sträss sträss skrev:
Okey men högskåpen är ju 40cm i djup.
Ändrade mitt inlägg då jag menar det skåpet med ugnen i.
 
Mazen Mazen skrev:
Ändrade mitt inlägg då jag menar det skåpet med ugnen i.

2st 60cm x 100cm (40cm djup)
1st hörnskåp 100cm det bygger 67.5cm åt vardera håll.

Täcksidorna på vardera 60 skåp som klär in överskåpen bygger ju även dom ned så om de kommer en täcksida undertill där jag även ska fälla in belysningen så blir det toppen ju. Jag kan dock inte se hur pass mycket täcksidorna runt om bygger ned, men de borde ju finnas en tanke med att de ska matcha om man ska ha en täcksida undertill ?
 
  • 3D-ritning av köksskåp med måttangivelser, hörnskåp och planerad inbyggd belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sträss sträss skrev:
2st 60cm x 100cm (40cm djup)
1st hörnskåp 100cm det bygger 67.5cm åt vardera håll.

Täcksidorna på vardera 60 skåp som klär in överskåpen bygger ju även dom ned så om de kommer en täcksida undertill där jag även ska fälla in belysningen så blir det toppen ju. Jag kan dock inte se hur pass mycket täcksidorna runt om bygger ned, men de borde ju finnas en tanke med att de ska matcha om man ska ha en täcksida undertill ?
Ska du bygga in utrymmet ovanför skåpen dvs sätta en passbit upp till tak köper du förslagsvis 39x220 skiva så du kan kapa den till rätt höjd.
Underskiva + skåp 100 cm + passbiten.
Tanken med den 103 cm höga täcksidan är väl som du skriver att den monteras i nivå med ovankant på skåp och att den åxå täcker en skiva under skåpet, men inte att man sätter en passbit mot taket (vilket jag själv föredrar) .

Så är din tanke att sätta med passbit mot taket köp täcksidor 220 alt 240 och kapa till rätt höjd.
"Spill bitarna" använder du som passbitarna ovan skåpen.
 
  • Gilla
sträss
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ska du bygga in utrymmet ovanför skåpen dvs sätta en passbit upp till tak köper du förslagsvis 39x220 skiva så du kan kapa den till rätt höjd.
Underskiva + skåp 100 cm + passbiten.
Tanken med den 103 cm höga täcksidan är väl som du skriver att den monteras i nivå med ovankant på skåp och att den åxå täcker en skiva under skåpet, men inte att man sätter en passbit mot taket (vilket jag själv föredrar) .

Så är din tanke att sätta med passbit mot taket köp täcksidor 220 alt 240 och kapa till rätt höjd.
"Spill bitarna" använder du som passbitarna ovan skåpen.

Takhöjden är 250cm, jag TROR överskåpens kant är 240cm från golv räknat så de blir väl en passbit runt om upptill också ja.
 
sträss sträss skrev:
Takhöjden är 250cm, jag TROR överskåpens kant är 240cm från golv räknat så de blir väl en passbit runt om upptill också ja.
Passbiten sätter du i framkamt och låter täcksidan gå hela vägen till taket på sidorna så slipper du en skarv på sidan. Därför att köpa längre skivor och kapa exakt efter det mått du har.
Blir dock en skarv på högskåpets höger sida just för att IKEA har 240 som max längd på täcksidor, men den kan du förslagsvis sätt mot golvet där den syns mindre.
 
Nu har jag fått hem täcksidorna, det jag har att leka med är nu 39x240 och 62x80 täcksida. hur tycker ni jag ska klyva upp detta på bästa sätt ?



2st 60x100x39 samt ett hörnskåp på 68x100x68. ( ett varsitt 60 skåp om hörnskåpet.(BxHxD)

Tack!
 
Redigerat:
Om det är skiva under skåpen så använd hörnskåpet som mall till 80 skivan (se min skiss) annars är det bara å mäta och kapa till längderna.
På sida låt skivan gå någon mm under stomme + botten skiva
 
Så här kan man också göra. Lite enklare, lite nättare.
En furulist, ca 130 x 15 (Foderlist eller hemmafixad, minns inte),
med hålsågade hål för spottarna, och ett spår fräst i ovansidan för sladdarna:
IKEA överskåp över kökshalvö med vitrindörrar och underliggande spottar monterade i furulist med sladdspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra infällda spotlights i rad installerade i en vit taklist under ett överskåp i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De sitter under ett IKEA överskåp, som sitter över en "kökshalvö"
med vitrindörrar åt både kök och matplats.
Funkar faktiskt väldigt bra (y)
 
Nackdelen är att alla beslagen för skåpsammansättning syns och skåpskarvarna, men de är ju en smaksak hur man vill ha det.
 
Man får se till att vara lång. Då syns de inte.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.