BirgitS
L largab skrev:
Vad är problemet om det går ned lite fukt i en redan fuktig miljö?
Vidhåller att betong är väldigt tätt mot vattentransport.
Det får du fråga dem som har studerat det där i detalj. Jag kan tänka mig att armeringsjärn kan rosta sönder. Jag har sett någon bild på betong som hade utsatts för mycket vatten under några årtionden och den var rätt smulig och med mycket dålig bärighet.

Det är väl inte ovanligt med sprickor i gamla betongplattor.

https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...illskjutande-fukt.-kan-jag-anlagga-badrum-dar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det får du fråga dem som har studerat det där i detalj. Jag kan tänka mig att armeringsjärn kan rosta sönder. Jag har sett någon bild på betong som hade utsatts för mycket vatten under några årtionden och den var rätt smulig och med mycket dålig bärighet.

Det är väl inte ovanligt med sprickor i gamla betongplattor.

[länk]
Betong är vattentätt, men det är inte ångtätt.

Se dig bara omkring och se alla konstruktioner av betong i vatten eller som håller vatten på plats. Även avloppsrör är ju i betong, utan något särskilt tätskikt.

Så som gvk skriver är det inte betongen i sig som behöver skyddas utan att limmet till folien inte tål en fuktig miljö samt att, om markfukten inte kan tränga upp genom ytan, kommer att tränga upp i väggarna I stället vilket gör att de blir fuktigare.
Utan tätskikt kommer betongen att vara konstant fuktig om utrymmet används mycket. Men beroende på lokal spelar det ingen roll. Se bara på tex tvätthallar.
Tätskiktet kan också behövas för att inte få upp fukten från duschen i väggen, om den är tätskiktad.

Armeringen mår fint inne i betongen så länge betongen inte är skadad och omsluter den helt. Blir det sprickor börjar det rosta, sprickorna blir större, mer vatten och syre tränger in osv...

10 cm betong behöver 1-2 månader för att torka ut efter gjutningen, så det visar ju lite att den är hyfsat tät men inte helt.
 
Redigerat:
Har man problem med tillskjutande fukt i plattan i källaren brukar ett rullbart difföppet tätskikt med mindre plattor och lite större fogar vara rekommenderat. Mer yta fog gör att golvet har större möjlighet att andas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.