Är det fler än jag som rationaliserat bort tändbrasan i panna med omvänd förbränning? Jag har en Atmos DC50SF och råkade nämns för killarna på Atmos att jag laddar pannan full och sen tänder med gasolbrännare i botten. Han tyckte inte att jag var klok och påstod att det aldrig skulle funka men jag har kört så ett halvår nu och tycker det funkar toppenbra. Det är väldigt mycket lättare att stapla veden bra i magasinet om pannan är kall och den går upp på full effekt nästan direkt. Visserligen kostar det väl några hundralappar per år i Gasol men jag tycker det är väldigt bekvämt.

Är det någon mer som provat och hur tycker ni det funkar?
 
Är det inte så som Värmebaronen rekommenderar att man man gör? Har inte själv praktiserat det men kan se fördelarna.
 
jag har testat båda metoderna i orlan 60kw och märker ingen direkt skillnad
 
Jag har en värmebaronen och har alltid gjort fullt inlägg och tänt med gasol. Fungerar jättebra. Nu måste jag prova med tändbrasa :)
 
Jag provade varianten att kasta i fullt och försöka tända framtill i inlägget. Det var ingen hit i våran panna (Effecta Woddy) eftersom primärluftsintaget uppenbarligen ligger en bit under vedluckan. Jag var tvungen att köra med vedluckan öppen en bra stund för att få elden att ta sig så långt ner att det brann under primärluftintaget innan det gick att stänga. Ingen hit.

Att tända underifrån med gasoltändare har jag inte provat ännu dock. Har ingen gasoltändare, så det kommer nog inte att ske inom överskådlig framtid.
 
Jag testade med att göra en liten tändbrasa. Späntade några stickor och tände med tidningspapper och tändsticka. Kändes väldigt rustikt och mysigt. Men det var ett helsike att få eld på papperet med tändstickan. Eftersom pannan är fläktdriven så blir det ju ett jäkla drag redan från start, tändstickan slockande nästan med detsamma när jag stoppade in den. Men men, det tog sig och sedan väntade jag 15 min innan fullt vedinlägg. Vet inte om jag tyckte det gjorde någon skillnad. Lite mer jobb och mer aska med tidningspapperet, men å andra sidan 20-30 kr mindre kostnad för gasol per månad.

Jag tänkte på det där med primärluft insläppet, i värmebaronens vedolux sitter det allra längst upp, luften går i en kanal genom luckan och släpps ut ovanför en plåt som sitter monterad längst upp i eldstaden.
 
När jag tänder tändbrasa så andvänder jag inte tidningspapper utan tyre (naturligt kådfyllda delar av tall som man kan tända direkt med tändsticka) och lägger in den brinnande stickan ovanpå lite ved, lägger på lite extra fina späntor överst och sätter sedan på fläkten. Sedan brukar jag vänta ytterligare någon minut innan jag stänger luckan för att inte fläktdraget ska släcka allt sammans.
 
Ja det lät som en bättre metod än min. Jag kan väl klyva fram lite tyre ur tallen till nästa år. Jag brukar inte bry mig så mycket om det utan låta det gå med resten av veden. Alternativt ge bort det till dom som vill ha det som tändstickor.
 
PappaG skrev:
Ja det lät som en bättre metod än min. Jag kan väl klyva fram lite tyre ur tallen till nästa år. Jag brukar inte bry mig så mycket om det utan låta det gå med resten av veden. Alternativt ge bort det till dom som vill ha det som tändstickor.
Jag tänder på pappret och sen starta fläkten
 
Niclas skrev:
jag har testat båda metoderna i orlan 60kw och märker ingen direkt skillnad
Kan du berätta hur du gör med direkt tändning i din Orlan? Har själv en Orlan och skulle gärna vilja prova med lite tips från dig.
 
Jaa hur gör jag :)

Modell 1 med förbrasa:
Tar några mindre bitar (5-6st) och lägger dem tätt över munstyckena, stänger övre luckan och tänder med gasolbrännare från biltema Den här typ från undersidan genom munstyckena. Går ganska fort om man har torra bitar.

Gör oftast så när jag har lite ved inne, och då får det brinna medans jag hämtar in mer ved.
Sedan är det bara och stänga nedre luckan och öppna övre och fylla upp, igen med luckan och peta igång fläkten.

Modell 2 utan förbrasa:

Lägger lite mindre fina bitar först och fyller sedan upp pannan. Stänger övre luckan och gasar på underifrån, väntar tills det tagit sig (fast inte för länge) stänger sedan luckan och trycker på fläkten.


Har som sagt inte märkt någon skilnad på de olika sätten.
 
  • Panna1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är förvånad över hur bra det funkade, grymt mycke tack för denna tråd & niclas. Det här sparade mig massor av tid nu kommer ju tiden i pannrummet dras ner avsevärt. Orlan rekomenderar ju uppstartsprocessen till ca 10+20min innan man fyller fullt.
 
Kan det vara så att tillverkaren rekomenderar tändbrasa för att snabbt få upp värmen i keramiken?
Dvs mindre utsläpp med tändbrasa?
 
Kanske, men keramiken borde inte bli så varm av att ha ved som brinner ovanför den? Den lär bli snabbare varm ju fortare man får igång en underförbränning tycker jag.

//Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.