wildeside wildeside skrev:
Har du några specifika frågor eller funderingar så kan jag försöka råd ge dej.
Ska du rita sektions och planritningarna själv?
Om du orkar ta dig tid så har jag ett par frågor i posten ovan.
+
Är det ok att fylla slamavskiljaren med brunt sjövatten vid installation, det är ju lite humuspartiklar som kanske sätter igen något?

tack..
 
wildeside
Jag tänkte rita allt själv, sektion är väll bara enl. kompaktmodultillverkarens rekomendationer vad det gäller tjocklek och specifikation på sandlager mm?

Ja.

Slutgiltig placering och djup får anpassas om det dyker upp några stenar eller berg, slamavskiljaren har jag en bra provgrop till samt ledningen har ordentligt fall troligtvis utan sten och berg.

Det är bara att anpassa sig efter förutsättningarna.

Utloppet till diket är det lite frågetecken kring, jag läste någonstans att man kan ha utloppet under dikets vattnetyta?? Självklart ska inte dikesvattnets högsta nivå kunna komma upp i markbädden så markbäddens höjd/utlopp anpassas till fall till dike. Det skiljaer ca 2m mellan marknivå vid markbädd och dikesbotten

Brukar göra en spridningszon av 8-16.
Tänk på att utloppet får inte hamna så att det kan frysa igen så att det blir stopp i utloppet.

Om jag nu kör på tät markbädd med kompaktmoduler, en 2 kubiks slamavskiljare Pipelife eller Rotemon har anslutningar som sitter högt då den skall grävas ner så lite som möjligt så känns systemet ok.

Är det biomodul du menar med kompaktmodul?
Bästa är att följa tillverkarens anvisningar

Avloppsledningen kommer ligga med uk 40cm under mark precis där den lämnar huset, sen skall inte förläggningsdjupet vara något problem då ledningen har bra med fall och ligger i åkerkanten så den kan täckas över om det skulle vara någon lokal stor sten.

Vad är frågan eller är det bara ett konstaterande?

Frågetecknet är hur utloppet vid diket ser ut så vattnet inte blir stående i ledningen, ev kan man ha ett dräneringsrör med singel om det skulle underlätta.

Brukar göra en spridningszon av 8-16.
Tänk på att utloppet får inte hamna så att det kan frysa igen så att det blir stopp i utloppet.

Har du fler frågor?🤔
 
wildeside wildeside skrev:
Brukar göra en spridningszon av 8-16.
Tänk på att utloppet får inte hamna så att det kan frysa igen så att det blir stopp i utloppet.

Har du fler frågor?🤔
Självklart har jag fler frågot, problemet är oftast de frågor man inte kommer på att ställa...

Jag var nere på landet och mätte upp marken nerströms markbädden.
Det skiljer 2m mellan botten på diket och marken där markbädden skall ligga.
Dikeskanten är ca 0,5m över botten.
I vanliga fall brukar det vara ca 1-2dm vatten i diket, jag har aldrig sett det svämma över.

Det är utloppet till diket som verkar knepigast.

Måste mynningen väll ligga över vattennivån när det är frysrisk?
Eller kan det sippra ut även om det är bottenfruset?

Kan den ligga under vattnetytan vid vårflod?

Eller är det att det inte får stå dikesvatten som kan frysa i röret?
Gör man en dräneringszon så kan väll dikesvatten rinna in där och eventuellt frysa eller håller markvärmen det frostfritt??


Min grävmaskinist som grävt några avlopp men inte kan teorin kanske har koll på detta.

Jag gjorde en skiss med fall 2/100
Som synes så ligger markbädden klart över den mest extrema vattenståndet
Det finns utrymme att höja utloppet till diket om man fyller upp marken närmast diket 1/100 är väll ok fall på röret. Det är även helt ok att höja markbädden vid behov.

Teknisk ritning som visar vägsektion, dräneringslösningar, och träd längs vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av dräneringsskikt, dräneringsrör och möjlig återfyllnad i snittvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av marksektion med dräneringssystem och höjdnivåer; innehåller provtagningsbrunn, gummiduk och materiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utloppet får inte hänga i luften. Det kommer att dra ishavsluft genom röret då det blir ett självdrag upp till allt annat. Och då fryser hela röret till en ispropp. Du ska ha en stenkista som är frostfri och även om det går att ha rören frostfritt
 
J jonaserik skrev:
Utloppet får inte hänga i luften. Det kommer att dra ishavsluft genom röret då det blir ett självdrag upp till allt annat. Och då fryser hela röret till en ispropp. Du ska ha en stenkista som är frostfri och även om det går att ha rören frostfritt
Låter rimmligt… tack
Ungefär som jag ritat fast att röret avslutas i ”fräneringen” typ en meter från diket?
 
Kan du så ta gärna 2 meter istället för 1 meter, så inte ev tjäle i dikeskanten går in i dikesbanken och täpper till en del.
 
  • Gilla
Korvbusier
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan du så ta gärna 2 meter istället för 1 meter, så inte ev tjäle i dikeskanten går in i dikesbanken och täpper till en del.
typ såhär..
Teknisk ritning av snitt för dränering med höjdnivåer, stenkista och möjlig återfyllnad.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Jepp, då kanske utloppet kommer på frostfritt djup och rinner ner i dräneringen. Sen om det är på ett ställe som får snö på sig och inte skottas/plogas, så isolerad den med. allt klart hur mycket snö det kommer hos dig, ju mer av den varan desto bättre
 
  • Gilla
Korvbusier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.