8 751 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Tändbrasa eller inte.
ja men det blir ju fortare ös i några tunna ved trän än det blir om man tänder direkt på stockar typ.
I min panna så brinner det neråt i keramiken..
I min panna så brinner det neråt i keramiken..
Hade faktiskt en fundering om detta, -skulle det sota eller skulle det ta lång tid innan blålågan infann sig?
Kollade typ 2 min efter start och där var det lika mycket blålåga(blandad gul/ Vit / Blå) som annars om inte lite bättre. Tycker att vanligtvis så tar det en stund innan detta sker men inte nu. Därav min förvåning.
Nu har jag ju bara kört en gång men jag tycker att det såg bra ut för ögat i varje fall. Kommer att prova mera, gav mersmak så att säga.
Jag tror inte att det har med att en tändbrasa skulle ge mindre utsläpp och att det i sådana fall skulle vara leverantörens mening med startbrasa.
I deras (gamla)rekomendationer står det att man ska göra tändbrasan med den övre luckan stängd. Det betyder att tändbrasan går endast med primärluft och således svart rök bolmar ur skorsten(alla som följt dessa rek. har sett den svarta röken). Nu har man kommit med nya rek. "öppna den övre luckan något" och vips den svarta röken är historia. = Bättre förbränning.
När jag körde idag syntes röken(ljus / vit) i ca 5-10min sen syntes ingenting som måste betyda att jag förbränt det mesta.
Kollade typ 2 min efter start och där var det lika mycket blålåga(blandad gul/ Vit / Blå) som annars om inte lite bättre. Tycker att vanligtvis så tar det en stund innan detta sker men inte nu. Därav min förvåning.
Nu har jag ju bara kört en gång men jag tycker att det såg bra ut för ögat i varje fall. Kommer att prova mera, gav mersmak så att säga.
Jag tror inte att det har med att en tändbrasa skulle ge mindre utsläpp och att det i sådana fall skulle vara leverantörens mening med startbrasa.
I deras (gamla)rekomendationer står det att man ska göra tändbrasan med den övre luckan stängd. Det betyder att tändbrasan går endast med primärluft och således svart rök bolmar ur skorsten(alla som följt dessa rek. har sett den svarta röken). Nu har man kommit med nya rek. "öppna den övre luckan något" och vips den svarta röken är historia. = Bättre förbränning.
När jag körde idag syntes röken(ljus / vit) i ca 5-10min sen syntes ingenting som måste betyda att jag förbränt det mesta.
Nu har jag läst detta typ 10ggr.Andreas_Hansson skrev:
Vad menar du? Menar du att tändbrasan slår neråt i keramikskålen och inga lågor uppåt?
I en Orlan panna gör den inte det utom mot slutet när tändbrasorna värmt vattnet så mycket att det skapat drag i tuberna.
Kör man med fläkten på när man startar innovan(du hade väl innova)?
Och vad menar du med veden, jag vet att du är en klok man men jag hajar inte vad du syftar på? Min lärdom som kommer från Orlan´s instruktionsbok säger att startbrasan ska tillverka ett 10cm tjockt glödlager därefter kan pannan fyllas (det är ganska mycket ved som går med dålig förbränning). Man startar väl alltid med tunn ved eller stickor?
Mvh
Jo tänd brasan gör man med fläkten på.Så här gör jag.
Lägger ett lager med tunna ved bitar i botten på pannan.
River en tidning trycker på start knappen och tänder på.
Efter typ 1-2 min stänger jag luckan.Du får jag en fin låga ner i keramiken.
Efter ytterligare nån minut fyller pannan full.
Lägger ett lager med tunna ved bitar i botten på pannan.
River en tidning trycker på start knappen och tänder på.
Efter typ 1-2 min stänger jag luckan.Du får jag en fin låga ner i keramiken.
Efter ytterligare nån minut fyller pannan full.
Jupp...står så i instruktionsboken.Matss skrev:
Har en svag aning om att det kommer från hur pannan är tänkt att eldas. Alltså på ganska låg effekt under lång tid(12h på ett ilägg), då behövs nog en fet glödbädd.
@Andreas
Fusk! Att ha fläkten igång alltså
Kontentan blir väl samma sak antar jag bara att vi måste slå om spjället när det tagit sig. För att det inte ska bli orättvist kan väl du starta som niclas beskrev?
Rättvisa åt alla lol
@niclas
Körde ditt recept idag igen men jag har blivit så van att vistas där nere så jag blev kvar en stund bara för att kolla lite........suck, allt funkade perfekt. Frugan lär bli nöjd då man inte längre har nån bra anledning att gå ner.......
Tack igen.
För dom som inte provat och kanske läser denna tråd om ett par år så skribblar jag ner hur jag gör efter bara ett par lyckade försök.
Panna = Orlan 40kW
3 sidor Aftonbladet skrynklade
2 nävar med stickor
1 lager med 2-3cm tjocka granstickor (sotar mindre har jag blivit lärd och kan ju passa med den här tekniken)
Fyller upp pannan med normal ved.
Låter spjället vara öppet.
Har bägge luckorna på glänt.
Stänger den övre när det börjar ta fart (Rökrörstermometern* visar ca 1/3-4 del av normal arbetstemp,( min panna ca 40°C))Norm temp ca 130-150°C.
Stänger den nedre strax därefter, slår om spjället och startar panna & fläkt.
*=Utanpåliggande (på rökröret) trådlös stektermometer
Jag kan ju kontra med ett recept för Atmos pannor med sugande fläkt (själv har jag en DC50 SF)
1.Lägger ett lagom tjockt vedträ över hålet i rostret, lagom tjockt = max 6-8 cm
2.Jämnar ut den kolbädd som blivit över från förra eldningen så att jag får ett jämnt lager kol och aska runt och ev över vedträt i mitten.
3.Fyller pannan med ved, grövre i mitten och tunnare ut mot sidorna. Går bra att stapla pannan helt full med den här metoden.
4.Startar fläkten och öppnar direktspjället.
5.Öpnnar nedre luckan och eldar med gasolbrännaren upp genom rostret så att vedträt som jag lade i botten tar fyr ordentligt och glöder bra, tar ca: 2 min max.
6.Stänger undre luckan, väntar ½ min och stänger sedan direktspjället.
Pannan brukar då mullra igång och går med maxeffekt efter bara 5 min. Så länge som jag inte slarvat med staplingen av veden i magasinet så brinner det med blålåga efter bara 10 min, lite vit rök är det enda som kommer ut.
1.Lägger ett lagom tjockt vedträ över hålet i rostret, lagom tjockt = max 6-8 cm
2.Jämnar ut den kolbädd som blivit över från förra eldningen så att jag får ett jämnt lager kol och aska runt och ev över vedträt i mitten.
3.Fyller pannan med ved, grövre i mitten och tunnare ut mot sidorna. Går bra att stapla pannan helt full med den här metoden.
4.Startar fläkten och öppnar direktspjället.
5.Öpnnar nedre luckan och eldar med gasolbrännaren upp genom rostret så att vedträt som jag lade i botten tar fyr ordentligt och glöder bra, tar ca: 2 min max.
6.Stänger undre luckan, väntar ½ min och stänger sedan direktspjället.
Pannan brukar då mullra igång och går med maxeffekt efter bara 5 min. Så länge som jag inte slarvat med staplingen av veden i magasinet så brinner det med blålåga efter bara 10 min, lite vit rök är det enda som kommer ut.
Liknande trådar
-
Tvättstuga i källare eller inte?
Planlösningar -
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gammalt insektsangrepp, låta vara eller inte?
Lösvirke & Timmerhus -
Är regeln bärande eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dra tillbaka budet eller inte?
Köpa & Sälja hus