undertaket är ett måste för att få det att fungera över tid..
Det man oftast använder är korrugerad plåt eller plast..

https://www.hornbach.se/c/byggmaterial-tra-fonster-dorrar/tak/plasttak/korrugerad-plast/S27027/

Vare sig asfaboard eller oljehärdad board är lämpliga för utemiljö där vattenbelastningen är direktverkande..
 
Redigerat:
G Gunnar Gran skrev:
Tjusigt värre. Hur har ert glas på balkongen klarat sig från delaminering? Ser att det är laminerat utan överliggare eller u-list. Mycket intressant att höra lite recension!
Tack Gunnar!

Sitter en mycket tunn överliggare, en U-list i aluminium, ca 1 cm. I hörnet en platsanpassad vinkel som håller ihop hörnet. Glassättaren rådde starkt emot frugans starka önskemål att inte ha någon överliggare eller list.

"...visst kan jag sätta glas utan överliggare. Men ni kommer be mig komma tillbaka efter nåt år, när glasskivorna "tandar sig", dvs vickar sig ack så lite, men ack så fult..."

Frugan gav sig då...! Hon följde även rådet att välja borstad aluminium, eftersom det knappt syns från måttligt avstånd, försvinner liksom mot bakgrunden.

Inte några problem med delaminering till dags dato. Få se om några år till...!
 
  • Gilla
Gunnar Gran och 1 till
  • Laddar…
I IVA-snickarn skrev:
Tack Gunnar!

Sitter en mycket tunn överliggare, en U-list i aluminium, ca 1 cm. I hörnet en platsanpassad vinkel som håller ihop hörnet. Glassättaren rådde starkt emot frugans starka önskemål att inte ha någon överliggare eller list.

"...visst kan jag sätta glas utan överliggare. Men ni kommer be mig komma tillbaka efter nåt år, när glasskivorna "tandar sig", dvs vickar sig ack så lite, men ack så fult..."

Frugan gav sig då...! Hon följde även rådet att välja borstad aluminium, eftersom det knappt syns från måttligt avstånd, försvinner liksom mot bakgrunden.

Inte några problem med delaminering till dags dato. Få se om några år till...!
Riktigt tjusigt.
Tyckte inte det såg ut som överliggare, så då är den verkligen tunn och diskret. Grymt!

Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.