30 500 läst · 72 svar
31k läst
72 svar
Tävling: Visa något fint du byggt till barnen och vinn studsmatta!
Hej!
Facebook har jag inte så inget gillande från mig. Däremot har jag barn, och de ska ju sova någonstans:
Steget kan fällas upp och ner...
...med hjälp av en gammalt motvikt...
...som hänger vid dörren...
Frihöjden under sängen är 210 cm. Jag betsade sängen med järnättika (stålull i ättiksprit), följt av ett lager linolja och slutligen några lager bivax, alls för att ge den ett 'klassiskt' utseende.
Väggarna målades med linolja med lite zink- och titanvit, bjälkarna är obehandlade.
Kanske inget 'vanligt' barnrum men hon gillar det.
Facebook har jag inte så inget gillande från mig. Däremot har jag barn, och de ska ju sova någonstans:
Steget kan fällas upp och ner...
...med hjälp av en gammalt motvikt...
...som hänger vid dörren...
Frihöjden under sängen är 210 cm. Jag betsade sängen med järnättika (stålull i ättiksprit), följt av ett lager linolja och slutligen några lager bivax, alls för att ge den ett 'klassiskt' utseende.
Väggarna målades med linolja med lite zink- och titanvit, bjälkarna är obehandlade.
Kanske inget 'vanligt' barnrum men hon gillar det.
Redigerat:
Innan hon fick sitt eget rum delade hon våran, i början även vår säng men senare - när hon fick en lillasyster - en våning högre...
Sängen är bygd av ytterpanel (sidorna och ben), råspont (botten), bärläkt (ben) och några grenar från en gran här i skogen (spjäll). Den oljades med linolja. Samma säng ska nu användas (stående på golvet i hennes eget rum) av lillasyster när hon en gång flyttar ur våran.
(fortfarande inget Facebook och därmed inget gillande...)
Sängen är bygd av ytterpanel (sidorna och ben), råspont (botten), bärläkt (ben) och några grenar från en gran här i skogen (spjäll). Den oljades med linolja. Samma säng ska nu användas (stående på golvet i hennes eget rum) av lillasyster när hon en gång flyttar ur våran.
(fortfarande inget Facebook och därmed inget gillande...)
Det är liten av en tradition att bygga sängar. ...även längre bort i tiden (innan hon föddes faktiskt) byggde jag en spjälsäng till mitt blivande barn...
Jag visste inte om det skulle bli en pojke eller flicka, men det gör inget - alla gillar ju vikingaskepp?
...och Facebook, det finns inte här på gården så tyvärr... inget gillande.
Jag visste inte om det skulle bli en pojke eller flicka, men det gör inget - alla gillar ju vikingaskepp?
...och Facebook, det finns inte här på gården så tyvärr... inget gillande.
...och när barn inte sover så lekar de, helst ute. En dag när jag lämnade min dotter på förskolan fanns det en sliten trehjuling vid skräpet. Sadeln hade gått sönder så dagisfröknarna tyckte den skulle skrotas, men det tyckte inte jag och jag tog hem den. Jag letade upp en ekkubbe som verkade passa och tog till yxan och dragkniven. Några timmar senare...
Etiketten gjordes med skrivaren på vanligt vit papper och lackades på sadeln med båtlack...
Lite senare, efter att jag målade cykeln med svart hammarlack och skruvade på sadeln...
Dottern fick puttra omkring på den hemma i några veckor innan jag donerade (tillbaka) den till förskolan. 6 år senare var jag tillbaka på samma förskola med min andra dotter, och cykeln fanns kvar...
...men hör nu, det där med Facebook... det gör jag helt enkelt inte. Om Mark Zuckerberg vill titta på bilderna så får han leta upp de alldeles själva, utan min hjälp
Etiketten gjordes med skrivaren på vanligt vit papper och lackades på sadeln med båtlack...
Lite senare, efter att jag målade cykeln med svart hammarlack och skruvade på sadeln...
Dottern fick puttra omkring på den hemma i några veckor innan jag donerade (tillbaka) den till förskolan. 6 år senare var jag tillbaka på samma förskola med min andra dotter, och cykeln fanns kvar...
...men hör nu, det där med Facebook... det gör jag helt enkelt inte. Om Mark Zuckerberg vill titta på bilderna så får han leta upp de alldeles själva, utan min hjälp
Lillan behövde en bokhylla då hon börjar få en hel del böcker.
Trädet är gjort i mdf med en stamm som går upp i olika vinklar, grenarna ut är hyllplanen och infästningen i väggen är dold bakom löven.
Trädet är gjort i mdf med en stamm som går upp i olika vinklar, grenarna ut är hyllplanen och infästningen i väggen är dold bakom löven.
Böcker... visst, den glömde jag...
Från ett koncept i Sketchup...
...till en bokhylla...
...till katten?
'hemmagjorda' hyllor (limfogad furu), sammansatt med skruvöglar och rundträ i kanterna. Hyllplan i gran. Obehandlat.
Inget Facebook...
Från ett koncept i Sketchup...
...till en bokhylla...
...till katten?
'hemmagjorda' hyllor (limfogad furu), sammansatt med skruvöglar och rundträ i kanterna. Hyllplan i gran. Obehandlat.
Inget Facebook...
Tillbyggare
· Hallands län
· 385 inlägg
Hoppsan. Det blev visst riktigt sneda och vinda bilder i mitt originalinlägg. För att om möjligt visa att det är fotografen och inte lekstugebyggaren som är vindögd (trots att det förvisso är samma person..) kommer här lite fler bilder. Håll tillgodo.
Och ja, nästa projekt är att ge tillhörande sommarstuga lite färg också... :/
Och ja, nästa projekt är att ge tillhörande sommarstuga lite färg också... :/
Av det som planeras till sonen i sitt krypin är bara sängen klar. Med en höggravid fru och många saker ute att göra har det andra fått stå tillbaka. Men den är mycket uppskattad.
Även om det inte känns som att jag byggde lekstugan helt och hållet för barnens skull så är det nog inte troligt att jag skulle byggt just en lekstuga om jag inte hade barn så jag kanske kvalificerar in i den här tävlingen ändå.
Så här ett år efter färdigställande så känns det som att barnen gillar huset även om de inte är helt överens med mig om alla färgval...
Projekttråd: https://www.byggahus.se/forum/socia...med-inspiration-fran-vart-trettiotalshus.html
Så här ett år efter färdigställande så känns det som att barnen gillar huset även om de inte är helt överens med mig om alla färgval...
Projekttråd: https://www.byggahus.se/forum/socia...med-inspiration-fran-vart-trettiotalshus.html
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Lekstuga till brorsönderna:
Det började med att jag ville umgås mer med mina brorsöner (Vidar 3år och Viktor 1år) så i julklapp fick dem att vi skall bygga en lekstuga tillsammans.
Denna julklapp var svår att visa för barnen så jag och min sambo byggde ihop ett pepparkakshus, där vi skrev barnens namn och lekstuga. Så de bättre skulle förstå.
Viktor & Vidar fick snickarbyxor och en liten verktygslåda. Så de kan hjälpa till ordentligt
Tanken var att det skulle vara enkelt och barnen skall vara med så mycket som möjligt att bygga därför en enklare konstruktion samt enklare material.
Vi börjar med att anlägga en liten "uteplats" i sten som den flyttbara lekstugan skall stå på.
Här står Vidar och sågar 2"x2" till stomen.Självklart skall han använda sin såg som han fick i julklapp..
Barnen får vara med att hjälpa till med allt från att bestämma vart fönster och dörr skall vara till att såga, skruva ihop stommen.
Uteplatsen färdig och stommen på plats
Det är kul att hjälpa till
Bygget går framåt
Dax att lägga taket
Taklagsfest med saft och bullar
Färdigt resultat och barnen är så stolta och säger att det är dom som byggt lekstugan och vi fått hjälpa till lite.
Det började med att jag ville umgås mer med mina brorsöner (Vidar 3år och Viktor 1år) så i julklapp fick dem att vi skall bygga en lekstuga tillsammans.
Denna julklapp var svår att visa för barnen så jag och min sambo byggde ihop ett pepparkakshus, där vi skrev barnens namn och lekstuga. Så de bättre skulle förstå.
Viktor & Vidar fick snickarbyxor och en liten verktygslåda. Så de kan hjälpa till ordentligt
Tanken var att det skulle vara enkelt och barnen skall vara med så mycket som möjligt att bygga därför en enklare konstruktion samt enklare material.
Vi börjar med att anlägga en liten "uteplats" i sten som den flyttbara lekstugan skall stå på.
Här står Vidar och sågar 2"x2" till stomen.Självklart skall han använda sin såg som han fick i julklapp..
Barnen får vara med att hjälpa till med allt från att bestämma vart fönster och dörr skall vara till att såga, skruva ihop stommen.
Uteplatsen färdig och stommen på plats
Det är kul att hjälpa till
Bygget går framåt
Dax att lägga taket
Taklagsfest med saft och bullar
Färdigt resultat och barnen är så stolta och säger att det är dom som byggt lekstugan och vi fått hjälpa till lite.