Swetrot skrev:
Värdering 1,6, 75% av det är 1,2. Större bottenlån än så vill nog inte banken ge idag.
Senast jag pratade med en bank (i måndags) så var 85% amorteringsfritt inga problem.

Nyfniken skrev:
Senast jag pratade med en bank (i måndags) så var 85% amorteringsfritt inga problem.

OK, 1,36Mkr, om banken inte uppfattar +/- 100kkr som 1,5Mkr... Summan av kardemumman är ändå att trådskaparen är relativt fullbelånad med 1,27Mkr.

Grillen skrev:
Huset köptes för 1.425.000 och värderades nu till 1.600.000 +/- 100.000 !
Varifrån kommer den värderingen? Är det banken som gjort den så vet de väl hur de ska hantera beloppen. Är det någon annan, som inte banken godkänt, är det inte alls säkert att banken tar någon hänsyn till det över huvud taget.

Min egen erfarenhet är att banken går rakt av på en signerad värdering. Då använder de beloppet 1,6. Spannet som anges är bara en parameter som används för att se hur högt banken vågar gå i bottenlån.

Vi hade ett spann på +-200 000. Vi fick bottenlån på 85% av värderingen. I dit fall alltså max 1,36 miljoner i bottenlån. Du kan i så fall alltså höja ditt bottenlån med ca 100'.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.