6 745 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Tänker jag rätt med min avloppsrördragning?
Robinvvs skrev:Har aldrig påstått att man ska montera avlopp med bakfall, jag sa att i 110 avlopp från toaletter kan man mer eller mindre ha neutralt fall första metern eftersom trycket från vattnet är så stort. Sedan sa jag att det är ofta man ser tvättställsavlopp ligga i bakfall, det funkar men klart man inte ska göra det i en nyinstallation. 90mm är vad mer eller mindre alla muggar ansluts med, genom en gummi nippeln från WC stosen som är 110-123.
I verkligheten kan du ge dig fan på att ingen rörmokare kör 45 grader till tvättställ även om det i en perfekt värld är att föredra. Om 45 inte funkar bygger man inte om hela systemet, man sätter en 90. Om du är rörmokare som det verkar se ut så borde du veta det.
Däremot på liggande samlingsledning har man inte t rör.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Nej, standardiseringen för WC är 110mm anslutningsledning. Att själva utloppsröret på muggen är 90 har inget med saken att göra. Det finns en del WC som är godkända att ansluta med 90mm anslutningsledning. Men dom är väldigt ovanliga och oftast utländska.Robinvvs skrev:90mm är vad mer eller mindre alla muggar ansluts med, genom en gummi nippeln från WC stosen som är 110-123.
I verkligheten kan du ge dig fan på att ingen rörmokare kör 45 grader till tvättställ även om det i en perfekt värld är att föredra. Om 45 inte funkar bygger man inte om hela systemet, man sätter en 90. Om du är rörmokare som det verkar se ut så borde du veta det.
I din hänvisning ser jag inget om dimensionering i siffror, vilket jag tolkar att det fortfarande är 110mm som standard för att ansluta WC och jag skulle aldrig rekommendera annorlunda, extra luftning eller inte. Att göra rätt från början är alltid lättast.
Och ja, jag monterar nästan alltid 45º gren upp till tvättställ om det går, ytterst sällan det inte är möjligt och då får man naturligtvis montera ett 88,5 gren. Kunden får en bättre anläggning och du själv kan känna dig rakryggad för en väl utförd installation, yrkesstolthet även kallat.
Men ser man bara svårigheter, är det mesta krångligt och det resulterar i att man tar en och annan genväg....
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Tack för hjälpen grabbar, jag får ta och hämta en kasse vinklar och förgreningar och testa lite.
Hur är det ut bakom toalettstolen, får jag ha en 90 böj direkt bakom när jag har vägghängd? Handfatet har man väl ha en 90 böj innan man går ut ifrån vägg?
Hur är det ut bakom toalettstolen, får jag ha en 90 böj direkt bakom när jag har vägghängd? Handfatet har man väl ha en 90 böj innan man går ut ifrån vägg?
Redigerat: