hej!

har nu fått till vattnet men tänkte även sätta in vattenfilter.

på jula finns denna http://www.jula.se/catalog/bygg-och...are-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/

och det finns 2 filter, bomullsfilter samt kolfilter.

jag tänkte först sätta in ett av varje, först bomull och sedan kol

kan jag montera dessa filterhus "ihop" med endast en skarvnippel, typ denna http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-20/?select=true
mellan?

filterhusen tänkte jag sedan montera på väggen där plastslangen från pumpen går, sedan kapa plastslangen och montera PEMkoppling direkt på filterhuset - före och efter

thestrut skrev:
jag tänkte först sätta in ett av varje, först bomull och sedan kol
Vad är det för problem du har med vattnet?

Vet inte:)
Men det skadar väl inte?

Nej, men risken är ju att du silar mygg och sväljer kameler :)

Korvgubbe
Ta reda på vad du behöver först så du inte köper på dig i onödan.

kulle
"Lite skit rensar magen"
Som di gamle brukar säga :)

kulle skrev:
"Lite skit rensar magen"
Som di gamle brukar säga :)
"mycket blir man mätt av"
Som di yngre brukar säga :-D

• Gilla
kulle
  • Laddar…
skicka vattnet på aalys och kontakta sen en filterfirma sen när du har fått förslag så kan du själv beställa filter från usa till en bråkdel av kostnaden, finns en länk är nånstans om du söker

Tänk på att dessa filter ska monteras efter hydrofor/hydropress.

kör på samma vatten som grannen, han skulle kolla med labbet på jobbet om dom kunde analysera det...

men för att ta bort partiklar etc borde det väl fungera bra... åsså känns det ju bättre om det finns filter där:)

de är ju så pass billiga att det inte gör nå om man köper några i onödan...

eller är det bortkastade pengar ändå...

kan jag sammankoppla de med den skarvnippel jag länkade till?

Korvgubbe
Så värst billigt blir det inte i längden, filtren håller inte speciellt länge innan det är dags att byta, framför allt kolfiltret. Jag har sådana i sommarstugan, och det är betydligt sämre tryck i kranen efter ca 2 veckor, bomullsfiltret brukar jag byta varannan gång. Som jag har förstått det så funderar du på dessa till din permanenta bostad, då pratar vi om 3600 kronor om året i bara filterkostnad för något som du inte ens vet om du behöver.

du menar alltså att man ska byta kolfilter varannan vecka =26 ggr per år samt bomullsfiltret var 4:e vecka = 13 ggr per år?

men om det blir sämre tryck, innebär det inte då att de fångat upp partiklar, vilket ju visar att de gör någon sorts jobb

MVH

Korvgubbe
Ja, nu byter jag ju inte så ofta eftersom jag inte bor året runt i sommarstugan, men det är med de intervallerna som jag byter.
Hos mig fångar det mycket riktigt upp partiklar, eftersom jag har ett behov av att rena mitt vatten, hur det blir hos dig vet jag inte. Men om du har ett behov, så finns det bättre system för åretruntboende, och det blir som sagt en del pengar och framförallt arbete.
Sen vet du ju inte vad du har för behov idag, och utan att ta reda på det så vet du inte om det är rätt lösning du tittar på. "Sila mygg och svälja kameler" som mexitegel sade.
Ta ett vattenprov, invänta svar och agera därefter.

Ett bomullsfilter fångar inte partiklar den skapar dom. Har man ex. Järn i vattnet kan ett grovfilter slå ut syret i vattnet vilket då skapar järnoxid. Detta sätter igen filtren väldigt fort beroende mängden järn. Sen blir det en fin liten järnbomb som för utfällt järn in i ditt ledningsnätet.

Kolfilter tål inte järn överhuvudtaget, då järnet väldigt snabbt mättar kolet.

Lyd rådet och ta en analys innan du börjar titta på ev. Åtgärd av ditt vatten.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.