Hej!

Vi köpte vårat hus för 1 år sen den 1/12 och band vårat bottenlån på 1 år så det är dags att göra det igen. I samband med detta tänkte jag prova värdera om huset och se om vi kunde få det högre och på så sätt ta in några andra lån som vi har i bottenlånet. Huset köptes för 1.425.000 och värderades nu till 1.600.000 +/- 100.000 ! Vi har totala lån på dyrgt 1.5 miljoner då ett billån och ett "skräplån" sen tidigare ligger och tickar.

Frågan nu är hur gör banken med värderingen av mitt hus, är det 1.6 dom går på eller kan man säga att det är 1.7 miljoner för det är ju inom spannet på 100.000kr + ? Jag vet att dom vill ha säkerhet utifall vi skulle behöva sälja huset fast nu kommer jag ju inte ens få in alla lån jag har i bottenlånet även om dom accepterar 1.7 utan till det krävs 1.760.000 om jag inte räknat helt fel. Så på så sätt blir det ju egentligen mer säkert för dom då vi kan sänka räntan på skräplån och billånet som är på 7.35%! och lägga dom pengarna vi "tjänar" där på att amortera mera istället.

Vad säger ni experter, har man en chans att dom går på 1.7 eller vad tror ni? Ska dit och prata med dom nu i slutet av månaden är det tänkt.
 
Det är många parametrar banken tar hänsyn till, hur ser efterfrågan ut på orten. Är den låg kanske de går på -100k är den hög +100k. Vad man har för betalningsförmågs, och andra tillgångar.
Sedan är det stor skillnad på hur bra hand eller inte med sin bank man/kvinna.
 
jo det är iofs sant.
Efterfrågan är i alla fall god enligt mäklaren och det står i värderingsprotokollet.
Betalningsförmåga känns ju som att det är en parameter som inte bör räknas in här då det inte är till syfte att belåna huset mer, för det kan jag inte ens göra då det inte värderades nog högt för det. Enda jag vill är att få ner räntorna på 2 lån och på så sätt kunna amortera mer än jag gör idag.

Man får väl ha det som ett argument att om det inte blir 1.7 så kollar jag vidare med andra banker helt enkelt. Kan ju fungera iofs.
 
Grillen skrev:
Betalningsförmåga känns ju som att det är en parameter som inte bör räknas in här då det inte är till syfte att belåna huset mer
Det är ju visst det som är syftet!
 
Fast om ni ska få in de andra två lånen i bottenlånet så måste väl belåningen öka... Då spelar betalningsförmågan in.
 
Formulerade mig såklart fel där.

Jag tänker alltså inte ta ytterligare lån utöver dom jag redan har. På så sätt kommer ju mina månadsbetalningar att minska ganska mycket också. För bottenlånet på ca 3% istället för nästan 300.000 på 7.5% ? Detta borde ju vara endast fördel för min sida? För jag kommer ju som sagt inte kunna låna mer pengar, inte på huset iaf då värderingen inte är nog hög?
 
Grillen skrev:
Så på så sätt blir det ju egentligen mer säkert för dom då vi kan sänka räntan på skräplån och billånet som är på 7.35%! och lägga dom pengarna vi "tjänar" där på att amortera mera istället.
Det förutsätter ju dock att det är samma bank som lånat ut till bostaden, bilen och skräplånet...
 
Din betalningsförmåga spelar hög roll även om du teoretiskt sett är belånad till samma nivå så är det inte med samma säkerhet och därför också en högre ränta.

Vill du baka in det i huslånet och har en betalningsförmåga som vida överstiger nuvarande totalbelåning så är det lättare för banken att vara generös med tolkning av värdering. Anser de att familjen är högre belånad gör man därmed också en mer restriktiv tolkning av värdet
 
Hur mycket av de nuvarande lånen på totalt 1,5 är på huset idag?

Vad betalar ni på huslånet idag, per månad? De övriga lånen?
 
Problemet är ju om du maxbelånar kåken med gamla synder o sen går ngt dyrt sönder i huset som inte är värdehöjande men direkt viktigt, typ avlopp eller så.

Du bör ha en plan för hur du ska kunna lösa en sån sits, kan vara bra om bankmannen/kvinnan frågar. Det kanske funkar med blancolån om ni har god ekonomi men det är ju motigt om ni skulle få nej.
 
I dagsläget är 1.270.000 kronor huslånet. Resten är blankolån (bil samt skräp sen förr) Ligger väl på ca 4000 för övriga och ca 4000 för huslånet

MagnusSt buffert har vi undanlagt och sparar även här varje månad så det har vi mer än vad som kan gå sönder på kåken så den biten är lugn :)
 
Redigerat:
Du får väl inte "bottenlån" på 100% av värderingen? Skräplånet låter det som att ni kan betala av redan utan hjälp av banken.
 
dumle skrev:
Du får väl inte "bottenlån" på 100% av värderingen?
Det är väl ingen som antytt det heller?
 
Läste fel, sorry.
 
Värdering 1,6, 75% av det är 1,2. Större bottenlån än så vill nog inte banken ge idag. Har du redan 1,27 så bråkar de inte om det, men att öka bottenlånen är tufft.

Det kan vara en god idé att minska månadssparandet och istället sätta igång och amortera av på de övriga blanco + billånen. Du kanske rent av kan diskutera med dem om att inte amortera huslånet mot att ni istället kan amortera bort de andra lånen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.