Jag vet inte om du har hunnit tappa ur systemet eller ej.
Men töm inte elementen, det vatten som finns där kommer hänga kvar på vacum.
Det enda du behöver tömma är pannan, och kanske inte ens hela den. Utan bara tillräckligt för att det inte skall rinna ut genom pluggen du tar bort och ner över brännaren.

Men det är bara min åsikt.

Jag hoppas det löser sig.

Och God Fortsättning på det nya året. :)

Mystiskt! Hur kommer vattnet kunna "hänga kvar" ? Pannan står i källaren och har sin urtappningsventil längst ner - kommer inte vattnet från radiatorerna på övervåningen rinna ner till pannan så fort jag öppnar systemet? För luft måste väl komma in någonstans när jag börjar tappa av?

Nå ja, jag kommer ju ändå aldrig få bort pluggen där elpatronen var tänkt att sitta. Pust....

En sån plugg, "ditlimmad" med lin och linolja/pasta, kan sitta utav bara h-e. Jag demonterade påfyllningsrören till min oljetank nyligen (pannbyte på gång). De är i snarlik dimension (lite större bara). Nu väger jag ju bara 80 kg, men att hänga och gunga i en en meter lång rörtång påverkade dem inte alls. Jag hade inget lämpligt rör att förlänga tången med, så jag fick vända på den och lyfta upp skaftet med domkraft! Sex gånger!! Sen släppte det såpass att det gick att rubba för handkraft med rörtången.

Om du ska sätta i elpatronen med vatten i pannan så plockar du förstås bort brännaren och annat omtåligt undertill först. Jag har, ensam, bytt ut en elpatron med vatten i pannan en gång (har ett förflutet som "skollovselektriker"). Det går bra, om man har allt förberett och det finns golvbrunn i närheten. Inte att rekommendera hos folk som har heltäckningsmatta i pannrummet.

Jag håller med om att det är mystikt att vattnet skulle hänga kvar, men de två gånger jag har varit i närheten av ett pannbyte så har det fungerat. Första gången frågade jag till och med om jag skulle öppna luftningen på elementen för att få ur vattnet fortare.
Men det tyckte inte rörmockaren var någon bra idé, och han hade rätt.
Lite vatten kommer det i början, men inte allt. Och ju mindre vatten man tappar ur systemet desto bättre, för då får man in mindre syre i systemet=mindre oxidation.

Men går det inte få bort pluggen så spelar det ingen roll :(

Det kanske går värma muffen runt pluggen med en gasolbrännare, men det kanske inte är någon bra idé om linet tar eld. Annars brukar det kunna funka att värma fastrostade delar.

/Spiker som håller tummarna

Vill man tömma systemet ska man naturligtvis inte bara öppna luftningarna, utan helst ta ut ventilinsatsen.
Mycket av vattnet blir annars "hängande" i elementen. Det är ju lufttrycket som trycker det på plats, när det inte kan komma in luft ovanför vattnet och ersätta det som skulle rinna ut.
Men enligt min rörläggare kan man råka ut för ett plötsligt "klunk" i systemet, när det spyr ur sig ett antal liter svart vatten, för att luften lyckas ta sig in till en viss del. Detta inträffar tydligen företrädesvis när någon står precis under en öppning i ett rör (det är väl Murphy som fixar det, förmodar jag), så han rekommenderade det inte till ett pannbyte, om man inte är av den äventyrliga sorten.

När väl vattnet varit uppvärmt några gånger frigörs syret. Lufta några dagar, så är systemet snart återställt i syrefritt skick.

Jahopp... igår gick jag, en rörtång och 1,5 meter förlängningsskaft loss på pluggen. Inget resultat.

Tog in domkraften från bilen (mental note; måste lägga tillbaks den, annars får jag väl punktering signerad Murphy) men kunde inte riktigt hitta något bra lösning där jag kunde utnytja den.

Enligt en rörmokare som min far har haft kontakt med så är det bara att ta i. "-Dom brukar sitta som fan".

Elände....härligt att det blivit -8 grader också! Det är väl en virvel i botten av oljetanken just nu kan jag tänka.

Bildomkrafter brukar ju knappt gå att använda ens till det de är tänkta för.
Garage- eller pelardomkraft är nog bättre. Har du ingen sån?

Faktiskt inte, men jag borde skaffa.

Har däremot en hydralisk motorlyft, men den står hemma hos min kompis i mekgaraget. Den vore ju utmäkrt att koppla kroken i hålet längst ut på jätteskiftnyckeln.... men som sagt; lite otillgänglig för tillfället.

Fler människor, då? Det får ju plats några på ett 1,5 meters rör.
Eller är ni för lätta? Är julgröten slut?

Sådär ja!

Med en större rörtång, samma 1,5m skaft, en smula mer mod, två srängda blodkärl och bort med all försiktighet så lossnade pluggen äntligen igår. Dock runt nio på kvällen så det känndes inte som det var läge och ställa sig och mixtra med värmeanläggningen - man vill ju gärna ha sin morgondusch i varmvatten dagen efter.

Den rådande teorin nu är alltså att om jag öppnar tappkranen i botten på pannan men håller elementens luftningsventiler stängda så kan jag tömma endast själva pannan genom att lossa på elpatronspluggen och släppa in luft den vägen....elle? Har jag förstått det hela rätt?

Trägen vinner!

Jag röstar iallafall för att du gör som du beskriver.

Jag följer med spänning upplösningen denna tråd
(börjar få kramp av all tumhållning ;-) )

Ja, det går att få i en elpatron på det sättet. Räkna bara inte med att det är snustorrt på golvet efteråt, och tänk på att radiatorvattnet är svart och otrevligt i största allmänhet.

Grattis till lossandet, förresten.

Lilienberg skrev:
Den rådande teorin nu är alltså att om jag öppnar tappkranen i botten på pannan men håller elementens luftningsventiler stängda så kan jag tömma endast själva pannan genom att lossa på elpatronspluggen och släppa in luft den vägen....elle? Har jag förstått det hela rätt?
Vad har du för typ av exp kärl? och hur är det kopplat? hur gör du systemet trycklöst?

Är det ett öppet kärl på vinden så kommer luft in den vägen och då tömmer du inte bara pannan.
Vattnet i radiatorerna kan ju ioförsig ändå hänga kvar.
Det är väl inte värre än att du fyller upp igen och luftar ur.
Dock håller jag med om att det är olustigt med större ingrepp på systemet när det är kallt ute.

Det är ett tryckexpensionskräl i källaren precis brevid pannan. Gör det saken bättre?

Är det extra bra eller extra dåligt om jag har termostaterna öppna eller stängda på radiatorerna på ovanvåningen?

Så länge det är tryck i expansionskärlet kommer det att trycka ut vatten genom pannan. Om membranet är helt, och förtrycket är som det ska, innebär det att hela expansionskärlet töms den vägen.

Sätt en vattenslang i dräneringen i bottnen av pannan och dra slangen till närmsta golvbrunn. Töm ut vattnet där först. Du behöver ju inte göra jobbet blötare än vad det är, om du nu händelsevis inte fick en ny våtdräkt i julklapp, och vill testa den... Du har ju ändå räknat med att återfylla en del vatten, om jag förstått dig rätt.

Stäng termostaterna. Ju fler hinder i cirkulationen desto bättre. Vissa element har bottenventiler, dessutom. Då är den nedre anslutningen vanligtvis horisontell, men går ut till ett rör som står vertikalt. I anslutningens 90º-krök finns det ett lock på toppen. Om du skruvar av det locket finns det en ventil med mejselspår undertill. Skruva ner den i bottnen och du har stängt för det elementet. OBS! Räkna varven när du skruvar ner spindeln, så kan du öppna lika mycket sen, och slipper råka ut för att spindeln hoppar ut.
Det kan komma lite vatten när du tar bort locket, men det är bara några droppar.
I mitt hus har en del element sådan anslutning, men inte alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.