6 596 läst · 45 svar
7k läst
45 svar
Täthet enligt 2007 års normer
Jag har inte upplevt det. Tycker den är ganska svår att knäcka, även om man ritsar och knäcker över kant. Men jag kanske inte förstår riktigt hur du menar tror jag..Mattias_Bjb skrev:
Detta betyder att mitt badrum kommer att bli ca 10000:- dyrare om jag måste använda minerit i stället för gips. Har 2 ytterväggar i badrummet och en innervägg som jag ska ha duchen mot. Ska man lägga fibercement i golvet också?
Ska jag riva bort spånskivorna på väggen innan jag monterar fibercementskivorna eller kan jag låta dem vara kvar?
Ska jag riva bort spånskivorna på väggen innan jag monterar fibercementskivorna eller kan jag låta dem vara kvar?
Hej igen
Vi har börjat använda PCIs tätskiktsmatta och efter lite funderingar i starten har vi kommit igång bra, tycker det är genomtänkt och lättarbetat. Ligger på ett högt värde så under detta år kan man gott samvete ha kvar gipsen som underlag.
Vi har börjat använda PCIs tätskiktsmatta och efter lite funderingar i starten har vi kommit igång bra, tycker det är genomtänkt och lättarbetat. Ligger på ett högt värde så under detta år kan man gott samvete ha kvar gipsen som underlag.
Cedrix, har du läst den klistrade tråden?
Om man ska kunna svara på din fråga så är det väsentligt att veta om det finns plast i din vägg? Och du skulle alltså inte ha någon vattenbegjutning mot ytterväggen? Vad har du tänkt använda för tätskikt?
Det finns ingen anledning att lägga fibercement eller andra skivor på golvet i badrum. Ever. Flytspackling på golvspånet (eller vad man nu har under) är en utmärkt konstruktion.
Om man ska kunna svara på din fråga så är det väsentligt att veta om det finns plast i din vägg? Och du skulle alltså inte ha någon vattenbegjutning mot ytterväggen? Vad har du tänkt använda för tätskikt?
Det finns ingen anledning att lägga fibercement eller andra skivor på golvet i badrum. Ever. Flytspackling på golvspånet (eller vad man nu har under) är en utmärkt konstruktion.
Hej,
det verkar som att ni har bra koll på detta ämne. Undrar om det går bra att ställa någon fråga.
Ska riva ut de gamla badrummet på övreplanet.(2plans suteränghus byggt -67, antagligen oisolerad platta), som tätskikt var jag inne på glasfiber! Alltså helt sonika plasta in rummet o sen kakla på detta, reaktioner på detta tack.
Vi ska bygga nytt bad i nederplanet, tänkte lägga cellplast 50-100mm på golvet mellan cellplastskivorna lägger jag rören för avlopp till dusch, bad o vask m.m. Sen tänkte jag gjuta in detta. Vad ska man ha för tätskikt där?
det verkar som att ni har bra koll på detta ämne. Undrar om det går bra att ställa någon fråga.
Ska riva ut de gamla badrummet på övreplanet.(2plans suteränghus byggt -67, antagligen oisolerad platta), som tätskikt var jag inne på glasfiber! Alltså helt sonika plasta in rummet o sen kakla på detta, reaktioner på detta tack.
Vi ska bygga nytt bad i nederplanet, tänkte lägga cellplast 50-100mm på golvet mellan cellplastskivorna lägger jag rören för avlopp till dusch, bad o vask m.m. Sen tänkte jag gjuta in detta. Vad ska man ha för tätskikt där?
Din idé är fullständigt idiotisk, rent ut sagt. Inte för att det skulle vara dåligt rent tekniskt, men att hitta på en egen lösning som inte faller under branschregler eller där någon leverantör ansvarar för materialet och konstruktionen är verkligen dumt. Försäkringsbolaget skulle bara skratta åt dig. Dessutom förstår jag inte skälet till att göra så, det finns beprövade konstruktioner som man vet fungerar.
Och sedan förstår jag inte riktigt, menar du att badrummet där nere är i motsvarande källardel, där plattan och kanske väggarna har direkt markkontakt? I så fall kan det vara vettigt att bara tätskikta där det är direkt vattenbegjutning, och/eller använda ett diffusionsöppet tätskikt.
Och sedan förstår jag inte riktigt, menar du att badrummet där nere är i motsvarande källardel, där plattan och kanske väggarna har direkt markkontakt? I så fall kan det vara vettigt att bara tätskikta där det är direkt vattenbegjutning, och/eller använda ett diffusionsöppet tätskikt.
Till saken hör att farsan gjorde så för 15-20 år sedan och det har aldrig varit några problem. Anledningen till att jag funderar på det är ju att det är 100% tätt, beprövad teknik som används i pooler, tankar m.m. och det lär kosta mej ca 2000.- för ett helt badrum på ca 12m2.
Tycker att just byggbranchen svämmar över av idiotiska lösningar som bara kostar en massa pengar i onödan. Allt för att man som privatperson inte ska kunna göra jobbet själv.
Tycker att just byggbranchen svämmar över av idiotiska lösningar som bara kostar en massa pengar i onödan. Allt för att man som privatperson inte ska kunna göra jobbet själv.
Jo, jag har hört talas om folk som gjort så förut. Som sagt, det tekniska bedömer jag inte, däremot tycker jag att det är dumt att bygga på ett sätt där du helt själv är ansvarig för eventuella skador som blir på ditt hus. Försäkring täcker inte, och du kan inte reklamera glasfibern om den inte håller tätt eller om plattorna släpper. Du är själv ansvarig för att anslutningen mellan tätskikt och brunn samt alla rörgenomföringar fungerar. Men du gör naturligtvis som du vill, om du är helt säker på konstruktionen så visst.
Att branschen svämmar över av idiotiska lösningar, allt för att man som privatperson inte ska kunna göra det själv låter väldigt konstigt. Jag förstår inte alls vad du menar. På vilket sätt försvårar branschen för hemmafixarna menar du, och vad skulle deras motiv till detta vara? De rollade tätskikten är busenkla att montera, en femåring skulle klara det.
Att branschen svämmar över av idiotiska lösningar, allt för att man som privatperson inte ska kunna göra det själv låter väldigt konstigt. Jag förstår inte alls vad du menar. På vilket sätt försvårar branschen för hemmafixarna menar du, och vad skulle deras motiv till detta vara? De rollade tätskikten är busenkla att montera, en femåring skulle klara det.
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Har en liten fundering om problemet med rollade tätskikt. På en av Stockholms större kakelbutiker anförtrodde säljaren mig när vi diskuterade vad jag skulle ha för tätskikt (detta var innan jag hade hittat byggahus) att många plattsättare kommer och returnerar typ hälften av burkarna med tätskikt.
Säljaren tyckte det var oroande efterssom butiken hade räknat frm vilken mängd som skulle användas, och en så stor returmängd tyder på att plattsättaren lagt på för tunt. han såg det som att de fuskade för att vinna tid.
Min reflektion är: Hur redovisas returen? om man antar att beställaren får betala för uttagen mängd, så borde det vara ganska stor risk att returen går direkt i fickan på plattsättaren, eller tänker jag fel?
Om det nu visar sig vara problem med vätskebaserade tätskikt, hur säker kan man vara på att de skadade badrummen fått rätt mängd pålagt, borde vara mycket svårt att mäta tjockleken för en besiktningsman.
Säljaren tyckte det var oroande efterssom butiken hade räknat frm vilken mängd som skulle användas, och en så stor returmängd tyder på att plattsättaren lagt på för tunt. han såg det som att de fuskade för att vinna tid.
Min reflektion är: Hur redovisas returen? om man antar att beställaren får betala för uttagen mängd, så borde det vara ganska stor risk att returen går direkt i fickan på plattsättaren, eller tänker jag fel?
Om det nu visar sig vara problem med vätskebaserade tätskikt, hur säker kan man vara på att de skadade badrummen fått rätt mängd pålagt, borde vara mycket svårt att mäta tjockleken för en besiktningsman.
Om jag har förstått problemet rätt så är det enbart mot yttervägg där gipsskiva monteras direkt mot diffplasten som man har sett mögelpåväxt.
Då borde det vara OK om man har ett träskikt (OSB/Plyfa/råspont) innanför gipsen, eller?
Om det sen finns ytterligare luft innan man når diffspärren borde det vara ännu mindre risk, typ med korslagt regelverk i väggen.
Hur påverkar tjockleken på det rollade tätskiktet tätheten? Blir det säkrare med några extra lager eller är det själva materialet som inte håller måttet?
Jag ska snart gå på stora badrummet och det kan ju vara läge att försöka förstå vad man bör satsa på.
Vi har från kakelsidan sett följande konstruktion mot yttervägg:
kakel+fix
tätskikt
gips
17 mm råspont
28 mm luftspalt (28 x 70 regel för att skapa installationsutrymme för el)
13 mm spånskiva
diffspärr
regelstomme med isolering
Då borde det vara OK om man har ett träskikt (OSB/Plyfa/råspont) innanför gipsen, eller?
Om det sen finns ytterligare luft innan man når diffspärren borde det vara ännu mindre risk, typ med korslagt regelverk i väggen.
Hur påverkar tjockleken på det rollade tätskiktet tätheten? Blir det säkrare med några extra lager eller är det själva materialet som inte håller måttet?
Jag ska snart gå på stora badrummet och det kan ju vara läge att försöka förstå vad man bör satsa på.
Vi har från kakelsidan sett följande konstruktion mot yttervägg:
kakel+fix
tätskikt
gips
17 mm råspont
28 mm luftspalt (28 x 70 regel för att skapa installationsutrymme för el)
13 mm spånskiva
diffspärr
regelstomme med isolering
Ja det finns plast i väggen. Kommer inte att hinna bygga badrummet före den 1/7 så därför måste jag väl hålla mig till de nya reglerna. Jag ska ha duch i ett hörn som är mot en inner och en yttervägg.jon_h skrev:Cedrix, har du läst den klistrade tråden?
Om man ska kunna svara på din fråga så är det väsentligt att veta om det finns plast i din vägg? Och du skulle alltså inte ha någon vattenbegjutning mot ytterväggen? Vad har du tänkt använda för tätskikt?
Det finns ingen anledning att lägga fibercement eller andra skivor på golvet i badrum. Ever. Flytspackling på golvspånet (eller vad man nu har under) är en utmärkt konstruktion.
När det gäller golvet så tyckte jag det känns smidigt att lägga skivor på golvet på vissa ställen för att lättare kunna få till fallet, om jag nu gör det får jag då använda gips enligt dom nya reglerna?
Har inte bestämt mig för något speciellt tätskit ännu, har fått offert från en kakelfirma där kakel/klinker tätskikt ingår men jag vet inte vilken typ/märke det är där.
Det där är två olika problem.hempularen skrev:Har en liten fundering om problemet med rollade tätskikt. På en av Stockholms större kakelbutiker anförtrodde säljaren mig när vi diskuterade vad jag skulle ha för tätskikt (detta var innan jag hade hittat byggahus) att många plattsättare kommer och returnerar typ hälften av burkarna med tätskikt.
Säljaren tyckte det var oroande efterssom butiken hade räknat frm vilken mängd som skulle användas, och en så stor returmängd tyder på att plattsättaren lagt på för tunt. han såg det som att de fuskade för att vinna tid.
Min reflektion är: Hur redovisas returen? om man antar att beställaren får betala för uttagen mängd, så borde det vara ganska stor risk att returen går direkt i fickan på plattsättaren, eller tänker jag fel?
Om det nu visar sig vara problem med vätskebaserade tätskikt, hur säker kan man vara på att de skadade badrummen fått rätt mängd pålagt, borde vara mycket svårt att mäta tjockleken för en besiktningsman.
Visst är det så att det fuskas med tjockleken även bland yrkesfolk oftas beroende på att det tar tid att åka till ett ställe bara för att rolla ett enda lager och då fuskas det en del.
Om man fuskat med tjockleken så är det större risk att tätskicket lättare går sönder eller aldrig varit helt täckande.
Problemet som man nu uppmärksammar påverkas inte så mycket av tjockleken på tätskicktet utan mer av materialets ångmotstånd som är för lågt.
Ett annat problem är att de rollade tätskickten är vattenbaserade vilket innebär att man tillför vatten på kartongkipsen redan när man påför tätskicktet sedan tätar ytan och kartongpappen förblir fuktig och svartmöglet får grogrund.
/Patrik
Du har alldeles rätt. Det fuskas mycket i branschen. Det beror nog inte alltid eller ens oftast på att hantverkaren vill tjäna pengar på returen, utan ofta på att det inte hinns med det antal rollningar som behövs för att få på föreskriven mängd.hempularen skrev:
Det går att mäta, men det kräver naturligtvis ingrepp i badrummet. Vill man vara helt säker så får man nog kika över axeln på den som gör jobbet.hempularen skrev:
Om man har en konstruktion där det fungerar med gips, då fungerar det även med träskiva bakom. Men med en diffusionsspärr och dagens rollade tätskikt finns det risk för problem om man har skivor med organiskt material.frasse skrev:
Om denna luftspalt ventileras, jafrasse skrev:
Det blir en stor skillnad om man lägger för tunt, men att lägga dubbelt så tjockt som föreskrivet fördubblar inte ångmotståndet. Det blir tydligen inte särskilt stor skillnad om man ökar mer än föreskrivet, detta enligt tekniker både på Schönox och Kiilto som jag pratat med.frasse skrev: