13 697 läst · 23 svar
14k läst
23 svar
Tagit ner träd på tomten klyva nu eller vänta till vintern?
Det beror på. Om man syrfäller på försommaren så är det svårkluvet efter någon dag. Om det ligger kvistat så här års skulle jag tro att det tar lång tid.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Sak du hugga allt med yxa?kitco skrev:
Ska du hugga allt på en dag?
Skillnad är inte så stor, som en del verkar tro, om det ens finns någon, om du hugger det nu jämfört med om du hugger det till våren.
Om du börjar nu och hugger lite då och då när du känner för det så är du nog färdig till våren skulle jag tro.
Om du ska hugga allt på en dag så gör det på en dag som passar bra in i ditt övriga liv och strunt i om det är nu, i vinter eller till våren.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Har klyvt Björk med yxa efter att den legat som stock i över 2 år, gick alldeles utmärkt. Vid 2,5-3 år så började den bli svampig och yxan studsade gärna istället för att klyva, så då fick det bli vedklyven istället.
Så just de björkarna jag hade var ungefär samma från dagen då de fälldes tills dess att dem var över 2 år.
Högg upp ett par stockar med jämna mellanrum under dessa två år, så jag har testat en del olika åldrar också.
Så just de björkarna jag hade var ungefär samma från dagen då de fälldes tills dess att dem var över 2 år.
Högg upp ett par stockar med jämna mellanrum under dessa två år, så jag har testat en del olika åldrar också.
Det är om de torkar de blir svårkluvna. Helt färskt är väldigt lättkluvet.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja ja men den eventuella skillnaden är inte så stor att man till exempel behöver ställa in thailandsresan för att hinna med att hugga all ved precis nu fort fort innan den torkar bara det är huggit till våren så är det lungt.D Daniel 109 skrev:
Klyv nu. Ek blir stenhårt om det får ligga. Talar av erfarenhet. Förvara under tak, inte presenning, så möglar det inte. Stapla inte tätt, utan lägg det bara i en hög, så luften kan cirkulera. Då kommer det att torka bra under de närmaste åren.
Liknande trådar
-
14 variationer på pergola - från smäckert solskydd till trädgårdsportal
Artikelkommentarer -
Hjälp med regelverk och dimensionering för trädäck
Altan & Uteplats -
Kan jag byta sätt att behandla mitt tryckimpregnerade trädäck, efter att jag tidigare har kiselbehandlat det?
Altan & Uteplats -
Kapa plommonträd långt ner på stammen
Häckar, Buskar & Träd -
Rönn träd som har tagits ner
Häckar, Buskar & Träd