Hej,
Blir lite villrådig i hur bäst fortlöpa med ett mindre utrymme som används som enbart toalett (wc-stol och handfat).
Spånskiva på golv, träplank på vägg (där våtrums gips skall sättas då gips likväl behövs).
Golvyta ca 1,5 x 0,7 m.

Men hur göra med golvet? Ser inga andra lösningar i anvisningar än att ha ett flytspacklat golv (även plastmatta, som det suttit sedan tidigare men nu borttagen).

Får jag lägga tätskikt direkt på spånskiva golv, med minst ett sedvanligt uppvik mot vägg?
Vill undvika plastmatta då jag vill kunna göra själv.
Om inte tätskikt direkt på spånskiva, kan man då ha samma gipsskiva direkt på spån och sedan tätskikt. Golvet är stabilt och sviktar inte. Har som sagt legat plastmatta och småskalig klinker på sedan tidigare utan problem.

Vill göra det rätt enligt nuvarande standard utan att göra för komplicerat. Vatten är minimalt, så inte rädd för vatten ur ett användnings perspektiv, och om fullskalig olycka händer lär inte ens korrekt utförande förhindra vidare vattenskada med tanke på tillåten tröskelhöjd etc.

Tack på förhand!

Golvgips, tätskikt och klinker kan inte bli fel. Är det cc 300 på golvreglar så räcker 1 lager gips annars 2

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Golvgips, tätskikt och klinker kan inte bli fel. Är det cc 300 på golvreglar så räcker 1 lager gips annars 2
Tack.

Som sagt styvheten på golvet är jag inte så rädd för. Bara lite svårt och meckigt att få tag på gips avsett för våtrum och golv. Måste det vara både och?
Och allra enklast får man lägga tätskikt direkt på spånskiva (hade förenklat avsevärt)?

Nja lägga klinker på ett icke formstabilt material som trä så kommer plattorna att lossna vartefter då golvet rörelse påverkas av fukt och temp

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Kravet på våtrumsgips i våtrum togs bort för många år sen.

• Gilla
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kravet på våtrumsgips i våtrum togs bort för många år sen.
Avser du då våtrum som enbart i toalett/wc?
För GVK 5.7.1 anger ju klart att ”fuktkänsliga organiska material” inte skall användas som underlag till vätskebaserade tätskikt?

Du ska inte ha vätskebaserat, duk ska det va.

• Gilla
  • Laddar…
Skippa tätskiktet i wc. Lägg golvgips och klinker. På väggar behöver du inte våtrumsgips.

BirgitS
P pkn123 skrev:
Avser du då våtrum som enbart i toalett/wc?
För GVK 5.7.1 anger ju klart att ”fuktkänsliga organiska material” inte skall användas som underlag till vätskebaserade tätskikt?
Vätskebaserade tätskikt får man väl bara ha på typ betong?

• Gilla
  • Laddar…
Tack alla för input.

Jag tolkade kanske felaktigt att de numera dukbaserade system även tolkades som vätskebaserade. Ett misstag.

Så för att summera.
Vanliga gipsskivor på vägg.
Duk med uppvik på golv.
Vanlig alternativt våtrums gipsskiva på golv.

Är det korrekt?

Att helt skippa tätskikt känns som att man vid skada inte kommer bedöma korrekt.

BirgitS
Golvgips på golvet, inte sån man har på väggarna. Annars såg det bra ut :)

• Gilla
pkn123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Golvgips på golvet, inte sån man har på väggarna. Annars såg det bra ut :)
Tack.

Varför vill du inte flytspackla det lilla?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Varför vill du inte flytspackla det lilla?
Känns bara lite mer omständigt för ett sådant litet område och ingen mer nytta då inget fall behövs.

P pkn123 skrev:
Känns bara lite mer omständigt för ett sådant litet område och ingen mer nytta då inget fall behövs.
Är din tanke att flytspackla på spånskivan? Fr mitt problem är att kunna applicera tätskikt enklast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.