3 272 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Tänker/räknar jag rätt?
N Nygge72 skrev:Hade samma sak i stugan, och frågade då leverantören om det, och han menade på att man fick räkna med 1-2 grader fel på llv då de ej var så exakta. Samma sak skulle jag säg här hemma. Dock har jag börjat med smarta hem här hemma så jag har en tempmätare i rummet med llv och jag skulle säga samma sak här, MEN eftersom smarta hem samlar data så kan jag se snitt tempen på 1 dygn och då hamnar jag på inställd värme på llv med +/- 0,5 grader
Jag har även jag smarta hem, men även mitt larm samt flv visar samma temp. Så det är en ökning med 1-2 grader. Även i garaget.
Enligt min Panasonic manual så skall ju pumpen gå energisnålast mellan 20-24. Men sen vet jag inte hur det ställer sig gentemot värmeförlusten pga otäta hus (om så är fallet), då den borde öka med högre temp skulle jag tro. Så svårt att säga. Men finns säkert någon mer insatt som kan svaraT Thomas' skrev:
N Nygge72 skrev:
Jag förlitar mig dessvärre inte på vad tillverkarna säger, utan tar det med en nypa salt. Så om någon är insatt så kommentera gärna. Båda mina LLV är Daikin, båda nya sådans.
Ja men har du räknat på snitt tempen om du samlar data på temp? Även min temp står ju högre på termometern, men slår jag ut snitt så blir det korrekt. Troligen för temp sjunker under ”avfrostningar” och kompenserar sen upp för stoppet genom ökning så det pressar upp tempen på termometernT Thomas' skrev:
Ja, tempen ligger stumt på 12.1-12.2 grader. Pumpen är satt till 10 grader. Samma fenomen i huset.N Nygge72 skrev: