Några kanske minns min tråd nyligen om att jag varit utan vatten, nu finns det iaf vatten i brunnen...

Men... Nu vart det jättedåligt tryck i duschen, så jag har justerat tryckströmbrytaren att slå till vid ca 2,4 bar, slå ifrån vid 4,2. Har justerat luftbälgen till ca 2,2 bar.
Glad i hågen om att det var riktigt hoppade jag in i duschen... Men vad nu, nästan inget vattentryck...
Tänkte att det va nå fel på manometern på pumphuset men den verkar okej,
Hmmm vad nu...provar duchen igen och när jag justerar temperaturvredet på blandaren så blir det värsta sprutten en kort sekund för att sedan avta..
Justerar tempvredet fram å tillbaka, från max till min. Och trycket ökar och sjunker väldigt mycket.. Kan inte säga att den gör si eller så vid vissa temperaturer utan det är oregelbundet..

Vad kan det vara? Kan det ha kommit in skräp i blandaren?
Kan det vara nån annan begränsning/skräp nånstans?

Har funkat fint tidigare....

Har du fullt tryck i andra kranar i huset så är ju problemet i duschblandaren. Har du haft hostande kranar tidigare är det ganska troligt att det hamnat lite flagor i blandaren.

Har inte så många andra kranar att jämföra med... Köket utrivet:)

Kan man öppna blandaren och rengöra?

Upptäckte en sak till jag inte märkt förut... När jag öppnar kranen i handfatet på kallvatten skorrar det till, troligen i ledningen bakom badrumsväggen=i rummet där pumpen sitter..
Detta sker inte om jag har kranen på varmvatten... Vvberedare sitter på väggen i badrummet

ofta kan det bero på att blandarens silar e igensatta, har du en 160 cc e de rätt enkelt att ta isär och rengöra där vattnet kommer in i blandaren, du har väl även en säkerhetsventil vid pumpautomaten som du kan öppna och kolla om du har flöde där

ImageUploadedByByggahus.se1412705714.764043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1412705727.615622.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1412705737.480139.jpg
Skapa konto

lossa halvkopplingarna på inkommande vattnet ta fram skruvmejsel för att lossas kruven på ovansidan sedan lyfter du upp blandaren och kollar där vattnet kommer in där sitter det ett grovfilter som går att försiktigt peta ut och göra rent om det e smuts där

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Får ta det imorrn efter jobbet:)
Vart less så det räckte ikväll:)

Tack för hjälpen hittils!!!

Jaha men sådär ja... Va mkt skit i blandarens sil.. Så den är nu rengjord och återmonterad
Glad i hågen ännu en gång när nu vattentrycket är bra i duschen:D

Men som vanligt så går det inge bra för mig.. Ser ju såklart att jag inte fick tätt mellan blandare och vattenrören..
Lossar rengör och återmonterar några gånger men inge bättre.. :(
Far runt byn och letar packningar.. Hitta inga liknande men fick 2 i plast men det fungera inte.. Det läker på samma vis...
Får se om man hittar några i stan imorrn då.. Borde väl finnas kan ja tycka...

Nästa problem var att efter ja återmonterat blandaren så går det inte få lika hett vatten som innan... Har lossat tempvredet och snurrat mässingdelen åt vad jag tror är rätt håll för att den jussom ska öppna mer.. Men det blev ingen skillnad... Har jag gjort nå fel nudå med blandaren när ja återmonterade den..:(

Jag hade exakt samma problem efter att mitt vatten jäklades:) Skit i blandaren och efter det blev det kanon! Däremot ställde även jag in varmvattnet fel. DVS skållskyddet om det heter så. Jag gjorde som så att ställde in vattentempen utan att montera tillbaka skållskyddet, till en lagom temp. Sen monterade skållskyddet att klicka just där och det blev skitbra.

Först gjorde jag nog som dig att det blev bara halvljummet och gick ej höjja:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.