D
K Kane skrev:
Kanske läge att kolla upp?
Grannemedgivande krävs även för skärmtak.
Läs mer här, [länk]
Jag är helt säker på att alla tillstånd finns för själva pergolan, men jag måste alltså ändå be om lov för att bygga ett skärmtak om jag förstått det rätt?

D Dwerg skrev:
Jag är helt säker på att alla tillstånd finns för själva pergolan, men jag måste alltså ändå be om lov för att bygga ett skärmtak om jag förstått det rätt?
Ja, det är min förståelse också.

• Gilla
Dwerg
  • Laddar…
Sätt upp en segelduk med karbinhakar så att du lätt kan ta ner den. Jag hade så på min och det fungerade alldeles utmärkt. Karbinhakar och beslag i rostfritt finns i ovanligt bra kvalitet på marina delen på biltema.

D Dwerg skrev:
Jag får testa helt enkelt. Går den sönder får jag skaffa en ny eller prova en annan approach. Kanske en tät vintergrön klätterväxt eller tåligare väv.

Kan tycka att det är smått absurt att det krävs bygglov för att bygga ett enkelt tak till en pergola, men det är vad det är.

Tack för svar :)
Hej
Gäller bygglov verkligen för alla tak? Har för mig jag läst att upp till 12 kvadratmeter inte kräver det, om det sitter ihop med huset. Nån som vet?

H
D Dwerg skrev:
Tack för svar. Jag kommer nog undvika att krångla med bygglov, så då får det bli en lösning där vi spänner fast något som även går att ha på vintern. Kanske kan hitta en segelduk av tåligt material med lite lutning så att snö och regn rinner av?
https://www.byggahus.se/uppgradera-din-pergola-till-taktackt-uteplats
Markis kan vara ett alternativ också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.