Har haft husbesiktning av Anticimex och diskuterat vårt badrumsbygge. För att få det godkänt så måste det då uppfylla kraven som ställs på täthet enligt 2007 års normer. Vad innebär det? Är det det nya med ånggenomgångsmotstånd på minst 1000000 s/m? Eller har jag missuppfattat något nu?
Vilka tätskikt klarar det?

Alfix tätskiktsmatta klarar kraven som börjar gälla 1/7 -07

Fortfarande gäller PERs branschregler 99:1 medtillägg som finns attladdaned på Byggkeramikrådet
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2002.pdf

Nya reglerna har ej kommit än och kommer att gälla under en övergångsperiod tilsammans med de gamla reglerna.

Mistänker at Antisimex besiktningsman inte själv kan reglerna inte heller vet vilka regler som gäller för närvarande utan bara hänvisar till att du skall kolla upp gällande regler.

/Patrik

Möjligt att det är så men jag vill ha ett så bra tätskikt som möjligt ändå då vi kör med gips överallt. Intresserad av Illigo men jag hittar inget primer eller fix i deras sortiment och då missar man ju hela grejen med att ha ett märke för att inte behöva ta hela ansvaret själv.

Läst någonannanstans här att gips blir förbjudet i de nya reglerna, så skall du uppfylla dem är det nog bäst att hitta reglerna innan du byggt in dina gipsskivor.

ThomasLindgren skrev:
Möjligt att det är så men jag vill ha ett så bra tätskikt som möjligt ändå då vi kör med gips överallt. Intresserad av Illigo men jag hittar inget primer eller fix i deras sortiment och då missar man ju hela grejen med att ha ett märke för att inte behöva ta hela ansvaret själv.
Har du kollat på Mataki Rubbox?
http://www.mataki.se/item.asp?id=1414
http://www.mataki.se/mataki/documents/rubbox/rubbox.pdf

Kiilto har nu två godkända fästmassor i Rubbox systemet
- Kiilto Flexfix
- Kiilto Pro MEGAFIX
- CC Höganäs FB 13
- PCI Nanolight
- Kerakoll Extra
- Mira 3130 Superfix

Ytterligare fästmassor är nu godkända av BKR och testade av SP. Följande fästmassor finns nu med i Rubboxsystemet.
- CC Höganäs FB 13
- PCI Nanolight
- Kerakoll Extra
- Mira 3130 Superfix

Använder du gips så tycker jag du skall undvika rollade tätskickt och istället kika på fädiga gummimenbran som tex rubboxen för att slippa tillföra så mycket fukt på gipsen som de vattenbaserade rollade tätskickten gör vid aplicering.

/Patrik

K
ThomasLindgren skrev:
För att få det godkänt så måste det då uppfylla kraven som ställs på täthet enligt 2007 års normer.
De som gäller fram till första halvårets slut eller fr.o.m andra halvårets början? :)

Pasta skrev:
Nya reglerna har ej kommit än och kommer att gälla under en övergångsperiod tilsammans med de gamla reglerna.
De har kommit, men är inte officiella ännu.

hempularen skrev:
Läst någonannanstans här att gips blir förbjudet i de nya reglerna, så skall du uppfylla dem är det nog bäst att hitta reglerna innan du byggt in dina gipsskivor.
Övergångsperiod är på 1 år, så gips i våtrum är ok t.o.m 1/7 2008 dock inte i yttervägg, men i 1 månad till så är det godkänt även där :)

ktm250 skrev:
De har kommit, men är inte officiella ännu.
OK var finns de att ta del av?
Finns så vitt jak kan se inte på BKRs hemsida där de nu gällande reglerna ligger.

/Patrik

K
Pasta skrev:
Finns så vitt jak kan se inte på BKRs hemsida där de nu gällande reglerna ligger.
Nä, det är ju klart att de inte gör eftersom de inte är officiella :)

K
Pasta skrev:
Övergångsperioden på 1 år tar slut 070701.
En ny period på 1 år börjar samtidigt, men gäller då enbart skivmaterialet i våtrummet exkl. yttervägg.

Jag har inga ytterväggar så gipset är ju godkänt till 080701, inga problem där. Men just för att den regeln kommer vill jag helst gå på de nya reglerna vad gäller tätskikt, för att få det så tätt som möjligt och inte utsätta gipsen för mer stress än nödvändigt. Därför har jag kollat på Illigo, men de har ju inte ett komplett system vad jag har förstått.
Vad gäller Mataki, ska man alltså kunna använda andra företags produkter men att Mataki ändå står för garantin för det hela så att säga?

K
Det får du fråga Mataki om.

Hej!
Hänger på din tråd lite grann Thomas!

Är inne på samma funderingar kring det här med de nya kraven vad gäller tätskikt.

Tänkte själv ersätta gipsskivorna med Masterboard istället.
Vill helst använda Illigo´s tätskikt, då jag slipper använda fix och lim, då det är självhäftande på båda sidor! (Förutom tätskiktet för golvet).

Men min fråga är; Kan man fortfarande köre med plyfa på insidan av Masterboarden? Så att man enkelt kan skruva upp saker. Kan tänka mig att Masterboarden inte är så bra attt skruva i (?)

Mvh. Kim

Nån som har några prisuppgifter för Mataki? Fick just en prisuppgift från Illigo på dryga 6500:- + moms för mitt badrum på strax över 6m2. Då enbart gällande tätskiktet.

B6304S1 skrev:
Hej!
Hänger på din tråd lite grann Thomas!

Är inne på samma funderingar kring det här med de nya kraven vad gäller tätskikt.

Tänkte själv ersätta gipsskivorna med Masterboard istället.
Vill helst använda Illigo´s tätskikt, då jag slipper använda fix och lim, då det är självhäftande på båda sidor! (Förutom tätskiktet för golvet).

Men min fråga är; Kan man fortfarande köre med plyfa på insidan av Masterboarden? Så att man enkelt kan skruva upp saker. Kan tänka mig att Masterboarden inte är så bra attt skruva i (?)

Mvh. Kim
Det går utmärkt att hänga riktigt tunga saker i Masterboarden, med plugg då förstås. Tycker det vore helt onödigt att köra plyfa under.

Ska du ha ett så tätt täskikt som Illigo eller Rubbix så kan jag i och för sig inte se något skäl att köra med svindyra fibercementskivor. Gips är fullständigt riskfritt om man har de tätskikten. Gips kommer att förbjudas under alla keramiska tätskikt så småningom, men när det gäller de som är så täta är det bara dumheter. Och när det gäller delar av badrummet som inte begjuts med vatten är det också bara dumheter, det blir aldrig problem med gips där.

Och jag är väldigt tveksam till illigos självklistrande system. Verkar vansinnigt svårt att inte kunna efterjustera plattorna och finlira. Jag skulle absolut inte rekommendera an nybörjare detta. Kamma fix är inte svårt, och då har man justeringsmöjligheter på ett helt annat sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.