Hej,
Har ett badrum från 2011, men jag vet inte om man har lagt tätskikt.
Golvbrunnen byttes inte men det är en annan femma.
Står inget om fuktspärr i den gamla offerten jag hittat.

kan man bara utgå från att 2011 så gjorde man ett ordentligt tätskikt men fuskade med golvbrunnen?

Orsaken till frågan är att jag har ett område där det fortfarande är fuktigt i fogarna, tar lååång tid innan dessa fogar får samma färg som övriga.
Detta är under handfatet och det läcker ej, ca 50cm från duschdörr.
Därför vill jag försäkra mig om att det är ett fuktskydd under.

• Gråa klinkerplattor på golv med mörka fläckar och tydliga fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med beige klinkerplattor och synlig smuts, visar ett hörn av ett vitt badrumsskåp.
    Skapa konto
Rickard.
Ta bort silen och fota ner i golvbrunnen.

Något sorts tätskikt är det säkert men det är väldigt svårt att anta nått över huvudtaget. Fusk och genvägar görs tyvärr hela tiden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Säkert finns tätskikt eftersom vatten letat sig fram under plattorna och sugs upp av fogen. Det verkar som att du har lite bakfall under plattorna.

Rickard. Rickard. skrev:

Något sorts tätskikt är det säkert men det är väldigt svårt att anta nått över huvudtaget. Fusk och genvägar görs tyvärr hela tiden.
Rickard. Rickard. skrev:

• Nedre delen av en golvbrunn med synliga rester av blå tätningsmassa och avtagbart rostfritt lock.
    Skapa konto
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säkert finns tätskikt eftersom vatten letat sig fram under plattorna och sugs upp av fogen. Det verkar som att du har lite bakfall under plattorna.
Tack. Viktigaste är att det finns tätskikt.

Nån form av tätskikt är ju ditkladdat i alla fall.

Golvbrunnen ser ju dessutom att inte vara särskilt gammal.

1 16386 skrev:
Golvbrunnen ser ju dessutom att inte vara särskilt gammal.
Platsma

1982, byttes ej vid renovering 2011

problemet jag har är att där fogen inte torkar är utanför duschrummet.
Dvs fogen blir sällan blöt.

Utanför? Förklara bättre , gärna bilder. Det är inget problem om fogarna är fuktiga annars

K
Vad är problemet med att fogen är fuktig och tar lång tid att torka upp, annat än kosmetiskt? Om inte annat så talar det väl mer för att det finns tätskikt bakom? I annat fall hade fogen sannolikt torkat ut mycket fortare om fukten kunnat vandra in i konstruktionen. Sannolikt kan du ha något av lite lokalt bakfall under klinkern, vilket gör att mer fukt kan ha en tendens att ansamlas där.

Utanför? Förklara bättre , gärna bilder. Det är inget problem om fogarna är fuktiga annars
A Axel Svensson skrev:
problemet jag har är att där fogen inte torkar är utanför duschrummet.
Dvs fogen blir sällan blöt.
Problemet är att vattnet rinner under plattorna ut från duschen och ut mot övriga rummet isf.
De bild. Fukten är utanför duschen,
Det röda som är närmre duschen, är torrt, det svarta är fuktigt.

• Golv med kakelplattor, vattenläckage märkt med rött och svart där rött är torrt och svart är fuktigt nära en dusch.
    Skapa konto
Ok förstår. De svar du fått i den andra tråden är korrekta tycker jag,

K kniv skrev:
Vad är problemet med att fogen är fuktig och tar lång tid att torka upp, annat än kosmetiskt? Om inte annat så talar det väl mer för att det finns tätskikt bakom? I annat fall hade fogen sannolikt torkat ut mycket fortare om fukten kunnat vandra in i konstruktionen. Sannolikt kan du ha något av lite lokalt bakfall under klinkern, vilket gör att mer fukt kan ha en tendens att ansamlas där.
haft en fukttekniker på plats och han säger att väderna skall vara 60 på hans mätare, nu är de mellan 110-125. Han tycker det borde torkat ut med golvvärme

• Gilla
Gunda
  • Laddar…
Mätaren ger utslag på fler ställen.
Allt ok?!
Dock tyckte funkttekinker att det var för mkt fukt på det inringade området.

• Badrum med kaklade väggar och svart markering på område indicerande hög fuktighet.
    Skapa konto
  • Gilla
frefor67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.