10 957 läst · 44 svar
11k läst
44 svar
Tänkte installera en elpatron...hjälp...
Sida 1 av 3
Eftersom oljan är på väg att ta slut precis lagom till midvintern och jag tänkte lägga pengar på en bergvärmeanläggning så fort offerterna trillar in så tänkte jag installera en elpatron i min gamla oljepanna.
Den är av märket Exonom och har tre pluggade hål där man enligt instruktionsboken kan installera elpatroner.
Fråga 1 : Är det en standardgänga på elpatroner eller måste jag leta efter en specialanpassad till min Exonompanna?
Sen måste man ju tömma pannan på vatten innan man öppnar pluggen. Jag har redan funderat ut att jag först skall vänta tills vattnet är kallt för att undvika skador...men :
Fråga 2 Hur går man tillväga för att tömma en panna? Skall jag stänga kranarna till framledning och retur så att själva radiatorkretsen behåller sitt vatten? Hur fyller man sedan på systemet? Samma kran som fyller på expensionskärlet?
Det känns som att det är en rätt så lätt manöver bara man vet vad man skall göra.
Andra tips kring elpatroner, effekt, styrning i kombination med oljebrännar mottages också.
Den är av märket Exonom och har tre pluggade hål där man enligt instruktionsboken kan installera elpatroner.
Fråga 1 : Är det en standardgänga på elpatroner eller måste jag leta efter en specialanpassad till min Exonompanna?
Sen måste man ju tömma pannan på vatten innan man öppnar pluggen. Jag har redan funderat ut att jag först skall vänta tills vattnet är kallt för att undvika skador...men :
Fråga 2 Hur går man tillväga för att tömma en panna? Skall jag stänga kranarna till framledning och retur så att själva radiatorkretsen behåller sitt vatten? Hur fyller man sedan på systemet? Samma kran som fyller på expensionskärlet?
Det känns som att det är en rätt så lätt manöver bara man vet vad man skall göra.
Andra tips kring elpatroner, effekt, styrning i kombination med oljebrännar mottages också.
det är 2"rör gängor i pannan vilket är en vanlig standard
som du redan var inne på är det ju bra om du kan behålla vattnet i radiator kretsen
i botten på pannan sitter det en kran för tömmning
fylla på gör du med samma kran som du fyller systemet i vanliga fall
saka du ha det som extra värme räcker det gott med 6kw
som ensamuppvärmare krävs det minst 9kw
som du redan var inne på är det ju bra om du kan behålla vattnet i radiator kretsen
Går det att köpa olja i småfat och köra brännaren från dem när man har en sådan skarv mellan två system?
Tror grannen har en såndär Lexus...och dom går väl också på elpatron nu för tiden. (bilskämt)
Jag har också slagits av tanken på att jaga runt på blocket efter folk som säljer bottenslurken i sina oljetankar för att pytsa på. Men det verkar så jobbigt att konka 100-tals kilo olja och stå och slabba med det...och kallt också för vår tank är nedgrävd i trädgårn.
Jag har en luft/luft pump så jag är mest intresserad av att kunna värma mitt kranvatten. Tror ni jag klarar mig på en 6kw patron? Huset är på c:a 100kvm boa, tillägsisolerad fasad, 2+1-glasfönster och 20cm kutterspån på vinden.
Jag har också slagits av tanken på att jaga runt på blocket efter folk som säljer bottenslurken i sina oljetankar för att pytsa på. Men det verkar så jobbigt att konka 100-tals kilo olja och stå och slabba med det...och kallt också för vår tank är nedgrävd i trädgårn.
Jag har en luft/luft pump så jag är mest intresserad av att kunna värma mitt kranvatten. Tror ni jag klarar mig på en 6kw patron? Huset är på c:a 100kvm boa, tillägsisolerad fasad, 2+1-glasfönster och 20cm kutterspån på vinden.
Är det förästen NPT-gänga på elaptronen eller behöver man någon sorts tätning när man skruvar in fast den?
Här finns en idolbild på min gamla panna :
http://www.henriklilienberg.com/huset/Tuva 001.jpg
Spelar det någon roll om jag sätter patronen i det lättillgängliga hålet strax ovanför brännaren eller i något av dom lite mer svårtillgängliga hålen UNDER brännaren?
http://www.henriklilienberg.com/huset/Tuva 001.jpg
Spelar det någon roll om jag sätter patronen i det lättillgängliga hålet strax ovanför brännaren eller i något av dom lite mer svårtillgängliga hålen UNDER brännaren?
Jag såg i en annan tråd att du var inne på att prova att elda med ved i den där pannan... du kan ju faktiskt elda med ved när varmvattnet behövs, men det är rätt opraktiskt minst sagt....Lilienberg skrev:Tror grannen har en såndär Lexus...och dom går väl också på elpatron nu för tiden. (bilskämt)
Det som annars funkar är att stänga av kranarna till oljetanken och lossa slangarna från brännaren, och stoppa ner dem direkt i en dunk med diesel och köra, om slangarna är långa nog vill säga...
Men, om det bara är kranvattnet du behöver värme till så är det väl nästan smidigare att installera en varmvattenberedare istället för elpatron? Den kan du installera så att den sitter i serie med pannan, så att om pannan är varm så står den för värmen, är pannan kall så står varmvattenberedaren för värmen. Då får du en extra buffermängd vatten om du skulle behöva det när det blir bergvärme. (om det sen lönar sig eller inte låter jag vara osagt).
Om jag vore dig så skulle jag nog testa att elda ved i pannan. Om det funkar hyffsat att elda ved i den så kan ju faktiskt en acktank till den + modern shuntregulator (den där som alla rekomenderar som har inomhusgivare är väl vad som gäller) + elpatron på acktanken vara värt att fundera på... (jag är själv lite inne på såna tankar, men det har inte blivit av än...)
Jag vet flera som monterat patronen utan att tömma systemet,bara vattnet är KALLT !El_-micke skrev:det är 2"rör gängor i pannan vilket är en vanlig standard
Dock får man räkna med lite vattenspill så ömtåliga grejer i närheten bör flyttas/ skyddas.Men har du patronen färdig med lin och pasta och ev.packningar samt är 2 personer där ena tar bort pluggen(försiktigt) i pannan och den andre är beredd med patronen så visst går detta.Glöm gängtejp i dessa sammanhang,lin och pasta är helt överlägset till vatteninstallationer,och som Micke skriver,2 " är vanlig standard på el-patroner.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Oj, det verkar ju jätteläskigt!
Kan bara se framför mig hur man står där med lite rostiga trilaskande gängor, svart vatten rinner ner i oljebrännaren.... scary
Har konstaterat att jag itne kan stänga inne vattnet i elementslingan...dvs allt vatten måste tappas. Skitjobbigt.
Kan bara se framför mig hur man står där med lite rostiga trilaskande gängor, svart vatten rinner ner i oljebrännaren.... scary
Har konstaterat att jag itne kan stänga inne vattnet i elementslingan...dvs allt vatten måste tappas. Skitjobbigt.
...tja, vad var det jag sa. Idag tänkte jag ge mig på den stora uppgiften att tappa av hela systemet, installera patronen och försöka få fart på allt igen.
Försökte dock öppna lite lätt på pluggen som sitter där jag tänkte ha patronen. Jo tjena; den gick inte att rubba. Vare sig med en stor skiftnyckel, en lång rörtång eller med lite extra knackande med hammare.
Är risken stor att pluggen för evigt ingått rostförening med pannan eller finns det några uppenbara knep?
Funderade på om det automatiskt blev lättare när vattnet tappats ur och pannan svalnat, så är det i alla fall när man mekar med motorer - vissa bultar kan vara omöjliga att lossa när motorn är varm pga olika expensionsegenskaper hos olika material.
Alla tips emottages tacksamt.
mvh Henrik
Försökte dock öppna lite lätt på pluggen som sitter där jag tänkte ha patronen. Jo tjena; den gick inte att rubba. Vare sig med en stor skiftnyckel, en lång rörtång eller med lite extra knackande med hammare.
Är risken stor att pluggen för evigt ingått rostförening med pannan eller finns det några uppenbara knep?
Funderade på om det automatiskt blev lättare när vattnet tappats ur och pannan svalnat, så är det i alla fall när man mekar med motorer - vissa bultar kan vara omöjliga att lossa när motorn är varm pga olika expensionsegenskaper hos olika material.
Alla tips emottages tacksamt.
mvh Henrik