947 läst · 21 svar
947 läst
21 svar
Täta runt ventilation i husgrund - med vad?
Jag har en liknande fråga, om jag får kapa tråden lite. Tänkte göra ett liknande ingrepp i en putsad leca grund. Tänkte fästa ett fyrkantigt jalusigaller på utsidan, samt en tallrik på insidan (med rör imellan).
Mura fast röret i hålet, men hur fäster jag gallret på utsidan? Tänkte limma med pl400..även tittat på någon form av plugg eller lättbetongskruv, dock livrädd för att putsen ska spricka.
Tankar? Bild på gallret ifråga.
Mura fast röret i hålet, men hur fäster jag gallret på utsidan? Tänkte limma med pl400..även tittat på någon form av plugg eller lättbetongskruv, dock livrädd för att putsen ska spricka.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"

Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Den där har väl en lös plåt/galler på utsidan som går att skjuta av och fastsättningen är väl i flänsen under?N Nybörjaren! skrev:Jag har en liknande fråga, om jag får kapa tråden lite. Tänkte göra ett liknande ingrepp i en putsad leca grund. Tänkte fästa ett fyrkantigt jalusigaller på utsidan, samt en tallrik på insidan (med rör imellan).
Plugg och skruv?
Det gick fint och skjuta av överdelen, men ett smärre helvete att få ihop allt igen, nätet va klämt mellan stos delen och jalusi.K Kontoristen7 skrev:
Men jag har nog stirrat mig blind på att få denna delen tät mot grunden. Det viktigaste är nog att täta ordentligt runt utgående rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Täta runt rör i skåp
Vatten & Avlopp -
Hur tätar man runt rörgenomföring på tak då ljus kommer in på kattvind
Tak & Vind -
Täta runt utblås för spishällsventilation?
Ventilation -
Täta hål runt ventilationsrör för tilluft (självdrag)
Ventilation -
Material för att täta runt ventilationskanal.
Byggmaterial & Byggteknik