Glufsglufs skrev:
Ligger det eventuella skadeståndskravet på besiktningsman eller säljaren i det fallet då?
Det här är lite knepigt och jag är inte säker på att just fall i badrum är ordentligt utrett om det är okulärt besiktningsbart eller ett dolt fel.

Jag måste här poängtera att jag inte vet men jag kan tänka mig att det är så att en besiktningsman vid en överlåtelsebesiktning är förhindrad att hälla vatten på golvet – det kan ses som ett ingrepp (ponera att tätskikt saknas och besiktningsmannen ställer till skada). Med detta resonemang är därför fall ej okulärt besiktningsbart utan att klassa som ett dolt fel.

Den skicklige besiktningsmannen ber dock artigt säljaren (som bör vara närvarande) att hälla vatten på golvet i våtutrymmet och sedan kryper besiktningsmannen runt och drar fingrarna i det och ser vartåt det rinner. Vägrar säljaren hälla vatten på golvet, tja då kanske man ska fundera lite på våtutrymmena…

I teorin,
om man gillar processrätt kan man ju fundera på det juridiska kruxet som uppstår i nästa led i frågeställningen om en besiktningsman är ålagd att be säljaren hälla vatten på golvet och om han är försumlig om han inte frågar. Men om så skulle vara och om det argumentet skulle godtas så existerar inga dolda fel för resonemanget kan ju användas på andra ytor också (besiktningsmannen ska nästintill be säljaren göra åverkan och vägrar säljaren så tolkas det som fel / risk / vidare utredning!!). Det blir för långsökt så jag skulle gissa på att detta är ett dolt fel man bör diskutera med säljaren.

I praktiken,
Prata med säljaren. Är det bakfall så har h*n med säkerhet känt till det. Jag skulle anse det ganska bedrägligt om säljaren inte tagit upp det faktumet i försäljningen och skulle därför inte ha några betänkligheter om att yrka på ersättning – förutsatt att det är ett reellt problem. Desutom är det förmodligen överdj#¤¤ligt svårt att processa mot besiktningsmannens försäkringsbolags advokater om man skulle försöka sig på att detta skulle vara okulärt besiktningsbart.

Men återigen brasklappen, jag vet inte säkert om det är dolt fel eller besiktningsbart vid överlåtelse

Redigerat:
Säker vatten kom 2005 om jag läser rätt.
Så vad gäller för hus byggda eller renoverade före 2005?

Lite mer info för att förtydliga.

Vi köpte huset i våras, badrummet är renoverat av säljaren 2009.
Besiktningmannen var på plats och inspekterade golvbrunn och badrum, inga anmärkningar.
Vi har heller inga problem med badrummet, utan det var nu i helgen som jag skulle rensa slangar och sånt under den duschkabin som står där. Då kom det ut en mindre mängd vatten på golvet och det ville liksom inte rinna ner i brunnen(normalt sett går slangarna från kabinen rakt ner i avloppet, därav inga problem när allt är monterat)

Men min fråga är då om man inte kan kräva att den som faktiskt är där för att besikta huset gör en sån enkel koll som att lägga ett vattenpass över brunnen, eller ännu enklare har med sig en liten kula som placeras ngn halvmeter från brunnen för att se vart den vill rulla? inget som förstör eller riskerar skador.
Att gå på säljaren tänker jag inte göra, dels för att det egentligen inte är ett problem, men jag kan tänka mig att stöka runt lite med besiktningsfirman då jag anser att killen var en klåpare. (Besiktade vårt hus som vi sålde också för köparens räkning och hittade massor med "fel" som vi fick lägga mkt tid och pengar på att åtgärda. Sånt som inte var fel, utan besiktningsmissar men köparen gick inte att resonera med. Exvis: vindpapp över all isolering i tak, trots att den redan hade det om man lyfte på yttersta 45mm´s lagret. Renoveringsbehov takfönster, fanns inga fel? osv....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.